ولايت فقيه استمرار فرهنگ غدير است

عضو كانون طلوع گفت: غدير يك فرهنگ و پروژه است كه بعد از رسالت شروع شده است و مشي انسان ها تا پايان جهان ،از غدير گرفته مي شود، غدير همان ست كه انسان ها را از افراط و تفريط و انحراف حفظ مي كند، لذا انسان بايد با فرهنگ غدير زندگي كند و حياتش را در چارچوبي قرار دهد كه در غدير به تصويب رسيده است.
حجت الاسلام والمسلمين موسي مهدي هاشمي در گفتگو با خبرنگار تبيين با اشاره به واقعه غدير گفت: پيامبر اكرم(ص) در حجه الوداع براي تدبير مديريت جامعه، بنا بر دستور حضرت حق، به معرفي چندباره مقام ولايت به عنوان ادامه مقام نبوت از حيث تصدي مديريت اجتماعي جامعه پرداختند.

تمعد داشتن حضرت رسول بر حضور اكثريت مردم در غدير

وي با اشاره به حضور جمعيت بسيار زيادي در روز غدير ادامه داد: پيامبر اكرم(ص) به امر خداوند مردم را جمع كرد و تعمد داشتند كه همگان حضور داشته باشند و عليرغم آب و هواي گرم منطقه و همچنين دشواري پيمودن مسير، دستور دادند كساني كه رفته اند، بازگشته و كساني كه نيامده اند، سريع تر برسند تا مشخص شود، كه مسأله بسيار با اهميت بوده است.

بايد همه خطبه غدير مورد توجه قرار گيرد

اين استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به تفصيل خطبه غديريه و اهميت آن اظهار داشت: تنها بر جمله معروف " من كنت مولاه فهذاعلي مولاه " كه اتفاقا مورد نگاه دوگانه افراد كج فهم و مغرض قرار گرفته، بيشتر تأكيد مي شود.
وي با بيان اينكه مولا، به معناي والي و حاكم است، ادامه داد: البته معناي دوست هم يكي از معناي غيرشائع مولي است كه دستاويز مغرضان قرار گرفته است،كه البته چنين چيزي قابل پذيرش نيست، چرا كه رسولخدا(ص) در آن وضعيت آب و هوايي و دشواري سفر، همگان را جمع كرده تا بگويد هركس من را دوست دارد، داماد من را نيز دوست داشته باشد و از اين واقعه ذات اقدس الهي نيز به خروش بيايد كه " اليوم اكملت لكم دينكم و .." كه مسلما نمي تواند صحيح باشد.

غدير، استمرار نبوت

حجت الاسلام موسي مهدي هاشمي با اشاره به سخنان حضرت علي(ع) در نهج البلاغه مبني بر اينكه روز غدير روز شيث، ادريس و شمعون است، ادامه داد: در واقع غدير ادامه نبوت و راه پيامبران الهي است  و اين تهمتي به پيامبر اكرم(ص) است كه ايشان مردم را معطل كرده تا اينكه همگان را به دوستي علي(ع) دعوت كند.
وي با اشاره به اينكه بر اساس اعتقاد ما ولايت مختص خداوند است و كساني كه خداوند اذن حكومت به آنها داده است ، ابراز داشت: حضرت رسول (ص) اين مديريت اجتماعي جامعه را در غدير به حضرت علي(ع) تحويل دادند.

غدير مانند عاشورا يك فرهنگ دائمي و نشان دهنده راه صحيح از مسير انحرافي است

عضو كانون طلوع با اشاره به اينكه عده اي مسائل تاريخي را در قعر تاريخ مي بينند، ادامه داد: به عنوان نمونه حادثه عاشورا را يك واقعه تاريخي مربوط به زمان خودش مي دانند و حداكثر فائده آن را گريه بر سيدالشهدا(ع) را داراي ثواب مي دانند، در حاليكه اين نگاه، نگاهي نادرست و معزول است، چرا كه نگاهي به اصل قيام حضرت و فلسفه آن و كلماتي مانند " مثلي لا يبايع مثله " پيامي براي آيندگان تا روز قيامت است.
وي با بيان اينكه اين نوع نگاه به واقعه غدير نيز باطل است، افزود: غدير يك فرهنگ و پروژه است كه بعد از رسالت شروع شده است و تا پايان جهان خط مشي انسان ها از غدير گرفته مي شود، غدير همان ست كه انسان ها را از افراط و تفريط و انحراف حفظ مي كند، لذا انسان بايد با فرهنگ غدير زندگي كند و حياتش را در چارچوبي قرار دهد كه در غدير به تصويب رسيده است.

استراتژي غدير، حركت در مسير حكومت حضرت حق است

حجت الاسلام مهدي هاشمي با اشاره به فرهنگ برگرفته از غدير گفت: استراتژي برگرفته از غدير، حركت در مسير ولايت و حكومت حضرت حق است و تبيين آنچه حضرت حق مي فرمايد در چارچوب غدير و ولايت صورت مي گيرد. لذا اگر غدير مي گويد كه وقتي دسترسي به خاتم الانبياء به صورت عادي پايان پذيرفته و ميسر نيست و بايد در ادامه مسير به مقام ولايتي كه تمام اختيارات حضرت رسول اكرم(ص) در بعد اجتماعي را  داراست رجوع كرد، در ادامه نيز بايد اينگونه باشد.
وي افزود: لذا امام راحل(ره) تأكيد مي كنند اگر كسي فكر مي كند كه اختيارات حكومتي پيامبر(ص) از علي(ع) بيشتر بوده و يا اختيارات علي(ع) و ائمه(ع) از فقيه بيشتر است، اشتباه و باطل است.

غدير استراتژي امت اسلامي بعد از پيامبر (ص) را مشخص كرد

عضو كانون طلوع با اشاره به اينكه در غدير فرماندهي و استراتژي امت اسلامي بعد از پيامبر (ص) تبيين شد، ادامه داد: در واقع غدير خط بطلاني بر حرف برخي ها كه بعدها گفتند " حسبنا كتاب الله" و تأييد و تأكيد بر اينكه علاوه بر كتاب بايد به ولايت تمسك كرد و اين همان چيزي است كه پيامبر اكرم(ص) در حديث معروف ثقلين نيز بيان داشتند.

همان عاملي كه سبب اهميت غدير است، اهميت ولايت فقيه در غيبت را هم بيان مي كند

وي ادامه داد: در غدير مشخص مي شود كه بعد از پيامبر(ص) راهنما و رهبري براي مديريت سطح كلان جامعه لازم است و حتي در همان حديث غدير به وجود نازنين حضرت ولي عصر(عج) تصريح مي شود كه آن حضرت در پرده غيبت از چشمان خفاشين خلائق خواهد بود. حال سئوالي مطرح است كه اگر اهميت مديريت جامعه بعد از پيامبر(ص) در غدير تثبيت مي شود و اشاره هم به غيبت ولي عصر(عج) مي شود، آيا مي توان گفت كه اين اهميت در زمان غيبت به حاشيه برود؟ و اگر تبيين ولي و حاكم براي پيامبر (ص) به قدري مهم بوده است كه واقعه غدير خم را مطرح مي كند، آيا انسان ها چند نسل بعد از داشتن حاكم و ولي بي نياز مي شود؟ بي شك بي نياز نخواهد بود و شكي نيست كه تنها وقتي راهنما به خوبي مي تواند راه را نشان دهد، كه بصير، فقيه، عالم به اسلام و عادل باشد واين درواقع تبيين مصداقي آن همان ولايت فقيه است.

انتهاي پيام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی