آيتالله مصباح يزدي: مبتني كردن اخلاق بر جهانبيني سبب تأثير مباحث اخلاقي در شاگردان ميشود

عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه بايد اخلاق را مبتني بر جهانبيني كنيم ابراز داشت: در واقع بايد بناي تربيتي خودمان را نسبت به بينش انسان درخصوص هستي مبتني كنيم كه در اين صورت سبب ايجاد انگيزه در شاگرد خواهد شد، چرا كه اگر فرد درك كند كه روشي او را از رسيدن به ارزشهاي بينهايت باز ميدارد و تنزل ميدهد، چنين روشي را ترك خواهد كرد
به گزارش تبيين به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در اجلاسيه اساتيد اخلاق حوزههاي علميه با اشاره به اينكه مسأله اخلاق مطلوبيت ذاتي دارد و همه انبياء و اولياء بدان اهتمام داشته اند، گفت: برخي اخلاق را مرتبهاي از فضل ميدانند و همين تلقي از اخلاق سبب شده كه اخلاق امري فوق تكاليف واجب شمرده شود و تنها شامل مستحبات و آداب شود.
علامه محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به اينكه اين تلقي از اخلاق صحيح نيست، ادامه داد: امروز در كشورخودمان كه مركز اسلامي بوده و بين ملتها پايبندترين آنان به ارزشهاي اسلامي است، شاهد ناهنجاريهاي اخلاقي در زمينه فردي و اجتماعي هستيم، كه اين ناهنجاريها آثار بسيار سوئي در جامعه دارد و جامعه را به تباهي ميكشاند و لذا مسأله اخلاق تنها مسأله مستحبات و ترك مكروهات نيست، بلكه مسألهاي است كه عدم توجه به آن فساد و تباهي را در پي خواهد داشت.
وي با بيان اينكه ريشه ناهنجاريهاي فردي واجتماعيها ضعف در مسائل اخلاقي است، به ضرورت پرداختن به مسأله اخلاق در حوزههاي علميه اشاره كرد و ادامه داد: اين ناهنجاريها در كشور منشأ انواع فسادها هستند و مخصوصا اگر چنين مفاسدي از سوي روحانيون صادر شود، زير ذره بين قرار گرفته و برخي با سوء استفاده از آن همه روحانيت را محكوم كرده و آن را بهانهاي براي بياعتنايي به ارزشهاي ديني قرار ميدهند، لذا اهميت تهذيب و اخلاق براي روحانيت بيشتر و وجوب آن مؤكد است.
آيتالله مصباح يزدي ادامه داد: از ابتداي خلقت حضرت آدم تا كنون در هيچ زماني عوامل فساد از لحاظ كميت و كيفيت چنين زياد نبوده است و امروزه دسترسي به فساد براي هركسي ميسر است و هنوز آنچه در ايران قابل مشاهده است موج كوچكي از اين فساد است كه اصل آن در كشورهاي ديگر قرار دارد.
وي ادامه داد: اگر روزي از ما سؤال شود كه شما به عنوان روحانياني كه در شهر مقدس زندگي كرده و علماي بزرگي را درك كرده ايد، چه كاري در مقابل اين فساد عظيم براي كشور، شهر يا حداقل حوزه كردهايد، براي كم كاري خود عذري نخواهيم داشت.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به اينكه در زمينه اخلاق كمتر كار شده است، سؤال كرد: در همين حوزه دهها هزار نفري چند درس اخلاق برگزار ميشود واز صدر اسلام تا كنون چند كتاب مناسب اخلاقي نوشته شده كه حتي ما اسم آن را ميدانيم؟
وي با اشاره به ويژگيهاي جوانان امروزي و نوپسندي آنها ابراز داشت: اين ويژگيها كار استادان اخلاق را سختتر ميكند، چرا كه جوانان اگر مطلبي برايشان مطرح شود، كه قبلا شنيده اند، علاقهاي به آن نشان نميدهند وبه فرض پذيرفتن آن، انگيزهاي براي انجام آن نخواهند داشت.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به شيوه درس اخلاق و مطالبي كه بايد در اين درس عنوان شود، اظهار داشت: به نظر من مهمترين چيزي كه براي تغيير بنيادي در رفتارها مؤثر است، ارائه مباحثي است كه بينش افراد را نسبت به خودشان افزايش دهد.
وي با شاره به آيات متعددي از قرآن كريم گفت: بايد براي شاگرد تبيين شود كه انسان براي چه آفريده شده است و اين دنيا در نظر او چگونه بايد باشد و چگونه بايد از دنيا بهره ببرد تا به سعادت ابدي برسد.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به اينكه بايد اخلاق را مبتني بر جهانبيني كنيم ابراز داشت: در واقع بايد بناي تربيتي خودمان را نسبت به بينش انسان درخصوص هستي مبتني كنيم كه در اين صورت سبب ايجاد انگيزه در شاگرد خواهد شد، چرا كه اگر فرد درك كند كه روشي او را از رسيدن به ارزشهاي بينهايت باز ميدارد و تنزل ميدهد، چنين روشي را ترك خواهد كرد.
گفتني است اجلاسيه اساتيد اخلاق حوزههاي علميه 18 خردادماه سال 1391در سالن همايشهاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي برگزار شد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید