ارزش روحانيت تابع ارزش اسلام است

علامه مصباح با اشاره به جايگاه روحانيت خاطر نشان کرد: ارزش روحانيت به ارزش اسلام است، هرقدر اسلام ارزش دارد، جايگاه روحانيت نيز ارزشمند است زيرا روحانيت احيا کننده اسلام و نشر دهنده معارف دين در جامعه است.
به گزارش تبیین به نقل از پايگاه اطلاعرساني آثار آيتالله مصباح، ايشان در ديدار با جمعي از طلاب استان آذربايجان غربي که در تاريخ 8 بهمن 91 در مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) برگزار شد، ضمن تبريک ايام ولادت پيامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) با اشاره به وضعيت فرهنگي جامعه در سالهاي آغاز طلبگي خود، خاطرنشان کرد: وقتي سال 1326 در سن 13 سالگي وارد حوزه شدم، انگيزهام براي ورود به حوزه اين بود که اين درسها ثواب بيشتري دارد.
وي افزود: وقتي در گذر زمان شرايط اجتماعي را درک کردم، به اين نتيجه رسيدم که ويژگي طلبگي از استحباب بالاتر است، اما در آن دوران هميشه به اين فکر ميکردم که در شرايطي که نهايت طلبگي منبري شدن يا امام جماعت مسجد است، جايگاه روحانيت در جامعه چيست، و چه نيازي به روحانيت وجود دارد.
آيتالله مصباح ادامه داد: در سطوح بالاتر وقتي با قرآن و حديث بيشتر آشنا شدم، متوجه شدم مسأله فراتر از اين چيزي است که ما فکر ميکنيم، زيرا شناخت حقيقت انسان، کمال انسان و سعادت دنيوي و اخروي انسان در گرو همين معارف است؛ آنوقت بود که متوجه شدم درس خواندن يعني چه و جايگاه روحانيت کجاست.
ايشان يادآور شد: هنگامي که امام (ره) نهضت ديني را رقم زد و خواب غفلت را از چشمها زدود، روشن شد که دين اسلام براي سعادت انسان نازل شده است و انسانِ بالقوه با شناختن و عملکردن به اسلام به فعليت ميرسد، و روحانيت در اين ميان، بيان کننده و نشر دهنده اسلام است.
وي افزود: بيان احکام و معارف اسلام، بيان ارزشهاي ديني، به فعليت رساندن انسانيت، تحققبخشيدن به هدف خلقت و ارتباط بين خالق و مخلوق، و نيز مسئوليتهايي اجتماعي مانند تلاش براي حفظ ارزشهاي اجتماعي، ايجاد حکومت اسلامي و خيلي از امور ديگر، وظايفي بود که بر عهدة روحانيت بود و حرکت و قيام امام (ره) آنها را زنده و عزمها را براي اجرا کردن آنها استوار نمود.
عضو خبرگان رهبري وظايف يک طلبه را به سه بخش تقسيم کرد و خاطرنشان کرد: يک بخش به شناخت اسلام و آشنايي کامل با معارف ديني تعلق ميگيرد، بخش دوم به وظايف اجتماعي مربوط ميشود که از هر خدمتي در عالم با ارزشتر است، و بخش سوم، گسترش اين معارف به جهان و زمينه سازي براي ظهور منجي بشريت است.
وي در مقايسه اين شناخت بلند با شناخت ابتدايي از طلبگي، يادآور شد: در ابتدا طلبگي را يک تکليف استحبابي ساده تصور ميکرديم، اما امروز طلبگي يک تکليف واجب مضاعف شمرده ميشود و جنبههاي ضرورت آن براي همگان روشن شده است.
آيتالله مصباح با اشاره به حديثي از پيامبر اسلام (ص) که به حضرت علي (ع) هنگام فرستادن ايشان به يمن سفارش کرده بود، اظهار داشت: پيامبر(ص) فرمود؛ اگر خدا به دست تو يک نفر را هدايت کند بهتر است از آنچه خورشيد بر آن تابيده است.
وي با طرح اين سؤال که مگر هدايت چه جايگاهي دارد که خداوند چنين ارزشي را براي آن در نظر ميگيرد، تأکيد کرد: اگر اين هدايت نباشد، هدف خلقت انسان که عبادت خداوند است، مغفول ميماند.
علامه مصباح با اشاره به جايگاه روحانيت خاطر نشان کرد: ارزش روحانيت به ارزش اسلام است، هرقدر اسلام ارزش دارد، جايگاه روحانيت نيز ارزشمند است زيرا روحانيت احيا کننده اسلام و نشردهنده معارف دين در جامعه است.
وي افزود: خداوند جايگاه بلندي براي انسان در نظر گرفته است که ميتواند او را از ذرهاي ناچيز به مقام خليفةاللهي برساند و همه اين ظرفيتها در سايه شناخت اسلام و عمل به دستورات آن به فعليت ميرسد.
ايشان با بيان اينکه در زندگي روزمره انسانها تمام تلاش، سرمايه و انرژي خود را هزينه ميکنند تا به آرامش و آسايش برسند، خاطرنشان کرد: بندگي خدا بدون هيچ هزينه و خرج بيثمري، آسايش و آرامش را به همراه دارد و خداوند در قرآن صراحتا اعلام ميکند که اهل بندگي"لا خوف عليهم و لا هم يحزنون"، و نمونه بارز اين بندگي و آثارش حضرت امام (ره) بود.
وي افزود: ارزش اسلام اين است که اين حقايق را به انسان نشان ميدهد و راه درست زندگي کردن را ميآموزد و ترک اسلام سقوط را بدنبال دارد.
آيتالله مصباح با اشاره به اينکه امتحانات الهي هميشه پيش روي انسان قرار دارد، اظهار داشت: در انسان ظرفيتي وجود دارد که بعد از اين همه ترقي، ممکن است دوباره سقوط کند و آن زماني است که اين اسلام را براي زندگي دنياييش فدا کند.
استاد حوزه علميه قم در پايان سفارش کرد: با تلاش و کوشش، تحقيق و توسل سعي کنيم اسلام را بشناسيم و به دستوراتش عمل کنيم، حقيقت اسلام را به ديگران بياموزيم، و کمک کنيم تا هدف خلقت و هدف انبياء و ائمه (عليهمالسلام) تحقق يابد و مردم با خدا آشنا شوند.




























ارسال کردن دیدگاه جدید