جايگاه ولايت فقيه در نظام اسلامي و نقش امام خميني(ره) در احياي اين جايگاه

تبيين: حجت الاسلام جعفر انواري جايگاه ولايت فقيه در نظام اسلامي و نقش حضرت امام خميني(ره) در احياي اين جايگاه را تبيين كرد.

عضو كانون طلوع در گفتگوي اختصاصي با خبرنگار تبيين با طرح اين سئوال كه " آيا مسائل سياسي در اسلام جايگاهي دارد ؟ " گفت: طبق آيات و روايات و سيره معصومين (ع) دخالت در مسائل سياسي و اجتماعي در متن اسلام قرار دارد.

حجت الاسلام و المسلمين جعفرانواري با اشاره به اينكه در زمان حضور امام معصوم (ع)، مشروعيت حكومت در گرو زعامت سياسي آنهاست و زماني كه دسترسي به اين بزرگواران ميسر نباشد، مسلما چنين نيست كه همه مسائل سياسي و جزائي اسلام، تعطيل شود، بلكه به حكم عقل به بايد به شبيه ترين افراد به ائمه معصومين (ع) مراجعه كرد، يعني در مرتبه نازلتري، كسي كه كمترين فاصله را با ائمه(ع) دارد، زعامت سياسي كشور را بر عهده مي گيرد.

وي با اشاره به ويژگي هاي معصوم (ع) اظهار داشت: يكي از ويژگي هاي معصوم علم بي پايان اوست، لذا بايد كسي در رأس حاكميت نظام اسلامي قرار بگيرد كه در مجموع نسبت به مسائل سياسي و اسلامي از ديگران اعلم باشد.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با اشاره به جنبه هاي عصمت گفت: معصوم علاوه بر اينكه گناه نمي كند، حتي سهو و اشتباه نيز از او سر نمي زند، لذا فقيهي كه در رأس حاكميت قرار مي گيرد نيز علاوه بر اينكه بايد عادل باشد، در اداره جامعه نيز بايد كاردان بوده و كمترين اشتباهات را داشته باشد.

حجت الاسلام انواري در پاسخ به اين مسأله كه با وجود احتمال اشتباه توسط ولي فقيه كه معصوم نيست و مي تواند سبب تضعيف اسلام مي شود، آيا بهتر نيست كه در زمان غيبت اصل اسلام حفظ شود و حكومت اسلامي تشكيل نشود، گفت: اولا از بخش هاي مهم اسلام بخش هاي سياسي و اجتماعي آن است و اكتفا به جنبه هاي فردي اسلام همچون نماز و روزه، اكتفا به بخش كوچكي از اسلام خواهد بود،

ثانيا در بسياري از موارد زندگي عقلا با احتمالات بسياري مواجهند كه بدان اعتنانمي كنند، به عنوان نمونه سوارشدن بر هواپيما، احتمال سقوط و از بين رفتن را دارد، ولي عقلا به آن اعتنا نمي كنند، لذا صرف اينكه احتمال اشتباه از سوي ولي فقيه وجود دارد كه شايد در اثر آن اسلام تضعيف شود، دليل مناسبي براي برقرار نشدن نظام اسلامي و تعطيل كردن همه احكام اجتماعي الهي و پذيرفتن حكومت طاغوت نيست، چرا كه اين روش مورد قبول عقلا نيست كه هدف ايده آل را به خاطر احتمال اندك رها شود.

وي با بيان اينكه ولايت فقيه، حاكميت اسلام به دست اسلام شناس است، اظهار داشت: فقاهت، سياست و عدالت سه شرط اصلي براي رهبري و هدايت سياسي معنوي جامعه اسلامي است.

عضو هيئت علمي موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) با تأكيد بر لزوم وجود اختيارات براي ولي فقيه به منظور رهبري جامعه، به سخن حضرت امام (ره) مبني بر اينكه " ولايت فقيه همان ولايت رسول الله است " اشاره و خاطر نشان كرد: ولايت فقيه براي اينكه بتواند، اعمال حاكميت كند، بايد دستش باز باشد و اختياراتي داشته باشد و سخن حضرت امام (ره) نيز ناظر به همين مسأله است، يعني ايشان نمي گويند كه مقام ولي فقيه همان مقام رسول الله (ص) است، بلكه همان اختياراتي كه رسول الله براي اداره جامعه دارد، براي فقيه نيزبه منظور اجراي احكام الهي و برقراري نظام اسلامي ثابت است.

حجت الاسلام انواري با اشاره به نقش حضرت امام (ره) در احياي جايگاه ولايت فقيه اظهار داشت: در دوره كليني تا خميني (ره) همه بحث هايي كه در خصوص ولايت امر شده است، در حد بحث طلبگي بوده است، به عنوان نمونه آيت الله گلپايگاني بحث ولايت فقيه را در قم مطرح كردند، اما اين بحث به بيش از مسجد اعظم تجاوز نمي كرد ولي حضرت امام خميني (ره) اين بحث را در نجف تدريس مي كردند، كه نهايت آن انتشار به صورت جزوه يا كتاب بود، اما امام خميني (ره) با برقراري نظام اسلامي به اين نظريه و بحث تئوري جامه عمل پوشانيد و آن را درعمل متجلي كرد.

وي افزود: بيرون كردن شاه در واقع دومين كار امام (ره) بود و اولين كار ايشان تثبيت ولايت فقيه و دخالت دين در امور سياسي در بين مردم جامعه بود.

عضو هيئت علمي موسسه ادامه داد: تا زماني كه ولايت فقيه در حد بحث طلبگي مطرح بود، مخالفتي با آن صورت نمي گرفت، اما وقتي توسط امام (ره) در جامعه اجرا و پياده شد، همه دشمنان تمام قد در برابر آن ايستادند و به مخالفت ها و توطئه ها عليه آن پرداختند.
 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی