حجت الاسلام انواري: وحدت شيعه و سني آري، وحدت تشيع و تسنن هرگز

تبيين: عضو كانون طلوع گفت: عده اي از افراد دوست دارند كه بعد از دوماه عزاداري براي اهل بيت(ع)، جشن و سروري برپا كنند و به دنبال بهانه اي مي گردند، اما دوست ندارند كه اين جشن، امري مذموم و ناپسند باشد، لذا مي خواهند جشن و سروري برپا كرده و لباس شرع بدان بپوشانند، از اينرو به بهانه خوشحالي حضرت زهرا(س) ، خلاف شرع مرتكب مي شوند!!! حتي معتقد مي شوند كه در اين روز سيئات نوشته نمي شوند و ارتكاب خلاف شرع اشكالي ندارد.
عضو كانون طلوع در گفتگو با خبرنگار تبيين ضمن تبريك ميلاد با سعادت پيامبر رحمت(ص)، با اشاره به تأثيرات پيامبر گرامي اسلام در جزيره العرب اظهار داشت:  براي شناخت تاثيرات شگرف حضرت محمد(ص) كافي است نگاهي ساده و گذرا به وضعيت جزيره العرب در آغاز ظهور اسلام و اواخر عمر پيامبر(ص) داشته باشيم.
حجت الاسلام والمسلمين جعفر انواري با اشاره به سخنان حضرت علي(ع) در خصوص وضعيت مردم در عصر جاهليت و قبل از ظهور اسلام اظهار داشت: مردم اين منطقه مردمي بودند كه از لحاظ فرهنگ و آداب و رسوم حسنه اجتماعي زير صفر قرار داشتند، دختران خود را زنده به گور كرده و به بهانه هاي بسيار ساده به جنگ و خونريزي مي پرداختند، به گونه اي كه دو ابرقدرت مهم آن زمان يعني روم و ايران اصلا انگيزه اي براي تصرف چنين سرزميني نداشتند و لذا هرگز براي تصرف آن، اقدام نكردند.
وي با اشاره به اينكه پيامبر(ص) در چنين جامعه اي ظهور پيدا كرد، ابراز داشت: نبي مكرم اسلام چنان تأثير شگرفي در جامعه ايجاد كردند كه در اواخر عمر پيغمبر(ص) مسير مردم كاملا برگشته بود، كساني كه در برابر بت خرمائي سجده مي كردند، حاضر نبودند كه سرتعظيم در مقابل پادشاهان بزرگ فرود آورند به قدري رشد يافتند و تنها خداووند را شايسه سجده و تعظيم مي دانستند، كساني كه به بهانه هاي بسيار كوچك خونريزي هاي قومي و قبيله اي راه مي انداختند، در جنگ احد در هنگام جان دادن وقتي آب برايشان آورده مي شود، به ديگري اشاره مي كنند و خود به شهادت مي رسند و چنين ايثارگري و فداكاري مي كنند.
اين استاد حوزه و دانشگاه افزود: بي شك اگر اين تحول عظيم با برقراري حكومت عدل الهي بعد از پيامبر(ص) ادامه مي يافت،جهان گلستان شده بود وديگر شاهد مصائب بعد از آن ، از عاشورا گرفته تا مشكلات امروزي نبوديم.
وي با اشاره به لزوم وحدت بين مذاهب مسلمانان  ادامه داد: همه مسلمانان حداقل در دو اصل مهم يعني قرآن و نبوت با يكديگر اشتراك دارند كه اتفاقا هر دو بر مساله وحدت بسيار تاكيد دارند.
حجت الاسلام انواري با اشاره به آيه اي از قرآن كريم اظهار داشت: قران كريم كه حتي وحدت با اهل كتاب را مطرح كرده و بر آن تأكيد مي كنند، آيا مي تواند نسبت به وحدت بين مسلمانان بي توجه بوده باشد؟ همچنين پيامبر اسلام (ص) نيز بر مساله وحدت بسيار تأكيد داشتند.
وي ادامه داد: شيعيان بايد توجه داشته باشند كه هرچند حضرت علي(ع)، خلافت آنها را قبول نداشت و خطبه شقشقيه آن حضرت كاملا مويد همين مطلب است،اما در زمان خلافت آنان نيز وحدت كلمه را سرلوحه كار خود قرار دادند و در مسائل مختلف به خليفه اول و دوم مشاروه داده و راه صحيح را به آنها نشان داده و مشكلات لاينحل امت اسلامي را حل مي فرمودند. اگر ما شيعيان حضرت علي(ع) را قبول داريم- كه داريم – بايد بفهميم كه وحدت عامل مهمي بوده كه آن حضرت عليرغم آنكه خلافت را حق خود مي داند، با آنها مخالفت نكرده و حتي آنها را كمك مي كند.
اين كارشناس مذهبي با اشاره به تاثير انقلاب اسلامي در ايجاد وحدت بين شيعه و اهل سنت اظهار داشت: حتي اصل انقلاب اسلامي نيز با وحدت تمام فرق و اقشار جامعه به پيروزي رسيد و حتي برادران اهل سنت در كردستان شعار " سني و شيعه فرق نيه    رهبر ما خمينيه " سر مي دادند. وقتي انقلاب اسلامي نيز پيروز شد، آن جدائي و اختلاف عجيبي كه قبل از مبارزات انقلاب در كشور وجود داشت، كاملا رنگ باخت.
وي با اشاره به اينكه علما و بزرگان شيعه همواره به دنبال وحدت بين شيعه و سني بوده اند، ابراز دالشت: آيت الله بروجردي به قدري بر مسأله وحدت تاكيد داشت كه يكي از علما اهل سنت،مذهب شيعه را يك مذهب رسمي در كنار چهار مذهب اهل سنت دانست كه رويدار بسيار مهمي بود و همچنين آيت الله بروجردي براي ايجاد وحدت اسلامي اقدام به تأسيس موسسه دارالتقريب بين المذاهب الاسلامي كرد.
وي با اشاره به فعاليت هاي علماي گذشته بر وحدت اظهار داشت: حضرت امام خميني(ره) نيز از همان ابتداي انقلاب شيعه و سني را برادر و برابر با يكديگر دانستند كه بايد در جامعه از حقوق يكسان برخوردار باشند.
حجت الاسلام انواري با اشاره به اينكه قانون اساسي اسلامي نيز در دو اصل خود تساوي بين شيعه و غير شيعه و حقوق برابر با اهل سنت را مطرح مي كند، اظهار داشت: از تأكيد علما و مراجع بر مسأله وحدت مشخص مي شود كه اين مسأله بسيار مهم و ضروري است و لذا مقام معظم رهبري نيز به شدت منادي وحدت بين شيعه و سني هستند، اما عده اي از جمله انگليس همواره سعي كردند تا با پهن كردن سفره اختلاف، نان بخورند و با ايجاد تفرقه به استيلا و حكومت برسند.
اين كارشناس مسائل مذهبي اظهار داشت: البته در زمينه وحدت نكاتي بايد در نظر گرفته شود، چرا كه منظور از وحدت ، دست برداشتن از عقائد نيست،بلكه وجود صلح بين مسلمانان و عدم تحريك احساسات يكديگر است. يعني با طرح وحدت نبايد توقع داشت كه اهل سنت شيعه شده و يا شيعه ، سني شود.
وي با اشاره به سني زده شدن برخي از شيعيان اظهار داشت: به تعبير بنده عده اي " شُسني" هستند، يعني هرچند شيعه هستند، اما تفكرات و استدلال هاي اهل سنت را دارند و تسليم استدلال هاي آنها شده اند.
عضو كانون طلوع با اشاره به تعبير علامه شهيد مطهري گفت: وحدت شيعه و سني آري، وحدت تشيع و تسنن هرگز.
وي با اشاره به سخن حضرت علي(ع) مبني بر پرهيز از تفرقه اظهار داشت:  حضرت علي(ع) هر كس كه شعار خوارج كه سبب تفرقه بود را مستحق كشته شدن مي دانستند و فرمودند" هركس چنين شعاري سر داد او را بكشيد، حتي اگر عمامه من بر سرش باشد"، يعني تا اين حد تفرقه براي جامعه اسلامي مضر و مخرب است.
حجت الاسلام انواري با اشاره به فعاليت هاي برخي از افراد كه فعاليت هايشان بين شيعه و سني تفرقه مي افكند، اظهار داشت: برخي افراد واقعا احساس خطر مي كنند و گمان مي كنند تفكر شيعه در حال از بين رفتن است و تولي و تبري به عنوان فروع دين، در حال نابودي است و لذا اعمال تفرقه آميز  آنها از سر خيرخواهي است. اما بايد توجه داشته باشند كه اعمال آنها و توهين به مقدسات آنها سبب مي شود تا عده اي از اهل سنت متعصب با مشاهده چنين رفتاري، همه شيعيان را مقصر بدانند و لذا اگر دستشان به عاملان چنين اقداماتي نمي رسد، دست به كشتار ديگر شيعيان مظلوم مي زنند، همانگونه كه در مسجد علي بن ابيطالب(ع) زاهدان و  همچنين چابهار انجام دادند.
وي افزود: براي ترويج مذهب حق نبايد دست به توهين به مقدسات زد و اين عده اگر چنين گماني دارند، مي توانند بسيار با زبان ساده و شيوا كه توهيني هم در آن به چشم نمي خورد مطالب خود را بيان كنند و همان نتيجه يعني احياي تولي و تبري را به دست آورند. همانگونه كه آيت الله بهجت مي فرمودند در برابر اهل سنت نيازي به پرخاش و مجادله و جنگ نيست. بلكه تنها حرف منطقي خود را بيان كنيم و آن اينكه هر چهار پيشوا و ائمه مذاهب اربعه اهل سنت، شاگرد امام جعفر صادق(ع) بوده و با استناد به كتب خودشان، همه آنها امام جعفر صادق(ع) را برتر و اعلم مي دانستند، لذا آيا عقل مي پذيرد كه در صورت امكان دسترسي به اعلم، به پايين تر از او رجوع كرد؟
عضو كانون طلوع ادامه داد: اما عده اي از افراد دوست دارند كه بعد از دوماه عزاداري براي اهل بيت(ع) جشن و سروري برپا كنند و به دنبال بهانه اي مي گردند، اما دوست ندارند كه امري مذموم و ناپسند باشد، لذا مي خواهند جشن و سروري برپا كرده و لباس شرع بدان بپوشانند، لذا به بهانه خوشحالي حضرت زهرا(س) ، خلاف شرع مرتكب مي شوند!!! حتي برخي مي گويند در اين روز سيئات نوشته نمي شوند و ارتكاب خلاف شرع اشكالي ندارد.
وي ادامه داد: اما عده اي نيز ناخواسته به عوامل دشمن تبديل شده و گاهي از هفته وحدت به هفته برائت يا هفته نكبت تعبير مي كنند و اينگونه آب به آسياب دشمن مي ريزند. بايد به اين عده گفت مگر اهل سنت قاتل حضرت زهرا(س) هستند؟ بلكه آنها محب حضرت زهرا(س) و اولياي الهي بوده و حتي ساليانه به زيارت حضرت رضا(ع) مي روند. لذا برخي از اين كارها سبب مي شود برخي از وهابيت با بهانه قرار دادن چنين كارهايي از سوي طرفداران تشيع، عده اي را شستشوي مغزي دهند و آنها را براي ترورهاي انتحاري آماده كنند و جمعي از شيعيان مظلومانه به شهادت برسند.
حجت الاسلام انواري خاطر نشان كرد: اگر برگزاري جشن و سرور و توهين به بزرگان اهل سنت جايز بود، قطعا از ائمه(ع) رواياتي به ما مي رسيد، در حاليكه چنين نيست.
وي در پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين مبني بر اينكه بالاخره شيعه اهل سنت را بر حق نمي داند و معتقد است كه از راه حق منحرف شده است، ابراز داشت: اتفاقا وحدت تنها در صورت وجود اختلاف معنا مي يابد، چرا كه اگر همه بر حق بوديم، مسلما يكي بوده واختلافي نداشتيم و لزوم وحدت ديگر معنا نداشت ، لذا در زماني وحدت مطرح مي شود كه اختلافاتي در بين باشد و معناي آن نيز زندگي مسالمت آميز با يكديگر در عين وجود اختلاف بين آنهاست.
انتهاي پيام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی