ائمه سرچشمه حیات طیبه هستند

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به این‌که ائمه سرچشمه حیات طیبه هستند، گفت: معرفت الله جزء با علم به امام(ع) حاصل نمی‌شود و ملائکه و انبیا معرفت خود را از ائمه(ع) آموختند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی میرباقری، رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ششمین شب سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) که در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد به فلسفه قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا اشاره کرد و گفت: قیام امام حسین(ع) یک نهضت عظیم و بی‌بدیل است.

وی ادامه داد: عبادت استثنایی را که سیدالشهدا انجام داد سبب شد در طول تاریخ، حادثه بزرگ عاشورا از زوایای مختلفی مورد بررسی قرار گیرد و هر چه در مورد این واقعه بزرگ بگوییم و بشنویم باز هم کم است.

این نویسنده و پژوهشگر حوزوی ابراز داشت: به قدری واقعه کربلا عظیم و بزرگ است که برخی از جلوه‌های آن در عصر رجعت، ظهور امام زمان(عج)، وقوع قیامت و بهشت که ایام الله هستند بیان می‌شود و شفاعت امام حسین(ع) در قیامت از فتوحات واقعه عاشورا است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به زیارت جامعه کبیره خاطرنشان کرد: کسی که گوشه‌ای از زیارت جامعه کبیره را بخواند متوجه صفات اباعبدالله الحسین(ع) می‌شود و می‌فهمد که نمی‌توان صفات سیدالشهدا(ع) را با یک یا دو سال یا این‌که یک یا دو قرن بیان کرد و آنچه ما امروزه می‌گویم تنها گوشه‌ای از واقعه عظیم کربلا است و با واقعیت فاصله زیادی دارد.

حضور ملائکه در محافل عزاداری امام حسین

وی اضافه کرد: روزی حبیب از امام حسین(ع) پرسید که شما قبل از خلقت در عالم جسم کجا بودید، اباعبدالله الحسین(ع) پاسخ داد «ما قبل از خلق شدن در جسم در اشباح نور بودیم و گرد عرش الهی طواف می‌کردیم و استاد ملائکه بودیم».

حجت‌‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به روایت وارد شده در مورد فضیلت شرکت در مراسم سوگواری سیدالشهدا(ع) اظهار داشت: محافل سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) به قدری نورانی است که فرشتگان خود را از آسمان به این محافل می‌رساند و در صورتی که محافل تمام شده باشد خود را به مکان این محافل متبرک می‌کنند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم در ادامه به اهداف قیام امام حسین(ع) و درگیری ایشان با دشمنان اشاره کرد و ابراز داشت: خداوند در قرآن کریم افراد را به دو گروه زنده که وارد حیات طیبه می‌شوند و گروه مرده که وارد ظلمت می‌شوند تشبیه می‌کند.

وی افزود: ما به خودی خود نور نداریم و در ظلمات هستیم بلکه تمام نور ما و موجودات از خدا مشتق می‌شود ولی در فطرت مشتاق و به دنبال حیات و نور الهی هستیم همان‌گونه که خداوند در قرآن فرموده «اللهم نور السماوات و الارض».

این استاد حوزوی تصریح کرد: عده‌ای از ظلمات و موت بیرون آمده و به زندگی طیب و نورانیت می‌رسند و عده‌ دیگر هنوز در وادی تاریکی و ظلمات هستند و نتوانستند خود را از تاریکی خارج کرده و به نور برسانند.

افراد گشوده قلب به خدا می‌رسند

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان‌ این‌که خداوند در قرآن بیشتر معارف را معرفی کرده است، گفت: آیات قرآن به دو گونه مثلی و ممثلی مطالب را بیان می‌کند، مثل‌ها را همه مردم چه عالم و چه جاهل می‌فهمند ولی ممثل‌ها را تنها خواص و گروهی که خداوند در دل آن‌ها نور قرار داده و قلبشان را گشاده کرده می‌فهمند.

وی ادامه داد: در روایت آمده زمانی که دل فرد نورانی شود به دل کندن از دنیا و حرکت روبه به خداوند، عالم آخرت گام برمی‌دارد، همچنین قبل از رسیدن مرگش به یاد آن است.

این نویسنده و محقق حوزوی با اشاره به روایتی که مردم سه دسته «سابقون، اصحاب یمین و اصحاب شمال هستند» ابراز داشت: سابقون انبیا هستند که دارای روح القدوس، روح الشهوت، روح الایمان، روح القوت و روح المدرج هستند.

وی اضافه کرد: انبیا به سبب روح‌القدوس که دارند مرتکب خطا، اشتباه و غفلت نمی‌شوند همچنین به سبب داشتن روح ایمان از خداوند خوف و ترس دارند هر چند که افراد پاکی هستند و به سبب داشتن روح القوت از بندگی و عبادت خداوند خسته نمی‌شوند، در روایت‌ آمده حضرت موسی(ع) چهل شبانه روز که در کوه طور بود نه آب نوشید، نه غذا خورد و نه خسته از عبادت شد.

ائمه سرچشمه حیات طیبه هستند

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری تأکید کرد: اصحاب یمین نیز کسانی هستند که فقط روح القدوس را ندارند و اصحاب شمال کسانی هستند که تنها روح الشهوت را دارند از این‌رو اصحاب شمال تنها در زندگی مانند حیوانات مشغول خوردن‌،‌ آشامیدن و خوابیدن هستند.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به پرسشی که «چگونه می‌توان به حیات طیبه رسید و سرچشمه آن چیست؟» خاطرنشان کرد: سرچشمه حیات کلمه روح است، هر جا روح است حیات نیز است همان‌گونه که خورشید منبع نور در دنیا مادی است و با طلوع آن زمین روشن می‌شود.

وی افزود: هر جا روح است ایمان است و در روایت آمده امام(ع) کلمه روح و سرچشمه حیات است و اگر موجودی بخواهد زنده شود باید از سرچشمه روح که امام(ع) است بهره داشته باشد، همچنین امام(ع) کلمه «ماء» است و همان‌گونه که باران زمین را زنده می‌کند امام(ع) نیز بارانی است که سرزمین وجودی انسان را زنده می‌کند.

این استاد حوزه بیان داشت: معرفت الله جزء با علم به امام(ع) حاصل نمی‌شود و ملائکه، انبیا معرفت خود را از ائمه(ع) آموختند، در روایت آمده «پیامبر(ص) معلم انبیا در عالم ارواح بود» و اگر به معرفت ائمه(ع) برسیم زنده و گرنه مرده هستیم.

شمس حقیقی وجود مقدس پیامبر است

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به این‌که شمس حقیقی وجود مقدس پیامبر(ص) است، گفت: پیامبر(ص) آمد تا درهای حیات طیبه را به سوی جامعه بگشاید و ما را از وادی ظلمت به وادی نور برساند.

وی ادامه داد: پایان وادی نور بهشت و رسیدن به مقام رضوان است و کسی که ولایت امیرمومنان(ع) را نداشته باشد به مقام رضوان بهشت نمی‌رسد، همچنین پایان وادی ظلمت جهنم است و اصحاب ائمه نار به وادی ظلمت و جهنم که خود ائمه نار هستند گرفتار می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به این‌که پیامبر(ص) دارالحکمت و سرچشمه نور هستند، گفت: شیاطین می‌خواهند مردم را به وادی ظلمت بکشانند و پیامبر(ص) می‌خواهد مردم را به وادی نور برساند.

عاشورا چراغ هدایت و کشتی نجات است

وی اضافه کرد: تمام هدف امام حسین(ع) نیز در کربلا رساندن مردم به وادی نور و حیات طیبه بود و ایشان می‌خواستند مردم را از دریای پر تلاطم فتنه نجات بدهند، فتنه‌ای که بسیار عظیم بوده و تنها راه نجات از این فتنه و رسیدن به ساحل امن، پناه بردن به کشتی نجات ائمه(ع) است.

رییس فرهنگستان علوم اسلامی قم ابراز داشت: عاشورا چراغ هدایت و کشتی نجات است و فردی که نگاهش به امام حسین(ع) بیفتد به نور می‌رسد، پیامبر(ص) مصیبت شهادت امام حسین(ع) را تحمل کرد تا ما را از ظلمات نجات بدهد.

وی در پایان گفت: امام حسین(ع) هم در دنیا و هم در آخرت امواج و شعله‌های جهنم را مهار کرد و گرنه همه ما در آتش جهنم می‌سوختیم و پیروز واقعی امام حسین(ع) است نه شیطان

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی