شرمنده‌ترین وزیر دولت

 وزیر آموزش‌وپرورش در یک برنامه تلویزیونی اظهار کرد: بیش از 20 سال است که هیچ سرایداری جذب نکردیم، گفت: همه باید در کنار هم باشند که مدرسه بتواند رشد کند.

 

صحرایی ادامه داد: سال تحصیلی 1403-1402 را با شعار «مدرسه قوی ایران قوی» آغاز کردیم و گفتمان بازگشت به مدرسه در حال شکل‌گیری است یعنی به جای رفع بیکاری جوانان باید دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کنیم که بیکار نباشند و به جای اینکه نگران آسیب اجتماعی باشیم، دانش‌آموزان را به گونه‌ای تربیت کنیم که آسیب‌پذیر نباشند.

وی افزود: هفته اول یا دوم شهریور به رئیس سازمان محیط زیست نامه‌ای نوشتم تا به ما بگوید الگوی تحقق آلودگی‌ها چگونه است و آیا قابل پیش بینی است تا خودمان پیش دستانه چند روز کلاس‌های را غیرحضوری کنیم اما پاسخ بسیار دیرتر از زمان مورد نظر به دست ما رسید؛ با این حال پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش طی مدت سه هفته مطالعه‌ای انجام داد و تمام روزهایی که احتمال تعطیلی وجود دارد را به ما ارائه کرد.
برگزاری آزمون ملی در پایان هر دوره تحصیلی

وزیر آموزش‌و‌پرورش با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه مصوب شده است تا سالانه 4 سنجش ملی برگزار شود، گفت: سنجش ملی در پایان هر دوره تحصیلی برگزار خواهد شد، نظام آموزشی 12 ساله و شامل 4 دوره سه ساله است و باید بدانیم نیاز است دانش‌آموز در پایان هر دوره تحصیلی به چه توانایی‌هایی برسد، شاخص‌های این موضوع از سوی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی استخراج شده است و ما باید از طریق سنجش ملی در پایان هر دوره تحصیلی میزان تحقق اهداف آموزشی و موفقیت نظام آموزشی را بسنجیم.

صحرایی با اشاره به وجود 9058 رمزینه در کتاب‌های درسی مطرح کرد:دانش‌آموزان اگر بیاموزند که این رمزینه‌ها را اسکن کرده و مطالب آن را مطالعه کنند به یادگیری آنها کمک بسیاری می‌شود؛ رمزینه‌ها در مسیر عدالت آموزشی است و هم‌اکنون دسترسی به موبایل برای دانش‌آموزان در تمام کشور فراهم شده است.

معلمان برده کتاب‌های درسی نشوند

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به انعطاف برنامه درسی متناسب با نیاز دانش‌آموزان، متذکر شد: این دولت به تغییرات حساب شده اهتمام دارد از سوی دیگر معلمان باید بدانند که کتاب درسی  اسباب دستشان نه ارباب آنها؛ معلم خوب از کتاب به عنوان ابزار کار استفاده می‌کند اما برخی معلمان به دلیل عدم مطالعه و به روز آوری خود، برده کتاب درسی می‌شوند.

صحرایی خطاب به معلمان ادامه داد: دانش‌آموزان آنچه را از کتاب درسی یاد می‌دهیم، فراموش خواهند کرد اما اگر آنها را  درگیر کنیم و درس زندگی بدهیم، در ذهنشان باقی می‌ماند، این مسائل را با دانش‌آموزان تمرین کنید و دست شما باز است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: آیا باید در دوره دوم متوسطه تا این حد تخصص‌گرایی و رشته‌های مختلف داشته باشیم، کجای دنیا اینگونه است؟ اکنون در حال تغییرات در این زمینه هستیم.

دانش‌آموزانی که در پایه ششم از تحصیل باز می‌مانند

وی با اشاره به اینکه بنده پُر از غصه می‌شوم وقتی مشاهده می‌کنم، دانش‌آموزان در مناطق روستایی تا کلاس پنجم درس می‌خوانند و پس از آن از تحصیل باز می‌مانند، گفت: در این وضعیت باید به عده‌ای بفهمانم اگر به ساخت مدرسه شبانه‌روزی کمک نمی‌کنید، استعداد تحصیلی دانش‌‌آموزان از بین می‌رود و این مصداق «بِأَيِّ ذَنبٖ قُتِلَت» است؛ تمام وجود من پر از غصه است وقتی به دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی تغذیه مناسب نمی‌رسد.

صحرایی افزود: دستگاه‌های تصمیم گیرنده درباره آینده کشور باید بدانند، آموزش و پرورش سرمایه است نه هزینه و هر درصد بودجه که برای آینده کودکان نیاز است، اختصاص بدهید.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش شرمنده‌ترین وزیر دولت است چون باید دائم بنالد که من در اینجا و برای انجام چه کاری از نظر مالی کم دارم. از جای دیگر باید هزینه را بگیریم تا کار جای دیگر را انجام دهیم که حاصل جمع این کار صفر است چراکه اگر از جای دیگر برداریم و به جای دیگر اضافه کنیم؛ آن طرف از نظر مالی کم می آوریم.

صحرایی در پایان گفت: اصلاح دوره دوم متوسطه واقعا یکی از سوالات است. آیا باید این تخصص گرایی را به شکل رشته تجربی، انسانی و ریاضی در دوره متوسطه دوم داشته باشیم؟ 200 رشته در فنی و حرفه‌ای ایجاد کردیم و اکنون به دنبال رشته روزنامه نگاری هستیم، حدود 6500  دانش آموز خبرنگار داریم که سرمایه عظیم ما هستند.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی