كارشناس رسانه: گويا حوزه علميه، موضوع رسانه را خارج از حيطه كاري خود مي داند

تبيين: يك كارشناس مسائل رسانه اظهار داشت: زماني رسانههاي مكتوب مانند كتاب و روزنامه ها وجود داشتند كه غالبا به دست علما و دانشمندان سپرده شده بودند، لذا امروز نيز كه رسانهها انواع مختلفي يافتهاند، حوزه بايد متولي اين امر شود، اما متأسفانه گويا حوزه نميخواهد وارد شود و فكر ميكند كه اين امر، موضوعي خارج از وظيفه و حيطه كاري اوست.
قائم مقام مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما در گفتگو با خبرنگار تبيين با اشاره به وظيفه حوزه علميه در قبال رسانه اظهار داشت: در يك نظام اسلامي كه بر پايه مباني فكري تشيع بنا نهاده شده است، دين، تمام ابعاد زندگي فردي و اجتماعي بشري را در برميگيرد و حوزههاي عليمه به عنوان متصدي متعارف دين، بايد براي تمامي حوزههاي زندگي برنامه داشته باشد.
دكتر پهلوانيان افزود: اگر حوزه علميه خود را موظف ميداند كه در حوزه قضاوت ورود كرده تا بر اساس متون ديني احكام را مشخص كند، در حوزههاي ديگر مانند سياست، اقتصاد، آموزش و ... نيز بايد ورود پيدا كرده و حدود و ثغور شرعي آنها را مشخص كرده و حتي شيوه و روش براي آنها تعريف كند، چرا كه بر مبناي تفكر شيعي، دين همه اين حوزهها را شامل ميشود.
دكتر پهلوانيان با بيان اين كه رسانه، یکی از بخشهایی است که در جامعه وجود داشته و به خاطر ماهیتش بر حوزههای دیگر نیز سایه انداخته است ادامه داد: رسانه بر حوزههاي مختلف سياست، فرهنگ، اجتماع و ... تأثيرگذار است و حوزه علميه برای این که بتواند رسانه را به عنوان تریبون و بلندگوی دین مورد استفاده قرار دهد، باید برنامه داشته باشد، که البته اين برنامه بايد در سطوح مختلفي مورد توجه قرار گيرد.
وي ادامه داد: اگر از رسانههای سنتی يعني رسانههای شفاهی و مکتوب بگذريم و رسانههای الکترونیک مانند تلویزیون، فضای سایبری و ماهوارهها را مورد توجه قرار دهيم، اولين قدم اين است كه از لحاظ بنیانهای فکری و مبانی معرفتی، رابطه دین و رسانه مشخص شود. به اين معنا كه ابتدا به اين سئوال پاسخ داده شود كه آیا رسانه میتواند در خدمت و یا تراز دین باشد و یا خیر ؟
مدير گروه هنر، ارتباطات و رسانه مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما ادامه داد: پاسخ به اين سئوال زمينه را براي ورود به مرحله بعد آماده ميكند، چرا كه برخی از اندیشمندان که قائل به جبر تکنولوژی هستند، معتقدند كه رسانه در ذات و غایت خودش دارای تفکر و اندیشه و فرهنگ خاصی است كه اين نوع تفكر و فرهنگ با تفكر ديني سازگاري ندارد، لذا اصلا رسانه نميتواند در خدمت دين باشد.
پهلوانيان افزود: مثلا برخي معتقدند رسانههای موجود در ذات خود دارای تفکر سکولار بوده و دارای غایتهای اومانیستی و لیبرالیستی هستند و در چارچوب فکری و اندیشه دینی نمیگنجند. لذا ابتدا باید این مسأله روشن شود و متصدي تبيين اين مسأله حوزههاي علميه هستند.
وي ادامه داد: بعد از حل مسائل بنيادي، مباحث توسعهای و حتی دانشهای کاربردی در حوزه رسانه نيز بايد در حوزه علمیه روشن شود، چرا كه مدیران رسانهای به این مباحث فکر نمیکنند و ما نیز نباید انتظار داشته باشیم که آنها عهدهدار این کار شوند، چرا که مباحث زیربنائی باید در حوزه، تولید شود که از دانش دینی برخوردار بوده و ميتواند به محتواي اين مسائل غناي ديني ببخشد.
پهلوانيان با بيان اين كه دانش مورد نیاز رسانه اعم از بنیادین و توسعهای و کاربردی باید توسط اندیشمندان حوزوی تولید شده و به دست مدیران رسانهای داده شود، افزود: حوزه علميه حتی در حوزه تکنیکهای رسانهای نیز باید وارد شوند و حرف برای گفتن داشته باشند.
وي با اشاره به اين كه با توليد دانش رسانهاي ديني اگر آن را ممكن بدانيم، كار تمام نميشود، اظهار داشت: همان گونه كه اگر شهری داشته باشیم که قوانین خوبی براي آن وضع شده باشد، اما شهروندان ملزم به رعایت قوانین نباشند، شهر خوبی نخواهد شد، حتي اگر دانش رسانهای دینی هم تولید شود، اما مدیراني در حوزه رسانه سرکار باشند که از تربیت دینی قوی برخوردار نباشند و اعتقادی به رسانه ديني نداشته باشند، باز هم اثر رسانهای تولید شده، همان اثر مطلوب و مورد انتظار نخواهد بود.
اين كارشناس حوزه رسانه افزود: لذا علاوه بر توليد دانش رسانهاي ديني، بايد انسانهايي تربيت شوند كه به دين اعتقاد داشته و آن را باور كنند. وگرنه صرف اين كه اثري در جامعه اسلامي توليد شده باشد، نميتواند در خدمت دين باشد كه البته در اين زمينه نيز همان گونه كه حوزه متولي تربيت جامعه است، وظيفه تربيت نيروي انساني متعهد براي كار در عرصه رسانه را نيز بر عهده دارد.
مدير گروه هنر، ارتباطات و رسانه مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما افزود: اگرچه بعد از انقلاب نهادهايي مانند سازمان تبليغات، آموزش و پرورش، آموزش عالي به صورت غير تخصصي يا از روي ضرورت به اين حوزه وارد شدند، اما اين وظيفه، بالاصاله، بر دوش حوزه است، چرا كه نقش تربيتي حوزه اين گونه ايجاب ميكند.
پهلوانيان با اشاره به اين كه همه نظامهاي اجرايي نياز به گلوگاههاي نظارتي دارند، وظيفه ديگر حوزه را در بعد نظارت دانست و افزود: نظارت بر پايه شناخت بر رسانه لازم است، چرا كه رسانه يك سازماني است كه پيامهايي را به مخاطبش القا ميكند، لذا نياز به گلوگاهي براي سازوكار و اجراي قواعد و قوانين دارد.
وي ادامه داد: در بحث رسانه ديني دو مسأله رسانه و دين با هم آميخته شدهاند، لذا بايد كساني مسئول نظارت باشند كه هم از دين و هم از رسانه آگاهي و شناخت كامل داشته باشند و بتوانند درآميختگي اين دو مقوله با يكديگر را بفهمند و شكي نيست، متولي اين امر بايد شخصي تربيت شده از حوزه باشد تا شناخت خوب و عميقي از دين داشته باشد و بتواند در حوزه رسانه نيز ورود كند و به نظر ميرسد كه حوزههاي علميه بايد مراكزي را براي تربيت چنين نيروهايي ايجاد كنند.
اين كارشناس مسائل رسانه و سينما با اشاره به سخنان مقام معظم رهبري افزود: حوزه بايد در صحنههاي مختلف تصميم سازي، سياستگذاري، مشاوره و مديريت در عرصه رسانه حضوري فعال داشته باشد، كه هر چند اين صحنهها بايد در پشت دوربين انجام شود، اما بسيار مهم و اساسي است.
وي ادامه داد: اگر ميگوييم هاليوود در خدمت صهيونيست است يا بسياري از كمپانيها به صهيونيست خدمت ميكنند، به اين معنا نيست كه جلوي دوربين شخصيتهاي صهيونيست بازي ميكنند، بلكه منظور اين است كه در سياستگذاريها، تصميمگيري و تصميمسازيها، مديريت و مشاورهها، افرادي صهيونيستي ظهور دارند كه سيستم پيام رساني رسانه را بر اساس خواست صهيونيستها اداره ميكنند.
پهلوانيان افزود: لذا همان گونه كه حوزه علميه، مبلغاني را براي آموزش و پرورش و ديگر نهادها تربيت ميكند، در زمينه رسانه هم بايد مراكزي براي تربيت چنين نيروهايي تربيت كند تا بتواند در حوزههاي تصميمسازي، تصميمگيري و مشاوره و... ورودي جدي داشته باشد.
مدير گروه هنر، ارتباطات و رسانه مركز پژوهشهاي اسلامي صدا و سيما افزود: زماني رسانههاي مكتوب مانند كتاب و روزنامهها بوده كه غالبا به دست علما و دانشمندان سپرده شده بودند، لذا امروز نيز كه رسانهها انواع مختلفي يافتهاند، حوزه بايد متولي اين امر شود، اما متأسفانه گويا حوزه نميخواهد وارد شود و فكر ميكند كه اين امر، موضوعي خارج از وظيفه و حيطه كاري اوست.
اين كارشناس رسانه ادامه داد: اگرحوزه بخواهد بالنده و درخشانتر از هميشه باشد، يكي از شرطهايش اين است كه بتواند رسانه را در اختيار بگيرد و همان كاري كه حوزه علميه در بعضي رسانهها مانند نرم افزار و سايت و ... انجام داده است كه امروز از بزرگترين مراكز در كشور هستند و در جشنوارههاي رسانهها غالبا رتبه اول و دوم را در بخش كميت و كيفيت از آن خود ميكنند، در بخش رسانه نيز بايد اين چنين عمل كند.
وي معتقد است: حوزه علميه حتي بايد در حوزه بازيهاي يارانهاي نيز وارد شود.
پهلوانيان در پايان اظهار داشت: اما در وهله اول موضوع رسانه بايد به عنوان دغدغه و موضوع قابل تأمل براي حوزه قرار بگيرد، چرا كه رسانه بخشي از حاكميت است و غفلت از آن سبب هدر رفتن ظرفيت بسيار بزرگي ميشود كه اين رسانههاي جديد به وجود آوردهاند.
انتهاي پيام/




























ارسال کردن دیدگاه جدید