آيت الله مصباح يزدي: اعتبار قانون اساسي به امضاي ولي فقيه است
به گزارش تبيين به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار آيت الله مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در همايش ملي تفسير با اشاره به دروس نهج البلاغه و تفسير در دانشگاه ها گفت: کتب درسي از نظر رعايت اولويتها، تدوين متن، و کيفيت القاء متفاوتاند.
علامه مصباح يزدي با اشاره به نقش مهم تهيه کنندگان متون درسي به بيان برخي از ديدگاه ها در خصوص اولويت ها پرداخت و گفت: يک ديدگاه اين است که کتاب بايد بر اساس انتظارات دانشجويان تدوين شود، و در حقيقت کتاب را بايد دانشجو-محور قرار داد، و اين شيوه مانند روش برخي رسانههاست که سعي دارند برنامه هايي را توليد کنند که مخاطبان آنها بيشتر باشد.
وي ديدگاه ديگر در تدوين متون درسي را توجه به نيازهاي حقيقي جامعه دانست و گفت: کساني که بر اين اساس به تدوين کتب مي پردازند، مانند پزشکي حاذق که به معالجه مرضي ميپردازد که در حال شيوع است، بايد به تبيين مسائل و معضلات واقعي مخاطبان توجه کنند، هر چند ممکن است دانشجو به اين مطالب علاقه زيادي نداشته باشد.
آيت الله مصباح يزدي در ادامه به ديدگاه ديگري در تدوين و تهيه متون درسي اشاره و خاطر نشان کرد: نگاه ديگر ـبه خصوص در درس قرآن و تفسيرـ اين است که به خود قرآن مراجعه شود و آنچه که مورد تأکيد قرآن است و در واقع محتواي اصلي آن را تشکيل مي دهد، محور متون درسي را شکل دهد.
اين استاد حوزه علميه افزود: مي توان نگرش جامعي داشت و هرسه مورد را در نظر گرفت، يعني از طرفي بر محور آموزههاي قرآني مطالب را پيش برد، و از سوي ديگر، ضعف ها و نيازهاي جامعه که دشمن در حال سرمايه گذاري روي آنهاست و قصد نفوذ دارد، بررسي شود، و از طرف ديگر نيز در کيفيت نگارش کتاب و نحوه عرضه درس، خواسته دانشجويان و مخاطبان مورد توجه قرار گيرد.
علامه مصباح يزدي در ادامه با بيان اينكه همواره در جامعه مسائل مهمي وجود دارد كه چه بسا مردم از اهميت آن آگاهي چنداني ندارند ادامه داد: متأسفانه در طول اين 30 سال بعد از انقلاب مكررا اتفاق افتاده كه ازمسائل مهم كشور غفلت شده كه مسأله ولايت فقيه از آن جمله است.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) قم در ادامه با اشاره به فتنه هاي اخير گفت: يکي از عوامل فتنه هاي اخير اين بود كه به تبيين برخي از مطالب مهم از جمله ولايت فقيه پرداخته نشده بود.
آيت الله مصباح يزدي با اشاره به اينكه ايران با ولايت فقيه شناخته مي شود، گفت: عليرغم اينكه ولايت فقيه در ايران نقش محوري دارد، اين نظريه درست تبيين نشده است، چرا كه در دهه اول انقلاب و زمان حيات امام خميني(ره) آنچنان شخصيت امام(ره) و بركات وجودش فراگير بود و همه چيز را تحت الشعاع قرار داده بود، كه نيازي به بحث بيشتر احساس نميشد و همگان آ نرا پذيرفته بودند، و از طرفي مسأله ولايت فقيه در قانون اساسي نيز گنجانده شد و به تبيين و اثبات مسأله ولايت فقيه احساس نياز نشد، اما امروزه افعالي از برخي مسئولان اصلي كشور سر ميزند كه نشان مي دهد، اعتقادي به ولايت فقيه ندارند.
وي با اشاره به سخنان برخي از مسئولان بلند پايه سابق كشور گفت: عده اي اعتبار ولايت فقيه را به قانون اساسي مي دانند و معتقدند اعتبار قانون اساسي نيز به رأي مردم است و اگر روزي مردم نخواستند و قانون اساسي را عوض کردند، ولايت فقيه نيز اعتبارش را از دست ميدهد؛ اين در حالي است كه اعتبار قانون اساسي به ولايت فقيه است و اگر به تنفيذ و امضاي ولي فقيه نرسد، حجيتي ندارد و امتياز قانون اساسي كشور ما بر ساير قوانين اساسي كشورهاي ديگر اينست كه قانون اساسي كشور ما به امضاي نائب امام زمان -عجل الله تعالي فرجه الشريف- رسيده است.
عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به جايگاه ولي فقيه گفت: طبق نظر حضرت امام –رضوان الله عليه- حتي اگر رئيس جمهور منتخب مردم، از سوي ولي فقيه منصوب نشود، اين حكومت طاغوت است، يعني رأي مردم حجيت ايجاد نمي كند و آن حضور ولايت فقيه و نصب اوست، كه مي تواند حجت باشد، امامتأسفانه در تبيين اين مسائل كمتر تلاش صورت گرفته است.
آيت الله مصباح يزدي در مقام نتيجه گيري گفت: پس بايد در كتب درسي، نيازهاي جامعه درنظر گرفته شود كه از جمله اين نيازها تبيين ولايت فقيه است، يعني نقطه اي كه دشمن همه نيروي خود را عليه آن متمركز كرده است و فتنه اخير نيز برآيند فعاليت چندين ساله آنها بود كه نه براي تعويض شخص كه براي تغيير نظام انجام شد.
وي با تأكيد بر پرداختن به مسائل بنيادي دين در كتب درسي گفت: وقتي افرادي بياعتقاد با عنوان اسلامشناس در جمهوري اسلامي تدريس ميكنند و حتي قرآن را كلام پيغمبر مينامند و از طرفي پيامبر(ص) را مانند هر انساني جايز الخطا ميدانند كه ممكن است اشتباه كند، مشخص ميشود هنوز بسياري از مسائل وجود دارد كه تا حل نشود نمي توان بر پايه آن بنياني بنا نهاد، چرا كه وقتي دين زير سئوال رفت، معنا ندارد از احكام آن بحث شود. پس بايد ديد چه خطراتي جوانان ما را تهديد ميكند و بر اساس آن متون درسي را تهيه و تدوين نمود.




























ارسال کردن دیدگاه جدید