آيتالله مصباح يزدي: نياز به اخلاق مهمترين نياز جامعه است.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيتالله مصباح يزدي، عضو خبرگان رهبري در ديدار با جمعي از اعضاي شوراي تهذيب اخلاق مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) با اشاره به وضعيت جهان امروز گفت: در هيچ دوره تاريخي و براي هيچ امتي اسباب انحطاط و تنزل براي قشرهاي مختلف تا اين اندازه فراهم نبوده و عوامل تهييج غريزه جنسي كه امروز براي افراد معمولي سهل الوصول است، زماني براي شاهان هم ميسر نبود.
آيتالله محمدتقي مصباح يزدي خاطر نشان كرد: تنها عاملي كه ميتواند با اين اسباب مقابله كند و از خطر آنها بكاهد، مسائل معنوي و اخلاقي است، وگرنه قانون، نيروي انتظامي و قوه قضائيه نميتوانند اثر چشمگيري داشته باشند.
وي ادامه داد: در مقابل اين اسباب انحطاط بايد فعاليت خيلي عميق و گسترده صورت گيرد ودر غير اين صورت بايد منتظرعذابهاي شديد الهي بود.
وي سقوط انسان از انسانيت را بالاترين عذاب دانست و گفت: فساد در زمينههاي عقائد و ارزشهاي ديني بزرگترين فسادهايي است كه جامعه را تهديد ميكند. علامه مصباح يزدي با تأكيد بر اهميت مسئوليت خطير مقابله با انحرافات گفت: جامعه داراي نيازمنديهاي گوناگون است كه هريك از آنها وجوب كفائي دارد، اما نياز به اخلاق مهمترين نياز جامعه است كه قابل مقايسه با ديگر نيازها نيست.
وي با تأكيد بر لزوم خودسازي گفت: عالمي كه به سخنانش عمل ميكند، ميتواند جامعهاي را تغيير دهد و هزاران ناطق زبردست بدون عمل نميتوانند چنين تأثيري بگذارند.
وي با اشاره به ويژگيهاي دروس اخلاق گفت: اگر طلاب احتمال بدهند كه استاد اخلاقشان درسي را مطالعه نكرده يا به خاطر كسب درآمد و منافع تدريس ميكند، سخنان استاد هيچ تأثيري در آنها نخواهدداشت.
اين استاد اخلاق حوزه علميه ادامه داد: گاهي اخلاق براي دانشپژوهان به عنوان يك رشته تخصصي به حساب ميآيد كه بايد سرفصلهايي برايش در نظر گرفته شود و مانند ديگر رشتههاي تخصصي است كه چه بسا تأثيري غير مستقيم نيز بر رفتار فرد بگذارد، اما هدف از اين دروس، گذراندن آنها و قبول شدن در آنهاست.
علامه مصباح يزدي گفت: گاهي نيز درس اخلاق براي موعظه همراه با خطابه براي شنونده ايراد ميشود تا انگيزهاي براي رشد اخلاقي در وي ايجاد شود.
علامه مصباح يزدي ادامه داد: گاهي مسأله تربيت است كه لازمهاش مواجه شدن مربي با آحاد متربيان است و از اينجا رابطه بين شاگرد و استاد برقرار ميشود.
وي در ادامه با مقايسه بين انواع دروس اخلاق گفت: وقتي فردي با موعظه قصد بيان مباحث اخلاقي به دانشپژوهان را دارد، لازم نيست جنبه اتقان علمي داشته باشد و حتي اگر خودش داراي لغزشي باشد، در همگان انعكاس نمييابد، اما اگر بين استاد و شاگرد رابطه وجود داشته باشد، استاد بايد خودساخته بوده و مسئوليت سنگينتري را به دوش بكشد.
علامه مصباح يزدي در ادامه با بيان اينكه درك مسئوليت و عمل به شيوهاي كه تأثيرگذار باشد، مستلزم فعاليت بسيار است و در نتيجه، افراد براي اين کار انگيزه کمتري پيدا ميکنند، خاطر نشان كرد: همين حضور اندك افراد نيز از ديگر مسائلي است كه مسئوليت را مضاعف ميكند، چرا كه با نبودن نيرو و حجم زياد مسئوليت، هرفرد بايد بار سنگينتري را بردوش بكشد.
وي با طرح اين سئوال كه با وجود چنين تكليفي، آيا در مقام تزاحم، تكليف ديگري ميتواند ترجيح داشته باشد، با ذكر مثالي گفت: در حوزه علميهاي كه هفتادهزار طلبه مشغول تحصيل و تدريساند و اساس آن فقه و پرورش فقيه است، هنوز فقيه كافي نداريم، چه برسد به اخلاق كه افراد كمي در اين زمينه فعاليت ميكنند، در نتيجه، به ندرت پيش ميآيد كه چيزي صلاحيت مزاحمت با اين تكليف را داشته باشد، چرا كه در جهات ديگر بودجه و امكانات و نيروي بيشتري قرار دارد.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) گفت: پس فردي كه خود را براي اين امر دشوار و مهم آماده ميكند، نبايد توقع داشته باشد كه به قدري وقت فراغت داشته باشد كه در همه دروس حوزوي مانند فقه، اصول، فلسفه و تفسير، كارشناس باشد، بلكه بايد همه تلاش خود را براي انجام وظيفه خود به كار گيرد.
وي ادامه داد: هرچند تنظيم سرفصلهاي مباحث اخلاقي و ارائه يك منظومه اخلاقي با مباني تربيتي متناسب با قرآن كريم و سخنان اهلبيت عليهمالسلام امري لازم است و نياز به پژوهش و تحقيق دارد، اما ركن تهذيب، اخلاق نيست و در پرورش متربي خيلي نيازي به رعايت ترتيب اين سرفصلها نيست و استاد بايد با آشنايي با متربي و ويژگيهاي اخلاقي وي، مباحث را براي او اولويتبندي كند.
عضو خبرگان رهبري توكل برخدا و توسل به اولياي الهي را بزرگترين كمك براي پيشرفت در دفع انحرافات و مفاسد دانست. گفتني است اين ديدار 23 خردادماه درسالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.




























ارسال کردن دیدگاه جدید