اجرای تنها ۴۰ـ۳۰ درصدی قانون جوانی جمعیت/ نقش مادر «پرستار کودک» نیست

به گفته رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، تاکنون ۳۰ تا ۴۰ درصد قانون جوانی جمعیت اجرا شده است اما می‌توان گفت شیرینی این قانون برای ذی نفعان حس نمی‌شود.

 

 

فاطمه قاسم پور در نشست «هم‌نورد» با موضوع بررسی طرح‌ها و اقدامات انجام شده در زمینه تسهیل گری نقش آفرینی مادران در جامعه که از سوی اندیشکده "موج" برگزار شد، اظهارکرد: درحالی قانون جوانی جمعیت یکی از قوانینی است که برای اجرای آن اهتمام وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت فقط بین ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تاکنون اجرایی شده است.

وی تصریح کرد: درواقع ذی نفع نهایی این قانون حتی احساس نمی‌کند که این اجرای ۳۰ درصدی اتفاق ویژه‌ای را رقم زده است. این قانون برای شیرین کردن کام ذی‌نفعان وضع شده است اما شرینی آن برای ذی نفعان حس نشده است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به اینکه خواست عموم زنان بر حضور فعال در عرصه عمومی است اما به دلیل اینکه فضای عمومی اقتضائات زنانه ندارد شاهد حضور فعال اجتماعی زنان نیستیم، توضیح داد: این عدم سازگاری بین نقش مادری و اقتضائات عرصه عمومی باعث می‌شود حضور زنان خیلی فعال نباشد، این در حالی است که نقش مادری در گفتمان انقلاب اسلامی به گونه‌ای است که مادر یک عامل و نه به مثابه پرستار کودک است.

قاسم پور با تاکید بر اینکه نقش مادر در گفتمان انقلاب اسلامی نقش تربیتی و اثرگذار است، به گروه‌های مردمی که در زمینه نقش و جایگاه مادری فعالیت دارند اشاره و تصریح کرد: در واقع خود جامعه زنان دست به کار شده‌اند تا نمونه‌های فعالی از مادر عامل را به تصویر بکشند اما اینکه ما در عرصه سیاست گذاری چقدر در این امر موفق بوده‌ایم نیاز به گفتگو دارد. یکی از رویکردهای حاکم بر این فضا موازنه بین نقش‌های اجتماعی و خانوادگی زنان است.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به مواد قانون جوانی جمعیت، یادآور شد: در این قانون تلاش شد موازنه بین نقش‌های اجتماعی و خانوادگی زنان دنبال شود. اگر زن را به عنوان یک عنصر عامل و موثر در عرصه عمومی، نقش آفرین و کنشگر اجتماعی بپذیریم باید فضا را برای کنشگری او مهیا کنیم. برخی مواد در قانون جوانی جمعیت مثل افزایش مرخصی زایمان به ۹ ماه در نوع خود خیلی قابل توجه است.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در سال ۹۲ مجلس وقت در خصوص مرخصی زایمان مصوبه‌ای داشت که طبق آن مرخصی زایمان از شش ماه به ۹ ماه افزایش یافت و بخشی از قوانین تهدید جمعیتی هم لغو شد اما در مصوبه افزایش مرخصی زایمان از شش ماه به ۹ ماه «مجاز» شده بود و دستگاه‌ها می‌توانستند به نیروی خود اجازه ۹ ماه مرخصی دهند این در حالی است که می‌دانیم در فرهنگ و فضای اجرایی ما وقتی چیزی مجاز است یعنی کسی از آن بهره‌مند نمی‌شود. نزدیک به هشت سال مجادله بین دستگاه‌ها و بانوان داشتیم تا از این حق استقاده کنند، از این رو در قانون جوانی جمعیت مرخصی زایمان را به ۹ ماه افزایش دادیم و این امر برای دستگاه‌ها تبدیل به تکلیف شد.

قاسم پور عنوان کرد: گره اصلی ما این است که "تکریم نقش مادری" از گفتمان تبدیل به سیاست گذاری نمی‌شود. در گفتمان ما، مادری جایگاه ارزنده‌ای دارد اما چرا وقتی نوبت به سیاست گذاری می‌رسد این امر دنبال نمی‌شود؟.

وی با تاکید بر اینکه باید مسئله زنان و خانواده تبدیل به مسئله‌ای عمومی در عرصه سیاست گذاری شود، خاطر نشان کرد: این در حالی است که ما هیچوقت نقش آقایان تصمیم گیر را در این امر نمی‌بینم. این موضوع باید تبدیل به گفتمان زنان و خانواده شود. باید عرصه سیاست گذاری حوزه زنان و خانواده برای همه مسئولان تبدیل به مسئله درجه یک کشور شود.

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی درباره مواد دیده شده در برنامه هفتم توسعه در حوزه زنان و خانواده توضیح داد: دولت فصلی از فصول برنامه هفتم را به موضوع زن، خانواده و جمعیت اختصاص داده است. نگاه ما در مجلس این بود که بخشی از این اتفاقات بخشی خوب است، برخی باید توسعه یابد و برخی باید اصلاح شود. نهایتا باید گفت بحث اشتغال منعطف زنان یکی از احکام جدی است که بر وزارت رفاه تکلیف شده است تا این امر را با همکاری معاونت زنان انجام دهد. بحث دیگر استفاده از زنان تحصیل کرده زیاد در امر مسائل دانش بنیاین است. به طور ویژه در برنامه هفتم به بحث مراکز نوآور مادر و کودک توجه شده است که معاونت علمی ریاست جمهوری مکلف به دنبال کردن آن است. در عرصه رصد و تحلیل وضعیت زنان نیز مشکل داریم. پیمایش اجتماعی در حوزه زنان نداریم و توجه به این امر در برنامه هفتم دیده شده است.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی