پاسخ به شبهه عدم شهادت حضرت زهرا(س)

تبیین: حضرت زهراء سلام الله عليها بنا بر مشهور 9 ساله بودند که ازدواج کردند و طی 9 سال دارای 4 فرزند شدند و فرزند پنجم را نیز باردار بودند. از طرفی خواهران حضرت زهراء سلام الله عليها در جوانی به رحمت خدا رفته اند. لذا این شبهه مطرح شده که فشارهای ناشی اززندگی و بارداری برای یک دختر 9 ساله و از سویی ارثی بودن از دنیا رفتن دختران پیامبر در جوانی سبب رحلت حضرت زهراء سلام الله عليها شده است، نه لطمات وارده از سوی خلفاء ؟

حجت الاسلام و المسلمین جواد سلیمانی در گفتگو با خبرنگار تبیین در خصوص شبهه فوق اظهار داشت: گزاره‌های تاریخی غالباً گزاره‌های غیریقینی هستند و در اسناد تاریخی کمتر گزاره‌هایی یافت می‌شود که دارای اسناد متقن و متواتر باشد و این مسأله اختصاصی به اسلام هم ندارد و همه تاریخ بشریت چنین است.

وی ادامه داد: اما این مسأله سبب نمی‌شود که بشر تاریخ را کنار بگذارد، بلکه از طریق اصل تجمیع قرائن آن را حل می‌کند، بدین معنا که همه مؤیدات و مبعدات یک گزاره تاریخی بررسی می‌شود و اگر مؤیدات بسیاری وجود داشته باشد و به گونه‌ای باشند که یک اعتماد و ظن قابل توجهی نسبت به صدق خبر حاصل شود، مورد تأیید قرار می‌گیرد و اگر مبعدات به گونه‌ای باشد که ظن بر کذب قضیه حاصل شود، آن را رد می‌کنند و اگر قضیه‌ای مشکوک ماند، آن را ملاک عمل قرار نمی‌دهند.

دکتر جواد سلیمانی ادامه داد: اگر به قضیه شهادت حضرت نظر شود و مؤیدات و مبعدات آن بررسی شود، می‌توان آن چه به حقیقت نزدیک تر است را دریافت.

وی با بیان این که مؤیدات شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی بیش از مبعدات آن است، به مؤیدات آن اشاره کرد و گفت: اولین مؤید شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها روایت امام صادق عليه‌السّلام در این زمینه است که ایشان را شهیده می‌دانند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: دومین مؤید شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها گزارش‌های متعدد رسیده از شیعه و سنی مبنی بر وجود درگیری بین حضرت فاطمه سلام الله عليها و معارضانش بوده است و گزارش‌های مختلفی در این زمینه ارائه شده مبنی بر این که خانه حضرت زهراء سلام الله عليها را آتش زدند.

حتی اگر برخی نیز این اسناد را رد کنند یا بگویند ما چنین جسارت‌هایی را از سوی خلفاء باور نداریم، باز هم به بحث ما لطمه نمی‌زند، چرا که ما نیز نمی‌گوئیم که چنین چیزی یقینی است، اما حداقل به عنوان مؤید می‌توان ذکر کرد، چرا که در تاریخ آمده است.

وی گفت: سومین مؤیدی که قول به شهادت را تقویت می‌کند اینست که در حادثه‌ای مثل حادثه مقابله خلفاء با حضرت زهراء سلام الله عليها، بناء بر محو کردن مصائب ایشان است، یعنی اگر در تاریخ یک شاهدی پیدا شود که به خانه حضرت زهراء سلام الله عليها حمله شده و یا خانه حضرت زهراء سلام الله عليها توسط معارضانش آتش زده شده، بیشتر می‌توان یقین عقلائی پیدا کرد که این حادثه بسیار پررنگ‌تر از آن چه نقل شده، بوده است؛ چرا که این اتفاق موجب محکومیت خلافت خلفاء می‌شود و حقانیت حاکمیت حضرت علی عليه‌السّلام را اثبات می‌کند، لذا بناء کسانی که مسلط  بر جامعه شدند، بر خفای آن بسیار زیاد بوده است.

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) ادامه داد: همان طوری که در منابع شیعه و سنی نقل شده است، طبق فرمایش پیامبر(ص)، هر کس فاطمه از او رضایت داشته باشد، پیامبر هم از او راضی است و هر کس مبغوض فاطمه سلام الله عليها باشد، مورد بغض پیامبر نیز خواهد بود، لذا مسلماً کسانی که مورد رضایت فاطمه سلام الله عليها نبودند، سعی در محو این مسأله داشتند و از این رو بسیار ساده اندیشی است که کسی انتظار داشته باشد اسناد بسیار شفاف و روشنی مربوط به آتش زدن و لطمه زدن به حضرت زهراء سلام الله عليها وجود داشته باشد.

وی دفن حضرت زهراء سلام الله عليها به صورت مخفیانه را چهارمین مؤید شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها دانست و گفت: اگر درگیری و لطمه زدنی به حضرت زهراء سلام الله عليها وجود نداشته و ایشان نارضایتی از خلفاء نداشتند، چه لزومی داشت که مخفیانه دفن شوند.

حجت الاسلام سلیمانی مؤید دیگر را خطبه حضرت زهراء سلام الله عليها دانست و گفت: حضرت زهراء سلام الله عليها خطبه آتشینی علیه معارضان خواند که حاصل آن ضربه سخت به بنیاد خلافت بود و این مؤیدی بر وجود درگیری‌ها بود.

وی در خصوص مبعدات شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها نیز گفت: یکی از مبعداتی که در خصوص شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها نقل شده، این است که خواهران حضرت زهراء سلام الله عليها نیز در جوانی فوت کرده‌اند و چه بسا حضرت زهراء سلام الله عليها نیز مثل ایشان در جوانی فوت کرده‌اند. اما اولاً سند این سخن کجاست و از کجا چنین اطمینانی نسبت به آن دارید ؟ و ثانیاً چه دلیل عقلی و ملازمه‌ای وجود دارد که اگر یک یا چند فرزند از خانواده‌ای در کودکی یا جوانی فوت کرد، بقیه هم چنین است ؟

عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) نبودن شرح این قضایا در منابع دست اول را مبعد دیگر دانست و گفت: از آن جایی که این مسأله سبب محکومیت و عدم مشروعیت خلفاء می شود‌، مسلما بناء بر خفایش زیاد بوده است و اگر قرار است مبعدی ملاک عمل قرار بگیرد باید محکم و قوی باشد.

وی به مبعد دیگر اشاره کرد و گفت: گاهی مطرح می‌شود آیا ممکن است در جایی که نظام قبیله‌ای هست و قبیله بنی‌هاشم وجود دارد، به حضرت زهراء سلام الله عليها تعرض شود و هیچ کسی از قبیله به حمایت برنخیزد ؟ جواب داده می‌شود چنین چیزی ممکن است، چرا که سکوت حضرت علی عليه‌السّلام در غصب خلافت توسط عده‌ای نیز به خاطر نداشتن یاور بود و اگر ایشان یاور داشت برای گرفتن حق خود اقدام می‌کرد.

وي ادامه داد: حتي اگر قبيله بني‌هاشم نيز قصد اقدامي داشت، حضرت علي عليه‌السّلام آن‌ها را منع مي‌كردند چرا كه  از طرفی این درگیری‌ها سبب می‌شد، ابوسفیان و دیگر منافقین سود ببرند و از سوی دیگر جنگ‌هایی رخ داده بود و عده‌ای از مسلمین مرتد شده بودند و تا حوالی احد نیز رسیده بودند و در صورت ایجاد درگیری، آن‌ها به مدینه آمده و اصل اسلام به خطر می‌افتاد، لذا حتی اگر قبیله نیز تمایل به انتقام داشتند، حضرت علی عليه‌السّلام آن‌ها را منع می‌کردند، پس این مبعد نیز نمی‌تواند ملاک عمل قرار بگیرد.

وی ادامه داد: در نتیجه شهید نامیدن حضرت از سوی امام صادق عليه‌السّلام و از طرفی فاصله کم بین درگیری‌ها و خونریزی‌ها و شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها قرینه ایست بر این‌ که آن حضرت شهیده هستند.

حجت الاسلام سلیمانی ادامه داد: اگر کسی ادعاء کند نوعاً این خونریزی‌ها سبب شهادت کسی نمی‌شود، باید در جواب گفت: وقتی این خونریزی‌ها، لطمه زدن‌ها با آلام روحی حضرت زهراء سلام الله عليها جمع شود، قول به شهادت آن حضرت را تقویت می‌کند.

وی ادامه داد: در عصر حاضر از مرگ مشکوک یک شخصی که ظاهراً قضیه بسیار ساده‌ای به نظر می‌رسد، تحلیل‌ها و بررسی‌های فراوان می‌شود و احتمال کشته شدن وی را نتیجه می‌گیرند، به طریق اولی در خصوص حضرت رسول اکرم(ص) که توانسته امپراطوری روم و دیگر قدرت‌ها را به لرزه درآورد، مسأله جانشینی‌اش بسیار مهم و با اهمیت بوده است، به طوری که عده‌ای حاضر می‌شوند جلوی حضرت زهراء سلام الله عليها بایستند و به وی لطمه بزنند و در عین حالی که مشخص است سعی بسیار بر این بوده که این امر مخفی بماند، خبری از شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها رسیده است. لذا اگر کسی در قضیه شهادت حضرت زهراء سلام الله عليها تردید کند ساده لوح بوده و هرگز نمی‌تواند عالم تاریخی و محقق در این زمینه باشد.

انتهاي پيام/
 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی