برنامه‌هایی که براساس نیاز مخاطب نیست

تهران - مردم ما طی چند سال اخیر بیشتر بصری شده‌اند و کمتر کتاب می‌خوانند. به همین دلیل نقش تلویزیون در چنین وضعیتی بیش از بیش پر رنگ می‌شود و یک برنامه تلویزیونی شاید تأثیرگذارتر از چندین صفحه کتاب عمل کند- چیزی که نیازش به شدت وجود دارد اما اثری از پاسخ به آن در رسانه ملی دیده نمی شود.-

متأسفانه برنامه‌های تلویزیونی ما یا بسیار جنبه آنتن پرکن دارند یا اینکه اگر هم می‌خواهند در بحث‌های کارشناسی وارد شوند مستقیم گویی می‌کنند و این نصیحت کردن برای یک برنامه تلویزیونی به زعم بسیاری از کارشناسان مثل سم می ماند و بر مخاطب تاثیر منفی دارد.

ˈسعید بشیریˈ تهیه‌کننده برنامه کارگاه هنر شبکه چهار در این باره معتقد است: تلویزیون برنامه فرهنگی - هنری زیادی ندارد اگر هم داشته باشد خیلی کم است. جامعه توسعه یافته فقط ویژگی‌های اقتصادی برای پیشرفت ندارد بلکه باید در زمینه مسائل فرهنگی هم پیشرفت کند.

وی می افزاید: یک بخشی از این فرهنگ‌سازی طبیعتاً بر عهده تلویزیون است و تلویزیون باید سطح فرهنگ و سلیقه هنری مردم را بالا ببرد اما به نظرم نگاه تلویزیون در این زمینه کامل نیست.

امیر امیری تهیه‌کننده مسابقه ˈاز کی بپرسمˈ شبکه تهران نیز به وضعیت این روزهای تلویزیون منتقد است و به اهمیت تشکیل اتاق فکر در برنامه‌سازی تلویزیونی اشاره می کند.

وی می‌گوید: هر برنامه تلویزیونی نیاز به اتاق فکری دارد که جلسات مستمر داشته باشد تا در این جلسات درباره رسالت خاص برنامه به جمع بندی برسند.

امیری می افزاید: با توجه به هجمه رسانه‌های بیگانه با روشی که ما در پیش گرفتیم نمی‌توانیم با آنها تقابل کنیم.

او ادامه می دهد: متأسفانه در برخی موارد برنامه‌های شبکه‌های تلویزیونی ما تحت‌الشعاع خبر خاصی است در حالی که باید برنامه‌های متنوع داشته باشیم.

این تهیه کننده تلویزیونی می گوید: ما عضو اتحادیه رادیو تلویزیون‌های آسیا و اقیانوسیه هستیم ولی نمی‌توانیم ادعا کنیم برنامه‌هایمان درجه یک هستند.

به نظر می رسد با توجه به اظهار نظرهای کارشناسان و آنچه خود ما از برنامه های تلویزیونی می تواینم دریابیم این است که ما در این رسانه ملی بیش از هر چیز به نیازسنجی‌ درست از مخاطبان نیاز داریم. این روزها بسیاری از برنامه‌ها براساس نیاز مخاطب تولید نمی‌شود. طبیعتاً وقتی تهیه‌کننده بدون آگاهی از نیاز مخاطب برنامه بسازد نتیجه نخواهد گرفت. ضمن آنکه تهیه‌کننده‌ای که برنامه هنری تولید می‌کند باید خودش هم در زمینه آن هنر تخصص و اطلاعات داشته باشد.

اما آنچه به عنوان راهکار در این مجال کوتاه می توانیم به آن اشاره کنیم؛ توجه به ظرفیت‌های برنامه‌سازی، استفاده درست و بجا از ایده‌های خلاقانه و نو، به کارگیری نیروهای تازه نفسی است.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی