سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌ها بر مبنای عصر ظهور باشد

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان این‌که باید زندگی فردی و اجتماعی ما با رویکرد نسبت به عصر ظهور شکل بگیرد، گفت: دکترین ما باید نسبت به عصر ظهور باشد و محور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهبردنویسی باید نسبت به عصر ظهور تغییر یابد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم، جمعه شب در مراسم عزاداری أباعبدالله الحسین(ع) که در مدرسه فیضیه برگزار شد، با اشاره به این‌که انتظار افضل اعمال است،گفت: مسأله‌ای که قرآن در ظهور مطرح می‌کند، امامت مستضعفان است.
وی افزود: گاه نیز قرآن در موضوع ظهور سخن از خلافت مؤمنان در زمین، برداشتن خوف، ایمنی در بندگی و جمع شدن بساط شرک به میان می‌آورد.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: در زمان ظهور اراده الهی بر اتمام نور الهی در زمین قرار گرفته و غالب شدن دین اسلام بر دین‌های دیگر قرار گرفته است، اما پیش از ظهور «یریدون لیطفئوا نورالله بأفواههم» تحقق می‌یابد، یعنی تلاش برای خاموش کردن ولایت امیرالمؤمنین(ع) اتفاق می‌افتد.
وی گفت: در زمان ظهور «أشرقت الارض بنور ربها» و «یحیی الارض بعد موتها» اتفاق می‌افتد، با تنزل حقیقت ولایت اهل زمین زنده می‌شوند و «یوم تبدل الارض غیر الارض» می‌شود.
ظهور یک مدرنیته اسلامی نیست
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این‌که در زمان ظهور حیات در عالم دمیده می‌شود،‌ ادامه داد: قلب‌هایی که مرده‌اند با نفس امام(ع) زنده می‌شوند، بیشتر ما مرده‌ایم و نیاز به نفس امام داریم، از این رو رجعت صالحان رخ می‌دهد.
وی گفت: در زمان ظهور یک مدرنیته‌ اسلامی درست نمی‌شود، این‌ فکر بدترین تحریف نسبت به موضوع ظهور است، بلکه‌ این جریان زندگی کنونی برهم خواهد خورد.
نویسنده و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: عصر ظهور،‌ عصر غلبه جنود عقل بر جنود جهل است، درگیری عقل و جهل از ابتدای خلقت بوده و اکنون نیز ادامه دارد و در زمان ظهور با غلبه عقل پایان می‌یابد، از این رو گفته شده در زمان ظهور عقول کامل می‌شوند.
وی با اشاره به این‌که در زمان ظهور قرآن تجلی می‌یابد، افزود: یکی از تجلیات نبی‌ اکرم(ص) عقل است،‌ که در زمان ظهور در عالم تجلی می‌یابد و از نتایج آن ایمان، یقین، توکل و ... است.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ادامه داد: عصر ظهور بسیار شگفت است، و واقعه عجیبی است که از سنخ جریان‌هایی که بشر تا کنون دیده نیست.
عدل و عقل در عصر ظهور امام معصوم(ع) است
وی اظهار داشت: عدالت وعده داده شده در عصر ظهور عدالت لیبرالیستی و کمونیستی نیست، بلکه «و تمت کلمت ربک صدقا و عدلا» است و عدل خود امام است.
وی خاطرنشان کرد: در روایات آمده است که ولایت ما قطب قرآن است، ما امام را بد می‌فهمیم و منزلت جسمانی آنان را مورد توجه قرار می‌دهیم، و حتی لباس جسمانی آنان هم با دیگران متفاوت است.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم بیان داشت: در دوران ظهور عدل و عقل ظهور خود امام است، و در واقع معنای کلمه ظهور به بهترین شکل بر این موضوع دلالت می‌کند، امام خود کلمه تامه الهی است و این کلمه تامه در عصر ظهور، ظهور می‌یابد.
وی اضافه کرد: وقتی امام از مقام غیب خود ظهور پیدا کرد،‌ تمام اتفاقات فراتمدنی واقع می‌شوند، یک تمدن دنباله آنچه که بشر پیش رفته به وجود نمی‌آید.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز داشت: هر خیری به انسان می‌رسد از تحمل این حقیقت است و اگر انسان تحمل این ظهور را یافت به خیرهای بسیار دست می‌یابد.
محور تحقق ظهور دعای امام زمان است
وی تصریح کرد: نعمت ولایت بسیار قیمتی است و انسان ممکن است با یک گناه کوچک یا ترک اولی آن را از دست دهد.
استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: محور عصر ظهور خود امام معصوم(ع) است و محور تحقق ظهور دعای خود حضرت است، بعضی از مفسران مصداق آیه «أمن یجیب المضطر إذا دعاه و یکشف السوء» را امام زمان(عج) دانسته‌اند.
وی افزود: در زمان ظهور سوء از زمین برداشته می‌شود و اگر کسی مؤمن کامل شد، آن موقع انسان به مقام خلیفه‌الله دست می‌یابد.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: خلیفه‌الله شامل انسان‌های گناه‌کاری مانند ما نمی‌شود، که در آن صورت اشکال فرشتگان به خدای متعال صحیح بود که چرا در زمین کسی را خلیفه قرار می‌دهی که در زمین فساد و خون‌ریزی کند.
وی با اشاره به این‌که عصر ظهور عصر تحقق خلافت خداوند روی زمین است، ادامه داد: امام به مقام خلافت کلی می‌رسند و دیگران در شأن خود به مقام خلافت جزیی دست می‌یابند، این مقام به دلیل احیای امام زمان(عج) است.
ظهور امام زمان(عج) از مشترکات میان مذاهب است
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: باید همه زندگی فردی و اجتماعی ما با رویکرد نسبت به عصر ظهور شکل بگیرد، نگوییم حضرت در حال حاضر که نیستند.
وی بیان داشت: حوزه باید خود را بر محور عصر ظهور متحول کند تا بتواند حلقه واسط میان مردم و امام زمان(عج) شود، حکومت و دانشگاه نیز باید بر محور عصر ظهور واقع شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان کرد: دکترین ما باید نسبت به عصر ظهور باشد، محور سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و راهبردنویسی باید نسبت به عصر ظهور تغییر یابد.
وی گفت: ظهور حضرت مهدی(عج) از مشترکات میان تمام مذاهب مسلمانان است، هیچ پیامبری نبوده مگر این‌که مبشر وجود حضرت مهدی(عج) بوده است.
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری ابراز کرد: باید موانع تحقق ظهور را فهمید و در برداشتن این موانع تلاش کرد، و این برداشتن موانع از مسیر فقاهت و آنچه که از ائمه(ع) رسیده اتفاق می‌افتد.
رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در پایان گفت: این غفلت و اشتباه است که کسی از حوزه علمیه عبور کند و بگوید که دیگر حوزه کارآمدی خود را از دست داده یا خواهد داد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی