ارسال پیامکهای تمسخرآمیز درباره اقوام از مصادیق غیبت است
حجتالاسلام پاکنهاد گفت: پیامکهای که از سوی برخی افراد جهت تمسخر، خنده و تفریح گروه خاصی مانند کرد، لر و ترک ارسال میشود نیز از مصادیق غیبت است و فردی که این پیامکها را به دیگران ارسال کند غیبت یک قوم و گروه را انجام داده است.
حجتالاسلام احمد پاک نهاد، مدیر کل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در پاسخ به پرسش «چرا پشت سر یکیگر حرف میزنیم؟» به بررسی مفهوم غیبت در اسلام پرداخت و گفت: غیبت و بدگویی به معنای گفتن عیوب فرد غایب پشت سر وی است.
وی ادامه داد: غیبت تنها به سخن گفتن و افشای عیوب افراد از طریق زبان نیست بلکه بیان عیوب افراد با اشاره، ترسیم کاریکاتور و نقاشی نیز غیبت به شمار میآید.
این مشاور حوزوی با بیان اینکه غیبت از گناهان کلیدی و سنگین است، اظهار داشت: بدگویی و غیبت سبب فروپاشی وحدت و یکدلی جامعه مسلمانان میشود، از اینرو برای آن جزای سختی پیشبینی شده است.
وی اضافه کرد: گناه غیبت عقوبت سختی داشته و از بالاترین گناهان به شمار میآید، حقیقت و باطن این گناه نیز همان گونه که روایت آمده «الغیبة اشد من الزنا» است و اگر غیبت در جامعه رواج پیدا کند نتیجه آن بی اعتمادی، از بین رفتن وحدت و انسجام میان افراد و شکسته شدن وحدت ملی میشود.
ارسال پیامکهای تمسخرآمیز در مورد اقوام، غیبت است
حجتالاسلام پاک نهاد تصریح کرد: پیامکهایی که از سوی برخی افراد جهت تمسخر، خنده و تفریح گروه خاصی مانند کرد، لر و ترک ارسال میشود نیز از مصادیق غیبت است و فردی که این پیامکها را به دیگران ارسال کند غیبت یک قوم و گروه را انجام داده است.
این نویسنده و پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه فرستادن پیامکهای تمسخرآمیز و لطیفهگونه در مورد اقوام مانند غیبت هزاران نفر است، اظهار داشت: در سیره امام راحل و بزرگان دین است که آنها هیچگاه در مجلس غیبت شرکت نکرده و اجازه نمیدادند که در محضر آنها غیبت افراد و اقوام شود.
از بین بردن وحدت ملی از بزرگترین منکرات است
وی افزود: از بین بردن وحدت ملی از بزرگترین منکرات است و فرستادن پیامکهای تمسخرآمیز در مورد اقوام مختلف نیز وحدت ملی را از بین میبرد به همین سبب امام خمینی(ره) اجازه نمیدادند که در محضرشان جوک یا لطیفهای در مورد اقوام کشور گفته شود و اعتقاد داشتند که غیبت یک گروه به حساب میآید.
مدیر کل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه بیان داشت: در گذشته ارسال پیامکهای تمسخرآمیز، جوک و لطیفه بین مردم کانادا و آمریکا رواج داشت که امروزه در کشورهای غربی این فرهنگ اشتباه جمع شده و متأسفانه در کشور ما بین مردم رایج شده است.
این مشاور حوزی از بین رفتن قبح گناهان به ویژه غیبت و بدگویی را عامل اصلی ارتکاب مردم به این رذیله اخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه افراد نه در کانون خانواده و نه کانون اجتماع به خوبی تربیت نشدند.
وی ادامه داد: ما شاهد هستیم که صدا و سیما یک برنامه طنز میسازد در حالی که از ابتدا تا انتها پر از غیبت، تهمت و دروغ است، خنداندن مردم به چه قیمتی باید صورتگیرد؟ آیا خنداندن مردم با غیبت، تهمت و دورغ هنر است؟، هنر آن است که مردم را بدون تمسخر و تهمت دیگران بخنداندند.
کم کاری برخی از روحانیون از دلایل گرفتار شدن مردم به گناه
حجتالاسلام پاکنهاد کمکاری و بیتوجه برخی از روحانیون را از دلایل رواج گناه در بین مردم خواند و ابراز داشت: گاهی مواقع روحانیون از بیان مسائل اخلاقی در منبرها غافل میشوند، تنها به مسائل سیاسی میپردازند، نباید افراط و تفریط شود.
وی اضافه کرد: ما معتقدیم غافل شدن از مسائل سیاسی مانند غافل شدن از مسائل دین است، اما نباید از اخلاقیات نیز غافل شد، یکی از ایرادات حوزویان این است که افراط و تفریط میکنند، هزاران روایت در مباحث مختلف در کتابهای روایی مانند «بحارالانوار» خاک میخورد.
این نویسنده و محقق حوزوی تصریح کرد: باید مبلغان افزونبر بیان مسائل سیاسی، مسائل تربیتی، اجتماعی و احکام شرعی را برای مردم بیان کنند.
برخی از برنامههای صدا و سیما غیبت است
مدیر کل امور دینی و اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه از بین رفتن قبح گناهان، توجیه کردن را از عوامل مهم در انجام گناهان خواند و اظهار داشت: خانواده، دانشگاه، مدارس، صدا و سیما نقش بسیار مهمی در تربیت فرزندان ما دارد و زمانی که والدین خود به غیبت و صدا و سیما به تمسخر دیگران بپردازند چه انتظاری میتوان از فرزندان داشت.
وی در پایان افزود: باید تربیت را از خود شروع کرد، از توجیهات دور شد، دروغ، تهمت و غیبت را حتی در قالب شوخی، لطیفه، پیامک بیان نکرد و به گفته بزرگان دین توجه داشته باشیم.
شایان ذکر است، مقام معظم رهبری در دیدار جوانان خراسان شمالی به ارائه فهرستی از آسیبهای سبک زندگی پرداختند و بیست پرسش مطرح کردند، یکی از پرسشها این است که «چرا پشت سر یکدیگر حرف میزنیم؟».
گفتنی است، پرسشهای زیر بخش دیگری از پرسشهای مطرح شده از سوی مقام معظم رهبری است:
چرا فرهنگ کار جمعى در جامعهى ما ضعیف است؟
علت کارگریزى چیست؟
چرا در روابط همسایگىمان رعایتهاى لازم را نمیکنیم؟
چرا در زمینهى فرهنگ رانندگی، مردمان منضبطى به طور کامل نیستیم؟
الگوى تفریح سالم چیست؟
در بین ما دروغ چقدر رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان طلاق زیاد است؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى در میان بعضى از ماها چیست؟
چقدر به قانون احترام میکنیم؟ علت قانونگریزى در برخى از مردم چیست؟
انضباط اجتماعى در جامعه چقدر وجود دارد؟
وجدان کارى در جامعه چقدر وجود دارد؟
چرا برخى از حرفهاى خوب، ایدههاى خوب، در حد رؤیا و حرف باقى میماند؟
چه کنیم که ریشهى ربا در جامعه قطع شود؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟
تجملگرائى چیست؟ بد است؟ خوب است؟ چقدرش بد است؟ چقدرش خوب است؟
چرا در بین بسیارى از مردم ما مصرفگرائى رواج دارد؟
چرا در برخى از بخشهاى کشورمان روى آوردن جوانها به مواد مخدر زیاد است؟
چرا صلهى رحم در بین ما ضعیف است؟
آپارتماننشینى چقدر براى ما ضرورى است؟ چقدر درست است؟
طراحى لباسمان چقدر متناسب با نیازهاى ما و عقلانى و منطقى است؟
آرایش در بین مردان و زنان چقدر درست است؟
آیا ما در معاشرتهاى روزانه، به همدیگر به طور کامل راست میگوئیم؟
بعضىها با داشتن توان کار، از کار میگریزند؛ علت کارگریزى چیست؟
علت پرخاشگرى و بىصبرى و نابردبارى در میان بعضى از ماها چیست؟
حقوق افراد را چقدر در رسانهها ، در اینترنت و... مراعات میکنیم؟
تولید کیفى در بخشهاى مختلف، چقدر مورد توجه و اهتمام است؟
چرا به ما میگویند که ساعات مفید کار در دستگاههاى ادارى ما کم است؟
چرا در بعضى از شهرهاى بزرگ، خانههاى مجردى وجود دارد؟ این بیمارى غربى چگونه در جامعهى ما نفوذ کرده است؟
چه کنیم که طلاق و فروپاشى خانواده، آنچنان که در غرب رائج است، در بین ما رواج پیدا نکند؟
چه کنیم که زن در جامعهى ما، هم کرامت و عزتش حفظ شود, هم وظائف اجتماعی اش را انجام دهد و هم حقوق اجتماعی و خانوادگی اش محفوظ بماند؟
چه کنیم حق همسر، حق فرزندان رعایت شود؟
ارسال کردن دیدگاه جدید