بازیهاى رايانه اى رسانه اى خاموش در جنگ نرم
تبين: مقاله « بازىهاى رايانه اى؛ رسانه اى خاموش در جنگ نرم مصاديق، راهكارها » كه توسط آقای محمدرضا انوارى 1 نوشته شده و درشماره 198 نشريه «معرفت» انتشار يافته بود توسط پايگاه اطلاع رساني تبيين، تلخيص و در اختيار خوانندگان قرار داده شده است، كاربران جهت مطالعه اصل مقاله ميتوانند به اين نشريه مراجعه نمايند.
مقايسه فيلم هاى سينمايى با بازیهاى رايانه اى
اگر بخواهيم تفاوتهاى بين صنعت بازیهاى رايانه اى رابا سينما مقايسه كنيم، بايد به مباحثى همچون سود شركتهاى توليدكننده، ميزان استفاده كاربر از اين دورسانه و تفاوتهاى كيفى اين دو اشاره كنيم. با بررسى اين سه موضوع، به راحتى مىتوان به ميزان اثربخشى بازىها نسبت به فيلمهاى سينمايى اشاره كرد.
دلايل كمّى رواج بازىهاى رايانه اى
الف. مقايسه ميزان درآمد: چنانچه ميزان درآمد و سودشركتهاى فيلمسازى و بازى هاى رايانه اى را ملاك قراردهيم، امروزه صنعت بازى هاى رايانه اى از سينما پيشى گرفته است. براى نمونه، در 6 ماهه نخست سال 2007فروش اين بازى ها دركشورهاى اروپايى از فروش فيلمهاى هاليوودى بيشتر بوده است.
ب. مدت زمان صرف شده توسط كاربر: از سوى ديگر، ميزان زمانى كه كاربر صرف فيلم سينمايى مىكند، با بازى رايانه اى قابل مقايسه نيست. با در نظر گرفتن متوسط مدت زمان فيلم و با در نظر گرفتن جاذبه هاى ويژه مانند موضوع يا جذابيت هاى ديدارى و...، اگر كاربر اين فيلم رادو بار تماشا كند، در نهايت، به طور ميانگين بين 3 تا 6ساعت زمان صرف تماشاى فيلم خواهد شد. ولى مدت زمانى كه كاربر بازى رايانه اى در حالت عادى، حتى بااستفاده از كدهاى ويژه اى كه به كدهاى تقلب نسوزكننده ها معروف اند و فقط براى اقناع حس كنجكاوى و ديدن تمامى مراحل بازى است، صرف مىكند، مىتواند چندين برابر اين مدت زمان باشد. در حقيقت، مدت زمان استفاده ازبازىها اصلاً با سينما قابل قياس نيست.
دلايل كيفى رواج بازىهاى رايانه اى
در حقيقت، صنعت سينما،تلويزيون و راديو تقريبا صنعت يكسويه هستند ومخاطب نمىتواند در محتواى آن دخالت داشته باشد، امادر بازىهاى رايانه اى شخص مىتواند بر اساس ديدگاه خودش از روشهاى مختلف يك بازى را انجام دهد. البته بايد در نظر داشت كه كاربر هر مسير و تاكتيكى را انتخاب كند، در نهايت، در گام راهبردى طراح بازى قرار خواهدگرفت. براى مثال، اگر شما در نقش يك كاربر آمريكايى باشيد، الزاما بايد تعداد مشخصى از مسلمانان را بكشيد تابه مرحله بعد برويد. شما صرفا انتخاب كننده روش اين كشتار هستيد. به عبارتى، شما اجازه تغيير در راهبرد رانداريد، اما با استفاده از چندين تاكتيك مىتوانيد به هدف موردنظر برسيد .
ارتباط بازى هاى رايانه اى و شركتهاى سازنده آن با مراكز قدرت آمريكايى
يكى از اتفاقات جالب، پيشگويى هاى بازى هاى رايانه اىاست كه با واقعيت رخداده در ماهها و سالهاى آينده همخوانى دارد. در بسيارى از بازىها، پيش از وقوع يكواقعه سعى مىشود افكار عمومى توجيه شده و زمينه اقدامات و تهاجمات نظامى فراهم شود. پيش از حمله آمريكا به عراق و افغانستان با بازىهاى رايانه اى باسناريوى حمله آمريكا به اين 2 كشور مواجه بوديم.برخى از شركتهاى بازىهاى رايانه اى اقدام به ساخت بازى هايى مىكنند كه كاملاً با راهبرد و برنامه ريزى خاصى طراحى شده اند. براى مثال، در سبك بازى هاى اكشن،شركت كانفليست (Conflict) بازىهايى همچون بازىتوفان صحرا (1)، بازى توفان صحرا (2)، بازى ويتنام وبازى گلوبال استورم را به بازار عرضه كرده است. شركت«كوماوار» كه در سال 2004 توسط گروهى از افسران بازنشسته آمريكا راه اندازى شد، بيش از 80 بازى تك مرحله اى منتشر كرده است. اين بازىها معمولاً در عراق، افغانستان و ايران روى مىدهد؛ مانند بازى مقابله جنبش شيخ المهدى و... .اين شركتها كاملاً به صورت مستقيم با اهداف سياسىساخته شده است. در اين بازى ها عملاً كاربر نيروىنظامى آمريكايى يا غربى را كنترل مىكند و بايد به كشورهاى اسلامى حمله كند.
بعضى از شركتهاى ديگر زيركانه تر عمل مىكنند؛ وكاربر در نگاه اول به آن بازىها به عنوان بازى ضداسلامى و ضدايرانى نگاه نمىكند يا حتى فكر مىكند به منظورمعرفى تاريخ ايران يا اسلام ساخته شده اند، اما درواقع وقتى به صورت دقيق اين بازىها را بررسى كنيم، خواهيم ديد به صورت كاملاً مخفيانه و نرم در پى القاى تفكرات ضداسلامى و ضدانسانى خود هستند. شركت«يوبىسافت» (UBI SAFT) ازجمله اين شركتهاست.بعضى از اين بازىها به صورت مستقيم ايران را موردهدف قرار داده اند كه سرى بازىهاى كوماوار از ايندست مىباشد. اما وجه غالب در بازىها، حمله آمريكا وبرخى كشورهاى اروپايى به كشورهاى ضداستكبارى است. كشورهايى كه كاربر بايد به آنها حمله كند، به نحوىمتأثر از اسلام و به ويژه ايران هستند. براى اثبات رابطه بين سازندگان بازى و سياستمداران، كافى است به مصاديقى از بازىها اشاره كنيم كه از سال 2000 تا به امروز منتشرشده اند. سال 2000 بازى رايانه اى «سرباز شانس» منتشرشد. سه مرحله اين بازى در عراق اتفاق مىافتد و شمابايد در نقش نيروهاى آمريكايى براى مقابله با تحركات صدام و پيدا كردن وى به عراق حمله كنيد. اين بازى وامثال آن، پيش از حمله آمريكا به عراق منتشر شدند و به توجيه سياستهاى آمريكا مىپرداختند.
مصاديقى از بازىهاى رايانه اى عليه اسلام و ايران
بخشى از اين بازىها كه با همان هدف قهرمان پرورى وتوجيه تجاوزات نظامى به ديگر كشورهاست، متوجه كشورهاى اسلامى و عمدتا ايران و كشورهاى همسايه ايران، كه تحت تأثير فرهنگ اسلام انقلابى ايران هستند،مىشود تا ضمن معرفى اين قدرت معنوى جديد به عنوان نماد تروريسم، آمريكا به عنوان منجى جهانيان از شرارت تروريستها مطرح گردد و فلش راهنماى فرهنگ«انتظار» آمريكا را به عنوان مصلح موجود، به جاى مصلح غيبى نشان دهد. يعنى افكار عمومى جهان بايد باور كنندكه آمريكا همان منجى است كه همه منتظر اوهستند.
نمادهايى كه در اين بازىها به عنوان پايگاههاىدشمن استفاده مىشود مساجد و اماكن مذهبى مسلمانان با رنگهاى سبز و آبى است كه كاشىها و معرقكارىهاى اسلامى به صورت بسيار واضح و روشن در آن نمايان است. آشنايى با اسامى بازىهايى كه در ادامه مىآيد،مىتواند مقدمهاى براى تحقيق و شروعى براى ورودمنتقدان و تحليلگران و دلسوزان مسائل فرهنگى به عرصه نقد مفهومى بازىهاى رايانه اى و ويدئويى باشد.
1. بازى «آيين قاتل» (Assassins creed)
كاربر بايد يك شخصيت با عنوان «الطائر» را هدايت كند.اين عقاب مسلمان از فرقه اسماعيليه كه يكى از فرقشيعى محسوب مىشود، است. اين شخص موظف است سران مسيحى جنگهاى صليبى را ترور كند. نكته قابلتوجه اينجاست كه در عمده بازىهاى ديگر با اين امرمواجه هستيم كه شما بايد در نقش نيروهاى مثبت(نظاميان غربى) با تروريستها مبارزه كنيد، اما در اينبازى شما شخصيت منفى را كنترل و هدايت مىكنيد و باخشونت زيادى رقيبان خود را به قتل مىرسانيد وجالبتر از همه اينكه ويژگىهاى اين شخصيت در بازىاينگونه بيان شده است: مردى سفيدپوست سوار بر اسبىبا شمشير مىآيد، او خود را فدايى مىداند و هدفى جزكشتن ندارد. جالبتر اينكه بازى ديگرى تحت عنوان«شاهزاده ايرانى» نيز توسط همين شركت ساخته شده بود، اما در يكى از نسخه هاى اين بازى مىبينيم كه شاهزاده ايرانى شمشيرهاى مختلف با قابليتهاىمتفاوت دارد و روى هر كدام از آنها نوشته هايى به عربىبه چشم مىخورد: «سيف فارس القوى، شمشيرسوارقوى»، «سيف فارس المنتقم، شمشيرسوار انتقامگيرنده»،«سيف فارس المهتدى، شمشيرسوار هدايتكننده». حالسؤال اينجاست كه نقش بستن القاب امام زمان (عج) مانند«قوى»، «مهتدى» و «منتقم» روى شمشير شاهزاده ايرانى به چه معناست؟ آيا نقش بستن القاب امام زمان (عج) روىشمشير شاهزاده ايرانىتصادفى است؟!.
2. بازى سام ماجراجو در پرسپوليس
یک نكته از اين بازى اين است كه هرچند شما به پرسپوليس ايران باستان مى آييد، اما اكثر نمادها و سمبل ها، نمادهاى اسلامى است، نه نمادهاى ايران باستان. در تمام صحنه هاى اين بازى كه از نظر گرافيكى بسيار زيبا و خيره كننده طراحى شده است، پايگاه هاى دشمن با نمادهاى اسلامى مانند گنبد و مناره معرفى مى شوند. جالب است كه اگر صحنه هاى گرافيكى و همان نمادهاى اسلامى را بزرگ نمايى كنيد، روى كاشى كارى ها عبارت هايى مثل انا مدينة العلم و على بابها و روايت هايى از اين قبيل را به وضوح مشاهده مى كنيد.
3. بازى رايانهاى IGI 2
در يكى از مراحل اين بازى، شما در ليبى وارد عمليات مىشويد. صداى قرآن و صلوات به گوش مىرسد، نام خداوند (اللّه) و نام پيامبر (محمد) بر روى ديوار نقش بسته است و در يك مرحله ديگر تروريستها به صداىراديو فارسى ايران گوش مىدهند. مثلاً، در بسيارى ازمراحل كه داراى طرح هاى اسلامى است، چنانچه روىاين تصاوير بزرگنمايى كنيم، نام «على» بر روى آنها نقش بسته است. و در نهايت، شما پس از گذراندن مراحل سخت و دشوار در كليسا [!] با اهريمن جهانى روبه روشده و در نهايت او را شكست مىدهيد. تصويرسازى ونزديك ساختن مفهوم تروريست و خشونت با «على» و...از نكات القايى اين بازى است .
4. نداى وظيفه 4 (Call of duty)
بازى نداى وظيفه 4 خبر از جنگ هاى آينده مى دهد. جبهه ضداستكبارى در خاورميانه و روسيه در حال شكل گيرى است. انقلابى در عربستان روى داده و حكومت ضدآمريكايى قدرت را به دست گرفته است. رهبرى اين انقلاب را شخصى به نام خالد الاسد بر عهده دارد و هم پيمان وى عمران زخائف نيز در روسيه در حال به دست گرفتن حكومت است. عراق نيز محور تحولات منطقه به شمار مى رود. آمريكا و انگليس براى جلوگيرى از ايجاد اين جبهه متحد عظيم، تحركات خود را در منطقه افزايش مى دهند و كاربر در نقش اين نيروها بازى را به پيش مى برد.
آنچه بايد به آن دقت كرد، اين است كه صداى سخنرانى خالد الاسد (رهبر انقلاب ضدآمريكايى عربستان در بازى) بسيار شبيه سخنرانى سيدحسن نصراللّه رهبر شيعيان لبنان طراحى شده است. نكته اينجاست كه در بازى نداى وظيفه، خالد الاسد يك تروريست نشان داده مى شود كه شما بايد وى را از بين ببريد. زخائف نيز بمب هاى اتمى خود را به سمت آمريكا شليك مى كند، تير خلاص به سمت نيروهاى زخمى انگليسى شليك مى كنند و...
5. بازى رايانه اى حمله به ايران
در این بازی ، سربازان آمريكايى وظيفه دارند ضمن حمله به تأسيسات هسته اى نطنز، دانشمندان ايرانى را از بين ببرند و يك دانشمند را زندانى كنند.
6. بازى رايانهاى آموزش گريلا تروريسم(جنگهاى پارتيزانى)
اين بازى ها در حقيقت، نوجوانان و جوانان را وارد فضاى مبارزه با حكومت مى كنند. محور اكثر اين بازى ها وجود يك ديكتاتور در كشور است و مبارزات براى از بين بردن يك حكومت ديكتاتورى است. در اين بازى ها شما با مردمى مواجه مى شويد كه لباس هايى هم رنگ شما پوشيده اند و به جنگيدن در كنار شما افتخار مى كنند. براى مثال، در بازى حزب سرخ، وقتى كه در منطقه اى دست به اسلحه مى بريد ناگهان مشاهده مى كنيد كه كارگران ديگرى كه در آن منطقه در حال كار كردن بودند ناگهان اسلحه هاى خود را بيرون آورده و در كنار شما مبارزه را آغاز مى كنند.
پيشنهادها و راهكارها
الف. سلبى
اين راهكارها را بايد در 2 سطح دولت و مردم بررسى كرد.
1. يكى از اقدامات دولت، نظارت بر نشر و توزيع بازىهاى رايانه اى است كه متأسفانه اقدام جدى وقابل قبولى در اين زمينه صورت نگرفته و بسيارى ازبازىها با موضوعاتى همچون روابط نامشروع،شيطان پرستى، همجنسگرايى، فراماسونرى و... به راحتىو با كمترين قيمت قابل دسترسى است.
2. بحث ديگر، رده بندى بازىهاى رايانه اى است.طبيعتا والدين نمىتوانند بازىها را انجام داده وكارشناسى كرده و سپس آن بازى را به فرزندشان توصيه يابراى آنها تهيه كنند. جالب اينجاست كه تمام كشورهاى غربى هم كه خودشان توليدكنندگان اصلى اين بازىهاهستند، مؤسساتى دارند كه اين بازىها را رده بندىمىكنند. در ايران، هرچند بنياد ملى بازىهاى رايانه اىبه منظور بسترسازى براى توليد بازىهاى متناسب بافرهنگ بومى و دينى و نظارت بر بازىهاى خارجىتأسيس شده، اما در چند سال گذشته نقاط ضعفى دررده بندى بازىهاى رايانه اى وجود داشته است.
البته رده بندى «ESRA» يا «آسرا» توسط بنياد ملى بازى هاىرايانه اى طراحى شده تا بسيارى از بازىها را بر اساس فرهنگ ايرانى و اسلامى طراحى كند؛ اين اقدام، بسيارعالى و قابل تقدير است، اما با وجود اين، در مواردى ديده شده كه بازىهايى كه در كشورهاى غربى براى سنين پايين ممنوع اعلام گرديده، توسط اين بنياد در ايران براىسن بالاترى مجاز اعلام شده، درحالىكه به دليل صحنه هاى خلاف عفت عمومى در ايران اصلاً نبايدمجوز انتشار دريافت كند.
يكى از مصاديق عينى آن، يكبازى تحت عنوان «barbie in 12 dancing princess»است. در اين بازى، عملاً به دختربچه ها رقص آموزش داده مىشود. اين بازى در رده بندى اتحاديه اروپامخصوص بچه هاى بالاى 3 سال است، ولى در رده بندىبازىها در ايران، بنياد ملى بازىهاى رايانه اى با اين توجيه كه رقص براى دختربچه 3 ساله خوب نيست، آن را براىسن بالاى 7 سال مجاز اعلام كردند.
3. يكى از معضلاتى كه در بحث بازىهاى رايانه اىموجب آسيب هاى تربيتى براى كودكان مىشود وجود نگاه سرگرمى محور به آنهاست. همين نگاه باعث شده بسيارى از مسئولان و والدين به اين رسانه توجه جدىنداشته باشند. اصلاح اين نگاه و توجه به نقش بازىهاىرايانه اى در انتقال ارزشها و سبك زندگى به كاربر بسيارحايز اهميت است.
4. در بخش مردمى، ما تا زمانى كه بخواهيم به آن نقطه آرمانى (يعنى همان توليد بازىهاى رايانهاى با كيفيت ودر سبكهاى مختلف) برسيم، بايد اقدامات جدىصورت دهيم. نمىتوانيم بگوييم چون دولت نتوانسته كاملاً بهصورت آرمانى و صددرصد اين جايگزين ها راارائه دهد، پس ما هم موضوع را رها مىكنيم. به وسيله برخى از راهكارهاى بسيار ساده مىتوانيم وارد اين حوزهشويم. يكى از اين راهكارها، مراجعه به رده بندى بنيادبازى هاى رایانه اى است. نگاه كردن به برچسبهايى كه روى بازىها نصب شده مىتواندوالدين را در تشخيص درست يارى دهد.
5. نگاه كردن والدين به قسمتهاى اول بازى كه معمولاً كوتاه است، به راحتى مىتواند آنها را در تشخيص محتواى بازى كمك كند.
6. يكى از راهكارها ارائه آموزش و آگاهى دادن به والدين، جوانان و نوجوانان نسبت به مخاطرات بسيار اينبازىهاست. كوچكترين اشتباه از سوى بنياد ملى بازىهاى رايانه اى از طرف خانواده ها قابل بخشش نيست. برگزارى جلسات توسط نهادهاى فرهنگى درحوزه اطلاع رسانى به والدين و مسئولان مىتواند بسيارتأثيرگذار باشد.
ب. ايجابى
1. ورود حوزه به عرصه بازىهاى رايانه اى: به نظرمىرسد همچنانكه براى ساخت بازىها از لحاظ فنى،تيمهاى مختلف با يكديگر همكارى مىكنند، لازم استاز لحاظ محتواى بازىها هم يك تيم متشكل ازكارشناسان مختلفى از رشته هاى روانشناسى،جامعه شناسى، علوم تربيتى و بخصوص يك روحانى فاضل آشنا به مبانى دينى در كنار گروههاى فنى وجودداشته باشد. همكارى حوزه و طلاب علاقه مند به اين عرصه با مراكز ساخت بازى در ايران براى توليد بازى هاىبا پيامهاى دينى لازم به نظر مىرسد.
2. وارد كردن تاريخ اسلام و مفاهيم دينى به عرصه بازىهاى رايانه اى: يكى ديگر از بحثهايى كه بايد توسط دولت انجام شود، حمايت از ساخت بازىهاى رايانه اىاست. چون بحث توليد بازىهاى رايانهاى بسيار هزينه برو زمانبر است، شركتهاى خصوصى كمتر وارد اينحوزه مىشوند و در كشور بازىهاى در حد انتظار توليدنشده؛ به همين دليل، كاربر با يك نگاه ساده از خير اينبازىها مىگذرد.
البته در يكى دو سال اخير برخى ازبازىهاى خوب توليد شده اند، اما در مقام قياس با اين هجمه وسيع غرب، شايد بتوان گفت بسيار ناچيز بوده است. همچنانكه تجربه هاى موفقى را در ساخت فيلم وسريال با موضوعات دينى داشته ايم (مانند سريالهاى امام على عليه السلام، امام رضا عليه السلام، يوسف پيامبر، مختار و...) با توجه به استفاده بيشتر نسل جوان و نوجوان و حتى كودكان ازبازىهاى رايانه اى، مىتوان از اين رسانه مدرن براى انتقال تاريخ و مفاهيم دينى به كودكان و نوجوانان استفاده كرد.
براى مثال، در ژانر سياسى در مقابل هجمه وسيع بازىهاى رايانهاى غربى، نخستين اقدام پدافندى دنياى اسلام در ساخت اين بازىها توسطحزباللّه لبنان صورت پذيرفت. حزباللّه با ساختبازى «نيروى مخصوص» و ارائه آن به 4 زبان عربى،فارسى، انگليسى و فرانسه مسئولان رژيم صهيونيستى رابه واكنش وادار كرد، به گونهاىكه آنها اعلام كردند: امثال اين بازىها به اهداف اين رژيم لطمه مىزند.
نتيجه گيرى
1. امروزه نمىتوان بازىهاى رايانهاى را تنها يك ابزارسرگرمى و تفريحى دانست، بلكه بازىهاى رايانهاى رابايد رسانه خاموش ولى تأثيرگذار دانست كه در خدمت اهداف استعمارى و جنگ نرم دشمن قرار گرفته است.
2. بازىهايى نظير: بازى سام ماجراجو در پرسپوليس،بازى رايانهاى IGI 2، نداى وظيفه 4، حمله به ايران، وآموزش گريلا تروريسم (جنگهاى پارتيزانى) تعدادى ازبازىهايى هستند كه توسط شركتهاى آمريكايى ساختبازىوباهمكارىپشت پرده مراكزامنيتىآمريكاعرضه شده اند.
3. بازىهاىرايانه اى كه در ژانر سياسى و توسط شركت هاى آمريكايىساخته مىشوند، با تصويرسازى منفى از مسلمانان و جهان اسلام، سعى مىكنند آنها را افرادى تروريست، عقب مانده وعامل ناامنى معرفى كنند و نمادهاى مذهبى ازجمله اذان،مناره، مسجد و همچنين نوع پوشش مسلمانان را بهعنوان نمادهاى تروريستها به تصوير مىكشند.
4. با توجه به تهاجم گسترده فرهنگى و سياسى غرب و نقش بازىهاى رايانهاى، بخصوص بر روى نوجوانان وجوانان، لازم است هم در جهت سلبى و هم در جهت ايجابى اقداماتى انجام شود.
1. كارشناس ارشد تبليغ و ارتباطات دانشگاه باقرالعلوم عليه السلام. m_reza.anvari1358@yahoo.com
ارسال کردن دیدگاه جدید