هدف ازپيش بيني برخي مجازات ها در اسلام، اثر بازدارندگي آن است
به گزارش خبرنگار انجمن فارغ التحصيلان مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ر) قم حجت الاسلام محمدرضا كدخدايي در نشست علمي بررسي سنگسار با نگاه انتقادي به فيلم سنگسار ثريا با اشاره به بخش هايي از اين فيلم گفت: بايد توجه داشت كه حد هر زنائي سنگساز نيست و تنها زناي محصنه موجب سنگسار است كه خود داراي 30 شرط است.
اين با بيان اينكه بر خلاف آنچه در فيلم نشان داده شده، مجازات سنگسار براي مردان نيز جريان دارد، خاطر نشان كرد: يكي از روش هاي اثبات اين زنا وجود 4 شاهد عادل است كه كاملا صحنه دخول را ديده باشند و از آنجايي كه شاهد عادل گناه نكرده و اهل تجسس نبوده و از طرفي نگاه به عورت افراد خود گناه است، اين امر تقريبا محال يا بسيار نادرالوقوع است.
وي با اشاره به رواياتي گفت: حتي اگر بر فرض 4 شاهد عادل وجود داشته باشند، اما زودتر شهادت دهند و نفر ديگر هم در راه براي اداي شهادت باشد، شهادت سه نفر قبول نبوده و حدقذف بر آنها جاري خواهد شد.
وي 4 مرتبه اقرار همراه با فراهم بودن ديگر شرايط زناي محصنه را را از ديگر عوامل موجب حد سنگسار دانست و با اشاره به روايات گفت: آن كسي كه اقرار مي كند را ائمه(ع) بر مي گرداندند و توبه را به او گوشزد مي كردند تا توبه كند و سنگسار نشود و يعني اگر فرد زناكار سه مرتبه نيز اقرار كند، سنگسار نمي شود.
حجت الاسلام كدخدايي ادامه داد: در حاليكه در فقه هيچ موردي وجود ندارد كه انكار بعد از اقرار نافذ و حجت باشد، در خصوص اقرار به زناي محصنه اينگونه است و اگر كسي بعد از چهار مرتبه اقرار انكار كند، از او پذيرفته مي شود و سنگسار از او ساقط مي شود.
اين نويسنده خاطر نشان كرد: حتي اگر كسشي اقرار كرد، اما قبل از اجراي حكم سنگسار توبه كرد، باز هم سنگسار از او ساقط مي شود.
وي در خصوص مرحله اجراي اين حكم گفت: اگر زنا با اقرار ثابت شود،اولين سنگ بايد از سوي حاكم شرع زده شود و در صورتي كه فرد از حفره خارج شود سنگسار متوقف شده و وي آزاد مي گردد.
حجت الاسلام كدخدايي با اشاره به اينكه در سنگسار مرد تا كمر در حفره رفته و زن تا زير سينه درون حفزه قرار مي گيرد، ادامه داد: اگر زناي موجب سنگسار با شهادت شهود اثبات شده باشد، اولين افرادي كه سنگ مي زنند همان شهود هستند و اگر يكي از اين شهود قبل از زدن سنگ فرار كرد و سنگ نزد ولو بي دليل باشد، سنگسار ساقط مي شود.
حجت الاسلام كدخدائي با اشاره به اينكه تلاش شرع بر اين بوده كه در حد امكان چنين چيزي تحقق نيابد و شرايط تحقق آن را دشوار قرار داده است، ادامه داد: همانگونه كه در برخي مجازات ها، اعمال مجازات بازدارنده است، در برخي ديگر صرف وجود مجازات خشن و سخت سب بازدارندگي مي شود، يعني همين كه فرد بداند چنين مجازاتي دارد مرتكب نمي شود كه از جمله اين مجازات ها سنگسار است.
وي ادامه داد: حتي در خصوص مسأله جواز قتل زاني در فراش كه شارع به شوهر اجازه داده فرد را به قتل برساند، بدين معنا نيست كه فرد قصاص نمي شود، بلكه گناهي بر او نيست، يعني فرد قاتل در صورت عدم قدرت بر اثبات مدعا قصاص خواهد شد.
وي گفت: اگر به تحليل روانشناختي سنگسار بنگريم متوجه خواهيم شد كه نه تنها سنگسار با حقوق بشر منافات ندارد بلكه فراي آن است.
انتهاي پيام/




























ارسال کردن دیدگاه جدید