علامه مصباح يزدي: بصيرت و خودسازي، دوعامل مهم براي ثبات قدم در راه حق است.

استاد اخلاق حوزه علميه قم گفت: برخي روايات اختلاف‌ها را مايه رحمت مي‌داند، چرا كه گروه حق براي رسيدن به هدف، نياز به كارهاي مختلف دارد و بايد گروه‌هاي مختلفي از حق وجود داشته باشند تا هركدام با توجه به سليقه و توانايي خود، قسمتي از كار را براي رسيدن به هدف واحد، بر دوش بگيرند.

به گزارش تبیین به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره) در جمع تعدادي از اعضاي اتحاديه انجمن اسلامي دانشجويان با اشاره به آيات وروايات گفت: از آغاز خلقت انسان همواره اختلاف نيز وجود داشته كه اولين آن داستان هابيل و قابيل و قتل يكي از آنها به دست ديگري است.

حضرت آيت‌ الله محمدتقي مصباح يزدي با اشاره به اينكه اين اختلافات، تقابل حق و باطل است، اظهار داشت: اما قرآن به گروه حق دلگرمي داده و وعده مي‌دهد عليرغم وجود اين كشمكش‌ها و درگيري‌ها،عاقبت گروه حق پيروز خواهد شد.

وي با اشاره به لطف خدا به خاطر وجود افرادي به عنوان نماد حق اظهار داشت: كساني كه در جامعه نمي‌توانند حق را از باطل تفكيك كنند، مي‌توانند با توجه به اين نماد‌ها حق و باطل را بشناسند كه انبيا، اولياي الهي، ائمه و تربيت شدگان مكتب اهل‌بيت كه شبيه‌ترين افراد به اهل‌بيت هستند، به عنوان نماد حق مي‌باشند.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: علاوه بر اينكه جامعه انساني همواره داراي دو گروه حق و باطل است، ما در كشورخودمان و حتي دايره‌هاي كوچكتر انساني نيز شاهد چنين اختلافاتي هستيم كه اگر مرز بين اين اختلافات مرز حق و باطل بود قطعا بايد از باطل بپرهيزيم.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اينكه در گروه‌هاي حق نيز گاهي اختلاف ديده مي‌شود، اظهار داشت: تجربه‌هاي تاريخي نشان داده است كه نمي‌توان توقع داشت همه اين اختلافات از بين برود و همه گروه‌هاي بر حق، يكسان باشند.

وي با بيان اينكه اين اختلافات دو نوع است خاطر نشان كرد: گاهي اختلاف در ضعف و شدت است مثلا يكي براي رسيدن به هدف، استقامت و ايثار و گذشت بيشتري دارد و ديگري درجه پايين‌تري از آن را دارد و گاهي اختلاف در نوع رفتار، فهم و سليقه آنهاست، به عنوان نمونه براي مبارزه با دشمن فردي نيرومند و قوي است و مي‌تواند در ميدان مبارزه پشت حريفان را به خاك بمالد، اما فرد ديگري كه او نيز بر حق بوده و هدف شكست دشمن را دارد، به علت ضعيف بودن جسم، توان مقابله فيزيكي ندارد، اما علمي دارد که مي‌تواند با طرح و نقشه، دشمن را شكست دهد. حال معقول نيست شخصي كه نيرومند است به او بگويد تو هم بايد در مبارزه تن به تن شركت كني.

استاد اخلاق حوزه علميه قم ادامه داد: چه بسا مراد از رواياتي كه اختلاف‌ها را مايه رحمت مي‌داند همين باشد، چرا كه گروه حق براي رسيدن به هدف، نياز به كارهاي مختلف دارد و بايد گروه‌هاي مختلفي از حق وجود داشته باشند تا هركدام قسمتي از كار را براي رسيدن به هدف واحد، بر دوش بگيرند.

علامه مصباح يزدي با اشاره به نعمت عظيم ولايت ‌فقيه و بركات آن در جامعه گفت: حال اگر مردد شديم در شاخه‌هايي كه در گروه حق ايجاد شده، بايد كدام را بپذيريم، ادامه داد: در جامعه ما ولايت‌فقيه نمادي براي شناخت راه صحيح و وظيفه و حفظ وحدت است، كه هيچ جامعه ديگري چنين نعمتي ندارد.

وي در ادامه با اشاره به برکات ولايت ‌فقيه و شخص مقام معظم رهبري به عنوان ولي‌فقيه خاطرنشان كرد: اگر مواضع و برهه‌هاي حساس جامعه را رصد كنيم، به مواردي برمي‌خوريم كه اگر اقدام رهبري نبود، امروز وضع ما از سرنوشت عراق و افغانستان نيز بدتر بود و تدابير حکيمانه ايشان جلوي اختلافات را گرفت و حتي مواردي بود كه حتي دوستان و نزديكان نيز با تصميم ايشان موافق نبودند، اما ايشان با تصميم قاطع خود ما را از ورطه هلاكت نجات دادند.

آيت‌الله مصباح ادامه داد: حتي در دوره اصلاحات كه برنامه‌هايشان در جهت حذف و تخريب ولايت‌فقيه بود، در برخي از موارد رئيس‌جمهور براي نگهداشتن جامعه، مجبور مي‌شد تا دست به دامان ايشان شود و از ايشان مي‌خواست با دخالت خودشان مسأله را حل کنند.

وي ادامه داد: حداقل چيزي كه با پيروي از ولايت‌فقيه براي ما حاصل مي‌شود، معذوريت نزد خداوند متعال است كه اگر در موردي ولي‌فقيه نيزاشتباه كرد، تبعيت كننده از ولايت‌فقيه معذور بوده و حتي به عنوان اداء تكليف و عمل به وظيفه نزد خداوند مأجور است.

علامه مصباح يزدي با تأكيد مجدد بر اينكه طبق وعده قطعي خداوند متعال، حق پيروز است و حق نيز در اسلام و مكتب اهل‌بيت‌ عليهم‌السلام است گفت: پس بايد اضطراب را از خود دور كنيم و حق را بشناسيم و اگر در اين راه با مشكل مواجه شديم با اشارات رهبري به وظيفه خود عمل كنيم.

اين فيلسوف اسلامي ادامه داد: نبايد انتظار داشت که رهبري در همه مصاديق جزئي نيز ورود داشته باشند، چرا که در اين صورت ديگر نيازي به سلسله مسئولان نبود، اما مسلما يک نفر به تنهايي نمي‌تواند در همه مسائل ورود کند، لذا رهبري در موارد جزئي، كلياتي را بيان مي‌كند تا افراد با تطبيق اين كليات بر مصاديق، حق را شناخته و به وظيفه خود عمل كنند.

وي با طرح اين سؤال كه «چگونه در تشخيص مصاديق كليات دچار اشتباه نشويم؟» گفت: انحرافاتي كه در گروه حق رخ مي‌دهد يا به خاطر جهل و نفهميدن است و يا به خاطر اين است كه فرد نمي‌خواهد بفهمد، به عبارت ديگر گاهي حق با منافع فرد در تضاد است و لذا براي اينكه به منافعش برسد، در راه رسيدن به حق، پستي و بلندي‌ها و اعوجاجاتي را ايجاد مي‌کند تا در آنها به بهره‌برداري بپردازد.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: البته اين گروه نيز واقعا اسلام و انقلاب را مي‌خواهند، اما در کنار آن منافع خود را نيز طلب مي‌کنند و نمي‌توانند از آن بگذرند، مثلا دوست دارد حق تحقق پيدا کند، اما با رياست خودش.

وي با اشاره به اين‌که اين افراد بشر هستند و ويژگي بشر همراه بودن دائمي هوي و هوس با اوست، خاطر نشان کرد: بايد بسيار مراقب باشيم تا در اين دام‌هاي ناپيدا که در اعماق وجود انسان قرار دارند، نيفتيم. پس نبايد گمان کنيم وقتي گفتيم انقلابي هستيم و در اين راه قدم گذاشتيم ديگر کافي است و منحرف نمي‌شويم.

اين استاد اخلاق حوزه علميه قم خاطر نشان کرد: از هزاران آدميزاد تنها شايد يکي در مکتب اهل بيت عليهم‌السلام تربيت شود و بتواند پا روي نفس خود بگذارد. آدميزاد فرشته نيست و معصوم و شبيه به معصوم نيز بسيار کم است. پس انتظار اين‌که رئيس‌جمهور، رئيس مجلس، وزراء و نمايندگان معصوم و فرشته باشند، انتظار بي‌جايي است و حتي تضميني براي بر حق ماندن کساني که سالها در مسير صحيح، ثابت قدم بوده و استقامت کرده‌اند نيز وجود ندارد.

وي با بيان اين‌که همه اين خطرات ريشه در هواي نفس دارد، ادامه داد: در بين دانشجويان و حتي علمايي که به قول معروف از انقلابي‌هاي دو آتشه بودند، برخي بعد از اين‌که به جائي رسيدند کم‌کم راه خود را عوض کردند، پس بايد لحظه به لحظه خود را رصد کنيم که اگر کاري را مي‌خواهيم انجام دهيم با چه انگيزه و هدفي است و اگر هدفي غيرخدا بود، بدانيم آغاز انحراف است، ولو ظاهراً کار خوبي باشد.

عضو خبرگان رهبري ادامه داد: اگر جايي ديديم دين مظلوم واقع شده و احکام خدا مورد غفلت قرار گرفته، اما توجيه کنيم و مثلا بگوييم در عوضِ مظلوم واقع شدن دين، تکنولوژي پيشرفت مي‌کند که خود داراي مصلحت است، بدانيم که اشتباه مي‌کنيم.

وي خودسازي و بصيرت‌افزايي را دو وظيفه مهم براي همگان خواند و خاطر نشان کرد: انسان بايد بصيرت خود را براي درک و تحليل بهتر مسائل افزايش دهد و خودسازي و اخلاص و واکاوي در نفس براي پيمودن راه صحيح را در دستور کار خويش قرار دهد، چرا که هرکجا بصيرت و اخلاص باهم بوده، معجزه کرده و هرکجا يکي کمرنگ شده، به همان نسبت آثار آن نيز کاهش يافته است.

گفتني است اين مراسم اول دي ماه سال جاري در سالن تشريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.
 

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی