منتقد سينما: هيئت داوران فيلم فجر داراي كارنامه ضعيفي در زمينه گفتمان انقلاب هستند

يك كارشناس مسائل رسانه با اشاره به داوري در جشنواره فيلم فجر و انتخاب برگزيدگان اظهار داشت: هيئت داوران افرادي مشخصند كه جداي از افرادي مانند ميرباقري و شورجه كه در بين آنها است ، داراي كارنامه ضعيفي در سالهاي اخير هستند و حتي نسبت به فيلم هاي آنها انتقاداتي وجود دارد و گفتمان انقلاب در فيلم هاي آنها به چشم نمي خورد.

رئيس سابق انجمن منتقدان ايران در گفتگوبا خبرنگار تبيين در خصوص جشنواره فيلم فجر امسال اظهار داشت: تقريبا جشنواره امسال به لحاظ كمي مانند سالهاي گذشته بود، اما به لحاظ كيفي تفاوت هاي اندكي با چند سال اخير داشت.

سعيد مستغاثي افزود: در سالهاي گذشته ، بيشتر فيلم هايي كه وجود داشت، نشان دهنده بحران هايي در جامعه ايران مانند بحران خيانت، بحران خانواده و بحران مهاجرت در ايران بود، اما چنين فيلم هايي در جشنواره امسال كمتر به چشم مي خورد، البته سخن بنده به اين معنا نيست كه فيلم ها همه سالم و در جهت آرمان هاي مردم و انقلاب بوده باشد.

وي با اشاره به اينكه نمي توان انتظار تحول يكباره در جشنواره فجر داشت، افزود: از آنجا كه دبير اين جشنواره به مدت يك سال انجام وظيفه مي كند، براي برنامه ريزي فرصت كافي ندارد. لذا نمي توان يك سياست دراز مدتي را براي جشنواره فيلم فجر پي ريزي كرد تا به نقطه مطلوب برسد، لذا همين امر سبب مي شود كه جشنواره فيلم فجر در سالهاي مختلف چندان تفاوتي با يكديگر نداشته باشند.

اين منتقد سينما با بيان اينكه جشنواره فجر همانگونه كه از نامش پيداست بايد داراي فيلم هايي متناسب با انقلاب اسلامي باشد و اهداف و آرمان هاي انقلاب و مردم و حضرت امام و رهبري را به تصوير بكشد، خاطر نشان كرد: اما متأسفانه جشنواره فيلم فجر در اين مسير گام بر نداشته است ، چرا كه از همان دوره ابتدايي جشنواره فجر در سالهاي آغازين اينگونه انگار شد كه جشنواره فجر فقط بايد ويترين توليدات سينمايي ايران باشد و هيچ مأموريت ديگري ندارد.

وي ادامه داد: برداشت غلط مسئولين سينما از سينما ، سبب شد سينماي بعد از انقلاب ما به غير از برخي جرقه ها و كوشش هاي انفرادي بر اساس يكي از جريان هاي سينماي قبل از انقلاب بنيان نهاده شود كه آن همان جريان موج نو و سينماي شبه روشنفكري است.

مستغاثي با اشاره به اينكه سينماي ايران متأسفانه بر اساس يك خشت كج بالا رفت خاطر نشان كرد: هرچند بعد از انقلاب، تلاش هايي شده و فيلم هاي خوبي هم ساخته شده است، اما مانند جرقه اي گذرا بوده است و به صورت يك جريان سينمائي نبوده است ، بلكه جريان سينماي امروز همان جريان سينماي قبل از انقلاب است كه از سالهاي بعد از دهه 70 خيلي برجسته شدند و امروز به جائي رسيدند كه سينماي ما به شدت درگير اين بحران هاست و بيش از همه مردم از آن فراري شدند ، به گونه اي كه بنا بر آمار اعلام شده از 75 ميليون جمعيت كشور ، 72 ميليون نفر اصلا سينما نمي روند.

وي با اشاره به تذكرات و تأكيدات رهبري در خصوص سينما اظهار داشت: بيش از همه مقام معظم رهبري شخصا وارد ماجرا شده و اين نقيصه را بارها مطرح كرده اند و به اين مضمون فرمايشي داشته اند كه آيا حوزه هاي علميه و مراكز فرهنگي چيزي به سينما داده است كه آنها اجرا نكرده باشند.

اين كارشناس مسائل رسانه افزود: رهبري، نقطه اساسي كه همان شكاف و فاصله بين مراكز ديني و علمي با رسانه ها و به خصوص سينما است را مشخص كردند، لذا بايد حوزه هاي علميه و مراكز ديني و علمي وارد قضيه شوند ، چرا كه سينماي ما از فكر و انديشه ديني خالي است، لذا حوزه هاي علميه بايد وارد گود شوند و توليد محتوا داشته باشد.

مستغاثي خاطر نشان كرد: سينماي قبل از انقلاب كمر به نابود كردن دين و اعتقادات مردم بسته بود ، اما سينماي بعد از انقلاب اصلا در صدد پركردن اين خلأ بر نيامد و تنها راهكار پركردن اين خلأ به وسيله معارف فرهنگي است.

وي با بيان اينكه وقتي رهبري وارد اين مسأله مي شوند، حوزه هاي علميه، مراجع تقليد ، بسيج و ساير مراكز ديني و جوانان انقلابي قطعا بايد وارد گود شوند و كمپاني فيلم سازي درست كنند، ادامه داد: بايد سينماي ابتر و ناقص قبل از انقلاب از ريشه قطع شود و درخت نوپا و زنده با آرمان هاي انقلابي بنا شود.

وي در بخش ديگري از گفتگوهايش با خبرنگار تبيين با اشاره به داوري در جشنواره فيلم فجر و انتخاب برگزيدگان اظهار داشت: هيئت داوران افرادي مشخصند كه جداي از افرادي مانند ميرباقري و شورجه كه در بين آنها است، داراي كارنامه ضعيفي در سالهاي اخير هستند و حتي نسبت به فيلم هاي آنها انتقاداتي وجود دارد و گفتمان انقلاب در فيلم هاي آنها به چشم نمي خورد.

اين منتقد سينما افزود: وقتي اين تفكر در هيئت داوران وجود داشته باشد و حتي در مقابل تلاش انقلابي مردم و ائمه جمعه در اعتراض به چند فيلم ضدارزشي  بيانيه اي صادر كنند و در آن، اين خواسته مردمي را  غير هنري ، غير سينمائي و غير مردمي بدانند، مشخص است كه فيلم برگزيده و بازيگر برتر از نگاه آنها چه كساني خواهند بود.

وي افزود: مسلما با چنين هيئت داوراني، بازيگراني انتخاب مي شوند كه گاه نه تنها بازي خوبي نداشته اند ،بلكه اساسا حركات و رفتارهاي آنان در گذشته نيز سئوال برانگيز بوده است.

مستغاثي ادامه داد: فيلم هايي در اين جشنواره برگزيده مي شوند و چهار جايزه دريافت مي كنند كه علاوه بر ضعف مفرط در ساختار سينمايي خود ، يك نوع سبك زندگي غربي و ضد بنيان خانواده در آن ترويج شده است و جامعه ايران را مواجه با چنين بحران هايي معرفي مي كند و در مقابل فيلم هايي كه اساسا گفتمان انقلاب را تبيين مي كنند، از آن دور مي مانند.

وي با بيان اينكه عليرغم تبليغات ، جشنواره فيلم فجر يكي از ضعيف ترين تركيب هيئت داوران را دارد، افزود: به راحتي مي توان از روي فيلم ها و افراد برگزيده، تفكرات هيئت داوران را تشخيص داد و البته اين مسائل غير از اين نكته است كه بسياري از اعضاي هيئت داوران از لحاظ علم سينماي روز عقب افتاده اند و به اصطلاح به روز نيستند. لذا در اين جشنواره ها شاهد هستيم فيلم هايي كه نه تنها ضد ارزشي  بودند، بلكه ضعيف نيز ساخته شده اند ، به عنوان فيلم هاي برتر معرفي مي شوند.

وي در پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين در خصوص حضور فيم اولي ها در اين جشنواره نيز اظهار داشت: خوشبختانه هر سال  كارگردان ها و فيلم سازهاي جوان اميدهايي را ايجاد مي كنند، به خصوص كه در اين دوره فيلم اولي ها از استان هاي مختلف ايران بودند كه جاي تقدير و تشكر دارد و همين امر سبب شد يك تجميعي از فيلم سازهاي مناطق مختلف ايران كه دغدغه داشتند ، حاصل شود و فكرهاي خوبي از آنها صادر شود.

مستغاثي ادامه داد: البته بايد از اين فيلم اولي ها محافظت و حمايت كرد ، چرا كه فضاي سينما فضاي مطلوبي نيست و  اين فيلم سازها به شدت مورد جذب واقع مي شوند و از فكرهاي خوبي كه دارند ، منحرف مي شوند. لذا بايد از طريق ارگان هاي نظام و نيروهاي انقلابي حمايت شوند ، به آنها امكانات داده شود و رها نشوند تا جذب جشنواره هاي خارجي نشوند.

وي ادامه داد: در سالهاي اخير  بسيار بوده اند حزب اللهي ترين افرادي كه جذب جشنواره هاي خارجي شده اند ، لذا بايد اين افراد حفظ شده،  ترغيب و تشويق شوند و موقعيت هاي مناسبي براي پيشرفت آنها در كشور فراهم آورده شود.

اين كارشناس مسائل رسانه در پاسخ به سئوال خبرنگار تبيين مبني بر ويژگي هاي يك فيلم موفق اظهار داشت: اولين ويژگي فيلم موفق آشنا بودن به زبان سينما است و اينكه از لحاظ ساختار ، مطلوب باشد، چرا كه اگر موضوع فيلم ، بهترين موضوع باشد ، اما از لحاظ سينمائي و ساختار نامطلوب باشد، اثرگذار نخواهد بود.

وي ويژگي دوم فيلم موفق را  موضوع مناسب دانست و افزود: موضوع فيلم بايد موضوعي در جهت آرمان هاي مردم اين سرزمين و باورها وانديشه آنها باشد كه آرمان اين ملت ، همان اسلام و انقلاب و همه چيزي هايي است كه 34 سال در راهپيمايي ها فرياد مي زنند. لذا فيلم بايد بازنمايي و بازگو كننده اين آرزوها، آرمان ها و اعتقادات باشد.

وي ادامه داد: چشم اندازي كه ما بر اساس اعتقاداتمان در خصوص ظهور حضرت حجت(عج) داريم، نيز بايد موضوع براي فيلم ها قرار بگيرد. البته نه به اين معنا كه ما يك اسب سفيدي با سوار سبز پوش نشان دهيم ، بلكه بايد آرمان هاي گسترده امام زماني در لنزهاي دوربين به تصوير كشيده شود.

اين منتقد سينما افزود: ما در يك جنگ بسيار شديد فرهنگي با غرب هستيم ، دشمن به شدت عليه آرمان هاي ما تبليغ مي كند و هجمه سنگيني عليه ما به پا كرده است، ولي ما متأسفانه تنها در لاك دفاعي فرو رفته ايم  ، در حالي كه با توجه به آموزه هاي غني اسلام ما بايد تهاجم داشته باشيم و سينماي ما نيز بايد  دراين جهت حركت كند.

مستغاثي افزود: اگر بتوانيم  در سينمايمان اين آرمان ها را فرياد بزنيم ، توانسته ايم در راه وظيفه خود در مقابل حجت خدا گامي برداشته باشيم.

وي در پايان با اشاره به اينكه موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با وجود محققين خود ظرفيت خوبي براي ورود به بحث سينما دارد اظهار داشت: حوزه هاي علميه و مراكز ديني بايد طلاب و جوانان مستعد و آماده به كار در حوزه سينما را جذب كند و جريان سينماي سالم را در كشور راه اندازي كند.

انتهاي پيام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی