آثار لقمه حرام بر جامعه
دکتر "احد فرامرز قراملکی" درمورد دلایل اخلاقی و اجتماعی فسادهای مالی اداری بویژه اختلاسهای اخیر در کشور به خبرنگارمهر گفت: بحث اختلاس و به طور کلی فسادهای مالی و اداری در جامعه ما با توجه به سلطه سازمانها رخ میدهد. یعنی روزگار ما روزگار سلطه سازمانهاست. به دیگر سخن چنین نیست که در امور اجتماعی، حرفهای و شغلی خودمان، داخل سازمانها رها شده باشیم. با درنظر گرفتن این متغیر، میتوان به تحلیل زمینههای اخلاقی و اجتماعی فسادمالی پرداخت.
وی افزود: اگر سازمانی مثل بانکها و یا سازمانهای کسب و کار اقتصادی دیگر از پیش بینی پذیری اخلاقی لازم برخوردار نباشند زمینه برای فساد مالی و اداری فراهم میشود. زمینه فساد به دو دسته فردی و سازمانی تقسیم میشود. تربیت افراد، آموزشهای افراد در زمینه فردی مطرح است و بحث بسیار مهم اخلاق سازمانی در زمینه سازمانی مطرح است. نمونه اول آن، مسئله پیش بینی ناپذیری اخلاقی سازمانهاست. مطالعات نشان میدهد که اگر سازمانهای کسب و کار از پیش بینی پذیری اخلاقی لازم برخوردار نباشند یعنی در شئون حرفهای خود شفافیت نداشته باشند زمینه فساد مالی و اختلاس و ارتشاء در آنها آماده میشود. نکته دوم هرچه فرایند سازمانی در امور طولانیتر باشد زمینه برای فساد مالی بیشتر مهیا میشود.این برخلاف باور عموم است، مردم فکر میکنند هرچه ممیزیها و فرایند امور اداری طولانیتر باشد مانع فساد اداری و مالی خواهد شد.
مدیرگروه اخلاق حرفهای دانشگاه تهران ادامه داد: طولانی شدن فرایند اداری باعث رجوع افراد به ابزارهای غیرقانونی برای کوتاهتر شدن آن میشود؛ برای مثال با مفقود شدن گواهینامه در خارج(کشورهای صنعتی) یکی دو روزه المثنی صادر میشود ولی در کشور ما یک فرایند طولانی برای صدور کارت مجدد میخواهد.نکته دیگر این است که در کشور ما هیچ سرمایهگذاری در بخش اخلاق سازمانی نکردهایم مدیران آمار بدهند چقدر برای تقویت بنیه اخلاقی سازمانها کارکردهاند؟ به جز یکسری از کدهای اخلاقی یا منشور اخلاقی که در مواردی هم استاندارد نیستند به نوشتن اینها بسنده کردهاند، گمان میکنیم اخلاق سازمانی داریم. چقدر بصورت علمی در رعایت متغیرهای اخلاقی و تغییر منش اخلاقی افراد سرمایه گذاری و برنامه ریزی کردهایم؟
این محقق و پژوهشگر حوزه اخلاق تصریح کرد: درحالیکه میتوان از اخلاق سازمانی برای پیشگیری و درمان فساد مالی و اداری بهره برد. باید مدیران فاینال و سرمایه از این ابزار برای بهبود بیماری فساد مالی و اداری استفاده کنند. ساده انگاری است که بپنداریم اخلاق مشتی پند و نصیحت و پیمان است. درصورتی که امروز اخلاق یک دانشی است که با شناخت زمینههای فساد مالی و اداری میتواند برای پیشگیری و درمان بکار رود.اگر برای پیشگیری از آن استفاده کنیم حمایتهای قانونی و حقوقی از آن میتواند مؤثر باشد. صرف توسل به ابزارهای قانونی هرچند لازم است اما کافی نیست.
قراملکی درمورد تأثیرات فرهنگی این پدیده شوم بر جامعه و بویژه نسلهای آتی هم اظهارداشت: در فرهنگ غنی اسلامی و در تجربه تمدن ایران باستان و اسلامی تحقیقات نشان داده که لقمه حرام و آنچه که نصیب سبد درآمدی خانوادهها از طریق اختلاس و ارتشاء و دیگر شیوههای ضد اقتصادی میشود آثار بسیار مخرب بر تربیت، فرهنگ و روان خانواده میگذارد. بی تردید بین بیماریها و استرسهای روانی، ازهم گسیختگی خانوادگی و همچنین بزهکاریهای اجتماعی با لقمه حرام و حلال ارتباط مستقیم وجود دارد. این در بعد فردی است. اما در بعداجتماعی وقتی ابزارهای غیرقانونی و غیراخلاقی مثل ارتشاء و اختلاس در جامعه رواج یافت مثل بیماری مسری اعتماد ملی، این سرمایه اجتماعی کشور را ازبین میبرد. نگاه منفی مردم به مسئولین باعث از بین رفتن مناسبات اجتماعی سازمانها و در سطح کلانتر مناسبات ملی میشود. ترویج اختلاس و ارتشاء تباهی برای سازمانها به بار میآورد.
وی درپایان یاآورشد: تأثیر منفی انعکاس و درشت نمایی اختلاسها در جامعه از خود اختلاس کمتر نیست؛ زیرا تظاهر به فسق از خود فسق مخربتر است. مقامات قضایی هرچقدر قاطعتر با اختلاس کنندگان برخورد کنند به نفع جامعه است اما رسانهها هرچه به آن بیشتر دامن بزنند و اختلاسها را برجسته منعکس کنند به تباهی گروهی درجامعه میانجامد. در نتیجه در بحث افشای اختلاس و ارتشاء باید احتیاطهای اخلاقی را رعایت کرد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید