بيشترين سهم در پيروزي انقلاب را فرهنگيان داشتهاند

رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطر نشان كرد: آنچه در شأن جامعه اسلامي و اهداف انقلاب اسلامي است اين است كه افراد دلسوز و متعهد به نظام اسلامي با همفكري يكديگر براي رشد و ترويج فرهنگ اسلامي در جامعه، با پيشبيني شرايط آينده برنامههاي علمي قابل ارزيابي و با زمانبندي مشخصي را طراحي كنند و پس از اجرايي شدن اين برنامهها نيز لازم است با رصد كردن عملكرد مجريان، نقاط ضعف برنامه اصلاح شود.
به گزارش تبیین به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت الله مصباح يزدي، رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با اعضاي شوراي معاونين اداره كل و رؤساي مناطق بيستگانه آموزش و پرورش تهران با يادآوري عظمت نعمت انقلاب اسلامي اظهار داشت: همه قشرهاي كشور مديون انقلاب، امام خميني(ره) و شهدا هستند.
آيتالله محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به وجود كمبودها در كشور گفت: هر انداره كه نيروهاي متعهد، دلسوز و علاقمند به انقلاب اسلامي، ارتباط بيشتري با يكديگر داشته باشند، طبعا آمادگي بيشتري براي خدمت به نظام اسلامي و قدرداني از اين نعمت الهي پيدا خواهند كرد.
وي قشر فرهنگي را يكي از موثرترين و اساسيترين اقشار در سرنوشت جامعه دانست و ادامه داد: اگر كسي ادعا كند كه بيشترين سهم در پيروزي انقلاب را فرهنگيان داشتهاند، سخن گزافي نگفته است.
عضو خبرگان رهبري با اشاره به دوران قبل از انقلاب خاطر نشان كرد: در دورهاي كه تفكرات ماركسيستي رايج شده و براي جذب فرهنگيان به حزب توده تلاش ميشد، آموزگاران متدين به صورت خودجوش براي مقابله با اين افكار، جلساتي را تشكيل ميدادند و همين امر سبب شد كه در آموزش و پرورش افرادي حضور يابند كه هم از لحاظ تخصص و هم از لحاظ پايبندي به ارزشهاي اسلامي و هم از لحاظ درك و بينش سياسي ممتاز باشند. شهيد دكتر بهشتي، شهيد باهنر و شهيد رجائي نمونههاي بارز چنين كساني بودند.
وي با بيان اينكه يكي از اهداف اوليه انقلاب تحول در آموزش و پرورش بود و از همان ابتدا با تشكيل معاونت پرورشي تحولي در آموزش و پرورش شكل گرفت، ادامه داد: بيشك هرگونه تكامل و پيشرفتي در آموزش و پرورش، برجامعه اثر مثبت گذاشته و متقابلاً هر نقص و تنزلي در آن، به صورت مستيقيم اثر منفي بر جامعه خواهد گذاشت و اين امر نشان دهنده اهميت نهاد آموزش و پرورش در جامعه است.
آيتالله مصباح يزدي ضمن گراميداشت ياد و خاطره دكتر مفتح به عنوان منادي وحدت حوزه و دانشگاه، بر وحدت ميان اين دو نهاد تأكيد و خاطر نشان كرد: متأسفانه در چند دهه گذشته يا اين ارتباط ضعيف شده و يا عناصر نامطلوبي در آن نفوذ پيدا كرده است؛ لذا اكنون كه زمينه توجه بيشتر به فرهنگيان و حوزويان فراهم شده، بايد در اين زمينه بيشتر دقت شود.
وي افزود: متأسفانه گرايش سطحينگرانهاي در برخي افراد وجود دارد كه ارتباط حوزه و دانشگاه يا اسلاميسازي علوم انساني را اموري شكلي ميدانند و در حد كارهايي مثل ساختن مسجد و اقامه نماز جماعت در دانشگاه، و برگزاري اردوهاي ديني و عمره دانشجويي ميدانند؛ در حاليكه اكتفا به اين قبيل مسائل شكلي در شأن يك نظام مستعد پيشرفت نيست و خدمات متقابل حوزه و دانشگاه بايد خيلي فراتر از اين باشد.
رئيس موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) خاطر نشان كرد: آنچه در شأن جامعه اسلامي و اهداف انقلاب اسلامي است اين است كه افراد دلسوز و متعهد به نظام اسلامي با همفكري يكديگر براي رشد و ترويج فرهنگ اسلامي در جامعه با پيشبيني شرايط آينده برنامههاي علمي قابل ارزيابي و با زمانبندي مشخصي را طراحي كنند و پس از اجرايي شدن اين برنامهها نيز لازم است با رصد كردن عملكرد مجريان، نقاط ضعف برنامه اصلاح شود.
وي همچنين افزود: بسنده كردن به برخي از تحولات ضروري كه در هر جاي دنيا اتفاق ميافتد، كافي نيست؛ مثلا بعد از گذشتن 30 سال، با توجه به تغيير اوضاع و شرايط زمان، بازنگري در كتابهاي درسي امري ضروري است كه در هر كجاي جهان انجام ميشود و اكتفا به آن مناسب نيست؛ بلكه بايد علاوه بر اين تغييرات، برنامهريزيهاي عميقتر و دقيقتري صورت گيرد.
استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به اينكه برخورد سليقهاي با مسايل پاسخگوي نياز انقلاب اسلامي نيست، ادامه داد: آنچه امروز بيش از همه، به دغدغه خانوادهها تبديل شده، نفوذ فرهنگ غربي است كه امروزه تا داخل خانهها نيز راه يافته و نميتوان با كارهايي مثل فيلتر كردن سايتهاي اينترنتي يا بستن شبكههاي ماهوارهاي جلوي اين نفوذ را گرفت.
آيتالله مصباح يزدي با اشاره به لزوم برنامهريزي براي مقابله با تهاجم فرهنگي ابراز داشت: كارشناسي دقيق و عالمانه، و طراحي برنامهاي كامل، فقط قدم اول در اين راه است؛ زيرا اگر مجري انگيزهاي براي اجراي طرح و برنامه نداشته باشد، كار به جائي نميرسد.
وي با اشاره به اينكه مقام معظم رهبري ـدامت بركاتهـ بيش از 20 سال است كه با تعابير مختلف، خطر تهاجم فرهنگي را گوشزد كردهاند، ادامه داد: برخي از مسئولان سخنان رهبري را نشنيده گرفتند، برخي نيز سطحينگر بوده و به كارهاي ظاهري و شكلي بسنده كردند.
استاد اخلاق حوزه علميه قم ابراز داشت: براي مقابله با فرهنگ غربي، ابتدا بايد آسيبشناسي كرد و دشمن را خوب شناخت، و به عوامل و تجهيزات مورد استفاده او و شيوههاي اثرگذارياش كاملا آشنا شد و بعد با برنامهريزي دقيق در مقابل او ايستاد.
وي افزود: اگر چنين اتفاقي روي دهد، فقط توانستهايم جلوي نفوذ دشمن را بگيريم و در واقع پيشرفتي نداشتهايم؛ در حاليكه هدف انقلاب ما پيشرفت در فرهنگ بود.
عضو مجلس خبرگان با اشاره به اينكه در سطح منطقهاي و استاني ميتوان با برنامههاي مناسب، زمينه را براي مقابله با فرهنگ مهاجم آماده كرد، ادامه داد: امروزه هزاران سايت عليه اسلام و انقلاب در حال فعاليت هستند و به بهانههاي مختلف در صدد القاي فرهنگ الحادي به نسل كنوني كشور هستند و زماني كه جوان و نوجوان ما وارد فضاي اينترنت ميشود، افكار انحرافي از اين طريق به ذهن او تزريق ميشود؛ در حاليكه ما براي مقابله با اين تهاجم فقط به برگزاري نماز جماعت اكتفا ميكنيم.
آيتالله مصباح با اشاره به اينكه دفاع از ارزشهاي اسلامي و تقويت بنيه ديني جامعه، حتي اگر جزء وظايف اداراي ما نباشد، وظيفه ديني همه ماست، خاطر نشان كرد: يكي از بهترين برنامههايي كه با هزينه بسيار اندك ميتوان اجرا كرد، آماده كردن معلمان و آموزگاران براي پاسخ به شبهات است؛ زيرا دانشآموزان اگر ببينند معلم پاسخي براي سئوال آنها ندارد، گمان ميكنند كه سئوالشان پاسخ ندارد و همين، نقطه آغاز انحراف ايشان ميشود.
عضو خبرگان رهبري گفت: ميتوان در اين طرح ابتدا شبهات ريشهاي را استخراج كرد و آنها را مورد بحث و بررسي قرار داد و براي آنها پاسخي پيدا كرد و ممكن است اين بحث و گفتگوها در فضايي دوستانه و با نشاط انجام شود، تا ملالآور نشود؛ همچنين نبايد اين جلسات جنبه اجبار و تكليف داشته باشد.
وي در پايان خاطر نشان كرد: تجهيز معلمان به بينش لازم براي پاسخگويي به شبهات، علاوه بر اينكه سبب جلوگيري از انحراف دانشآموزان ميشود، چه بسا بركات همين بحث ها بيش از اين بوده و در آينده به عنوان محتواي كتب درسي نيز به كارگرفته شود.
گفتني است اين ديدار 11 دي ماه سالجاري در محل مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید