نظام اسلام، اولين نظامي است كه حق ارث براي زنان را به رسميت شناخت

تبيين: اين استاد حقوق حوزه و دانشگاه با بيان اين كه اولين نظام حقوقي كه حق رأي و انتخاب را به زنان داده است، نظام حقوقي اسلام است اظهار داشت: اسلام اين مطلب را بيش از 1430 سال پيش مطرح كرده است و غربيها بيش از صد سال و آمريكاييها كمتر از صد سال است كه حق رأي را براي زنان پذيرفتهاند، لذا اسلام نظامي بسيار مترقي است.
حجت الاسلام و المسلمين سيد ابراهيم حسيني در گفتگو با خبرنگار تبيين به برخي شبهات در خصوص نگاه اسلام به زنان و جايگاه زنان در ايران پرداخت.
وي در رد پاسخ به شبهه معروفي كه ارث زن نصف مرد است، اظهار داشت: اولاً بايد توجه داشت كه هميشه ارث زن نصف مرد نيست. و ثانياً اين قانون مربوط به ايران نبوده و به حكم شريعت اسلامي است.
عضو هيئت علمي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در خصوص نگاه اسلام به مسأله ارث زنان اظهار داشت: چند نكته بايد در نظر گرفته شود، اول اين كه اسلام مجموعهاي از دستورات است كه ساير احكام آن، يه يكديگر مرتبط است و دوم اين كه اسلام وظايف اقتصادي فراواني را بر دوش مرد گذاشته است كه حتي يكي از آنها را بر زنان تكليف نكرده است.
وي با اشاره به اين كه حق و تكليف متلازم و متوازن هستند، اظهار داشت: لذا كسي كه مسئوليت بيشتري دارد، اختيارات بيشتري نيز دارد. لذا ارث به عنوان يكي از ابزار و حقوق براي مردي است كه بايد تمام هزينهها از بهداشت و مسكن و خوراك گرفته تا مهريه را تأمين كند.
عضو كانون طلوع در ادامه در پاسخ به اين سؤال كه آيا با توجه به فشارها و شبهات دشمن ، بهتر نيست همان گونه كه پرداخت ديه براي زن و مرد يكسان شده، در ارث نيز چنين شود، اظهار داشت: اولاً بحث تساوي ديه زن و مرد تنها در بحث تصادف است و شركت بيمه كننده متعهد ميشود، همان گونه كه زن و مرد در پرداخت حق بيمه براي خودرو با هم برابر هستند، در پرداخت خسارت به آنها نيز به طور مساوي رفتار شود و ثانياً اگر قرار باشد از مسأله ارث دست برداشته و كوتاه بياييم، اين عقبنشيني تا كجا ادامه خواهد داشت، چرا كه ما به تصريح قرآن كريم ميدانيم كه دشمنان از مسلمانان راضي نخواهند شد، مگر اين كه مسلمانان، دست از آيين و دينشان بردارند، از اين رو بر ماست كه به عنوان يك مسلمان، بر عقائد خود ايستادگي كنيم.
وي ادامه داد: ثالثاً احكام شريعت اسلامي نسبت به ساير نظامها، به نفع زنان است. كساني كه امروز داد دفاع از حقوق زنان را سر ميدهند، تا ديروز مجاز بودهاند ؟ نه تنها هيچ كجاي دنيا حقالارث براي زنان به رسميت شناخته نميشد، بلكه خود زن نيز به عنوان كالا به ارث برده ميشد.
حجت الاسلام حسيني با اشاره به اذعان برخي نويسندگان و دانشمندان غربي اظهار داشت: اولين نظام حقوقي كه حق ارث بردن را براي زنان، در نظر گرفت، حقوق نظامي اسلام است.
وي افزود: نكتهي ديگري كه در خصوص تفاوت زن و مرد در ميزان ارث بايد به آن توجه داشت اين است كه اگر گفته ميشود ارث يا ديه زن، نصف مرد است، هر قاتلي از آن جهت كه فردي را ميكشد، گناه بزرگي انجام داده است و ميزان گناه كشتن مرد و زن به ناحق با يكديگر برابر است، اما اگر مرد كشته شود، نه تنها زن و فرزند از لحاظ روحي ضربه ميخورند، بلكه اداره زندگي آنها دچار اختلال ميشود، لذا ديه براي مرد بيشتر است تا بتواند جبراني براي از دست دادن سرپرست اقتصادي آنها باشد.
اين استاد حقوق حوزه و دانشگاه با بيان اين كه اولين نظام حقوقي كه حق رأي و انتخاب را به زنان داده است، نظام حقوقي اسلام است اظهار داشت: اسلام اين مطلب را بيش از 1430 سال پيش مطرح كرده است و غربيها بيش از صد سال و آمريكاييها كمتر از صد سال است كه حق رأي را براي زنان پذيرفتهاند، لذا اسلام نظامي بسيار مترقي است.
وي در پاسخ به سؤال خبرنگار تبيين مبني بر وجود برخي محدوديتها براي زنان اظهار داشت: اين كه زن حق خروج از منزل بدون اجازه شوهر را ندارد، داراي حكمت است. چرا كه هر جمعي كه ميخواهند با هم كار كنند، به مديريت نياز دارند، يعني بايد همهي اعضاء با هماهنگي مدير به انجام وظيفه بپردازند. البته مدير مستبد ارزش ندارد. لذا با توجه به اين كه بر اساس آموزههاي اسلام، مرد مدير قرار ميگيرد، بايد كارها از جمله ورود و خروج از منزل با هماهنگي مدير منزل صورت گيرد، البته اين مديريت بايد مديريت جمعي و شورايي باشد و نه مديريت استبدادي.
وي با اشاره به اين كه مرد از عقلانيت بيشتري نسبت به زن برخوردار است و لذا به عنوان مدير قرار ميگيرد، اظهار داشت: البته اين به معناي كم بودن عقل زنان نيست، بلكه از اينروست كه آنها بيشتر تحت تأثير عواطف و احساسات هستند.
وي با اشاره به سخن يكي از نويسندگان و روانشناسان زن غربي، ابراز داشت: حتي غربيها به احساساتي بودن زنان اذعان دارند، اما آن را نقطه ضعف زنان ميدانند، در حالي كه اسلام احساساتي بودن زنان را نه نقطه ضعف، بلكه نقطه قوت و شاهكار خلقت ميداند، چرا كه با عدم وجود احساسات و عاطفه، كار عظيم تعليم و تربيت ناممكن خواهد شد.
وي در ادامه با اشاره به اين شبهه كه چرا تنها مردان ميتوانند چند همسر داشته باشند، اظهار داشت: همان گونه كه شهيد مطهري ميفرمايند، اصل در ازدواج تك همسري است، اما گاه شرايط، اضطرارات و موجباتي پيش ميآيد كه ازدواج مجدد را توجيه ميكند، مثلاً گاه تعداد زنان به دلايل مختلف در جامعه بيشتر است و اگر اين حق را براي مردان در نظر نگيريم، زنان ضرر ميكنند و در واقع چند همسري مردان به نفع زنان است. به عنوان نمونه اگر جنگي پيش بيايد مردان مكلف به حضور در جنگ هستند و نه زنان. حال اگر مرداني كشته شوند، بهتر است كه اجازه چند همسري به مرد داده شود تا زنان آسيب نبينند.
وي افزود: چند همسر داشتن يك دستور واجب شرعي نيست، بلكه رخصت و اجازهاي است كه شرايطي دارد. لذا ازدواج مجدد به عنوان راه اصلي همراه با تشويق در اسلام بيان نشده است. از اين رو اگر كسي ازدواج كرده و از زندگي خود رضايت داشته و شرايطي كه چند همسري را توجيه كند، پيش نيايد و در عين حال ازدواج مجدد داشته باشد، به لحاظ اخلاقي، مورد مذمت است.
حجت الاسلام حسيني در پاسخ به سئوالي در خصوص تبعيض بين دختران و پسران در انتخاب رشته، به مثالي اشاره كرد و اظهار داشت: يك زن ميتواند مهندس معدن باشد و يا خانهدار باشد و به تربيت فرزندان بپردازد. حال اگر زني مهندسي معدن را رها كند، يك مرد ميتواند آن كار را بر عهده بگيرد، اما اگر آن را رها نكرد، نه تنها يك مرد، بلكه صد مرد هم نميتوانند جاي زن را در تربيت فرزند بگيرند و جاي خالي مادر را براي فرزند پر كنند، لذا كار روي زمين ميماند و علت بسياري از تبعيضهاي ظاهري در خصوص رشتههاي دانشگاهي نيز همين است.
وي ادامه داد: بسياري از فسادهاي امروز به خاطر عدم تربيت است، چون اگر انسانها تربيت شده باشند، تا اين اندازه جرم و جنايت رخ نميدهد. لذا اگر مادران وظيفه مادري و پدران وظيفه پدر را بر عهده بگيرند، به مراتب وضع جامعه از اين بهتر خواهد بود.
اين كارشناس مسائل ديني در خصوص توجيه رواياتي مانند " زن همهاش، شر است " يا " زنان مانند عقرب هستند " و ...اظهار داشت: اين روايات ناظر به كم بودن مقام زن و بد بودن ذات زنان نيست. لذا همان گونه كه در برخي جادههاي جنگلي با مناظر طبيعي بسيار زيبا، تابلوهاي هشدار دهنده براي راننده نصب ميشود، اين روايات نيز مانند تابلوي هشداردهنده خطاب به مردان هستند تا آنها را متوجه خطر رابطه غريزي بين زن و مرد كرده و رابطه آنها را تنظيم كند.
انتهاي پيام/




























ارسال کردن دیدگاه جدید