فوايد کاميابي موفق بين همسران
خانواده، واحد مشترکي است که ميتواند اين اقتضاي طبيعي را به بهترين وجه تأمين کند و زن و مرد را به اوج تکامل و سعادت برساند. موفقيت هر يک از مرد و زن در انجام وظايف اختصاصي خود، در گرو سلامت روابط خانوادگي است. |
حق نيکهمسرداری
جهاد و مجاهده زن، «نيکو همسرداري» است.1 چرا خداوند براي مردان راهي به سوي خويش گشوده است که زنان را از آن محروم ساخته است؟! يکي از بهترين و سريعترين راههاي تقرب به خداوند، جهاد و شهادت در راه اوست که زنان از آن محرومند. چرا حکم جهاد و شهادت تنها ويژة مردان است و زنان از اين حکم معاف گشتهاند؟!
اين مسأله در زمان پيامبر)صلوات الله علیه و آله) نيز به گونههاي مختلفي طرح ميشد و در آن زمان بانواني که خالصانه آرزو داشتند تا از ثواب عظيم جهاد بهرهمند شوند و ميخواستند از ميانبر شهادت، به بارگاه پروردگارشان راه يابند، گرد هم آمدند و در اين باره به بحث و گفتوگو نشستند. عاقبت نتيجه آن شد که مسأله را با پيامبر در ميان گذارند و از ايشان چاره جويند. پس از ميان خود زني با فضيلت را که در خطابه و سخنوري ممتاز بود، انتخاب کردند و او را در مقام نمايندة خويش، خدمت پيامبر فرستادند.
اين بانو به مسجدِ پيامبر رفت و پس از عرض سلام و ادب، سؤال بانوان را با بياني بسيار شيوا و جذاب و کلماتي بسيار ظريف و دقيق، در جمع مردان حاضر در مسجد طرح کرد. مضمون سخن او اين بود که يا رسول الله! همة فضيلتها ويژة مردان است و ما زنان از اين راه تکامل و سعادت محروم گشتهايم. يا رسول الله! در حالي که باب جهاد و شهادت به روي ما بسته شده است، چگونه ميتوانيم از ثواب اين فضيلت عظما بهرهمند شويم؟ آيا راه جبراني براي زنان وجود دارد؟! پيامبر(صلوات الله علیه و آله) پس از شنيدن دقيق سخنان اين بانو فرمودند: جهاد زن، همسرداري نيکوي اوست.2
درست است که جهاد بر شما واجب نيست و از راه جنگ در جبههها نميتوانيد به ثواب جهاد نايل شويد؛ اما چنين نيست که از فضيلت و ثواب جهاد نيز محروم مانده باشيد. شما ميتوانيد در خانههاي خويش اعمالي انجام دهيد که در ثواب مجاهدان و جنگاوران جبهههاي اسلام شريک گرديد و آن عمل، «همسرداري خوب و نيکو» است. شما ميتوانيد از اين راه به ثواب مجاهداني نايل شويد که هستي خويش را فداي اسلام ساختهاند.3
اما علت اين همه تأکيد بر مسأله «همسرداري» چيست؟ چرا در مقابل جهاد که بر مردان واجب شده، «همسرداري نيکو» براي زنان لازم گشته است؟! حکمت همترازي «همسرداري شايستة زن» با «جهاد و از جانگذشتگي مرد» چيست؟!
طبق مشيت الهي، زندگي مرد و زن به طور طبيعي و تکويني، به هم وابسته شده است.
خانواده، واحد مشترکي است که ميتواند اين اقتضاي طبيعي را به بهترين وجه تأمين کند و زن و مرد را به اوج تکامل و سعادت برساند. موفقيت هر يک از مرد و زن در انجام وظايف اختصاصي خود، در گرو سلامت روابط خانوادگي است. زن، هنگامي ميتواند وظايف ويژة خويش را به سامان رساند که از پشتوانههاي روحي، عاطفي، اقتصادي و... از جانب همسرش برخوردار باشد.
مرد نيز، هنگامي ميتواند با خاطري آرام و آسوده به فعاليتهاي مخصوص خويش، از جمله جهاد در راه خدا، همت گمارد که به وجود ياري شايسته و از خود گذشته در محيط خانواده دلگرم باشد. اگر در روابط خانوادگي، خودخواهي، تندخويي، بياحترامي، پردهدري و... حاکم باشد، آنچنان آشفتگي روحي و پريشاني رواني بر وجود مرد و زن سيطره خواهد يافت که هر دو را از بهرهها و روزيهاي مادي و معنوي زندگاني محروم ميکند.
بنابراين بانوان به هر ميزان که در فراهمآوري محيطي آرام، باصفا، پرنشاط و صميمي در کانون خانواده تلاش کنند، به همان ميزان در فضيلت و ثواب عبادتها و فعاليتهاي شوهرانشان شريک خواهند بود. از اين روي بانوان نه تنها از فضايل بر شمردة مردان محروم نيستند، بلکه ميتوانند از رهگذر تلاشي مخلصانه در کانون خانواده در همة فضايل آنان شريک شوند و حتي بر ايشان سبقت گيرند و به ثوابي دست يابند که مردان از آن محروم باشند؛ چراکه ارزش هر عملي در گرو درجة اخلاص آن است.
«شوهرداري» يک فن و هنر است؛ هنري که بيش از هر فن و هنر ديگري محتاج ظرافت، دقت، درايت و کياست است. بانوان براي موفقيت در اين عرصه خطير، بيش از هر چيزي به يافتن اسوهاي جامع نياز دارند تا با اقتداي همهجانبه به سيره عملي او به بهترين شکل عمل کنند. در عرصة اين هنر، اسوهاي يگانهتر و جامعتر از فاطمة زهرا (سلام الله علیها) پيدا نميشود.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) از آن هنگام که قدم به خانه شوهر نهاد، روحيات و موقعيت ويژة همسرش را با كمال کياست دريافت و به زودي توانست خود را با شرايط خاص مادي و معنوي شوهرش سازگار کند. رفتار اين بهترين بانوي جهان در عرصة شوهرداري چنان در اوج صفا، مهرباني، همراهي، همدردي و دلسوزي است که تنها يک نگاه مهرانگيز او کافي بود تا تمام خستگيها و گرفتگيها از روح و جسم همسرش به درآيد.
در سيره اين بانوي يگانه است که هنر ظريفي چون «جلب رضايت و خشنودي همسر» جامعترين مصداق خود را مييابد؛ تا جايي که همسرش در شأن او ميفرمايد: به خدا سوگند!... زهرا تا آن زمان که خداوند او را به سوي خود بُرد، مرا ناراحت نساخت و عملي انجام نداد که مرا ناخشنود کند.4
جلوههايي بسيار زيبا از زندگاني دُردانه بانوان، وجود دارد که پرداختن به آنها مجالي بسيار وسيع و جداگانه ميطلبد؛ جلوههايي چون: اوج ادب و همراهي با شوهر، توجه کامل به روحيات معنوي و مسؤوليتهاي ويژة همسر، کمال ايثار و از خودگذشتگي در مقابل همسر، اوج خوشرفتاري و خوشگفتاري با شوهر، تجهيز روحيـ رواني همسر براي جهاد، آسودهسازي خاطر همسر در عرصة تهذيب و پرورش فرزندان، تحمل و صبر در مقابل کمبودهاي مادي، کمک به خودکفايي و استقلال اقتصادي خانواده و... .
در اين مقام، به تحليلي زيبا از شوهرداري حضرت زهرا(سلام الله علیها) در آينه کلام فرزند پاکنهادش، ديده و دل ميسپاريم:
شما ببينيد شوهرداري حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چگونه بود. در طول ده سالي که پيامبر در مدينه بودند، حدود نُه سالش حضرت زهرا و حضرت علي (علیه السلام) با همديگر زن و شوهر بودند. در اين نُه سال، جنگهاي کوچک و بزرگي ذکر کردهاند (حدود 60 جنگ اتفاق افتاده)، در اغلب آنها اميرالمؤمنين هم بوده است. حالا شما ببينيد، او خانمي است که در خانه نشسته و شوهرش مرتب در جبهه است و اگر در جبهه نباشد، جبهه لنگ ميماند ـ اين قدر جبهه وابسته به او استـ از لحاظ زندگي هم وضع رو به راهي ندارند؛ همان چيزهايي که شنيدهايم:(وَ يُطعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَي حُبِّهِ مِسکِيناً وَ يتيماً وَ اَسيراً اِنِّما نُطعِمُکُم لِوَجهِ اللهِ)؛5 يعني حقيقتاً زندگي فقيرانة محض داشتند. در حالي که دختر رهبر است، دختر پيامبر است، يک نوع احساس مسؤوليت هم ميکند.
ببينيد انسان چه روحيه قوياي بايد داشته باشد تا بتواند اين شوهر را تجهيز کند، دل او را از وسوسه اهل و عيال و گرفتاريهاي زندگي خالي کند، به او گرمي بدهد، بچهها را به آن خوبي تربيت کند. حالا شما بگوييد امام حسن و امام حسين، امام بودند و طينت امامت داشتند؛ زينب (سلام الله علیها) که امام نبود. فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اينگونه خانهداري، شوهرداري و کدبانويي کردند و اينطور محور زندگي فاميل ماندگار در تاريخ قرار گرفتند. آيا اينها نميتواند براي يک دختر جوان، يک خانم خانهدار يا مشرف به خانهداري الگو باشد؟ اينها خيلي مهم است.6
حق تمتع و لذتجويي
بهترين زنان شما، آن زن با عفتي است که به آميزش با شوهرش تمايل بسيار داشته باشد.7 با همسرت نزديکي کن تا خداوند به تو پاداش دهد، همچنان که اگر زنا کني، خداوند تو را عذاب ميدهد.8
در نظام تربيتي اسلام، يکي از اهداف و استراتژيهاي بزرگ تشکيل خانه و خانواده، بهرهجويي از لذتهاي حلال از طريق همنشيني، همکلامي، همخوابي، همآغوشي و... بين همسران است که خود ميتواند با قصد قربت، به عنوان عبادت و براي دوري از حرام انجام پذيرد؛ تا جايي كه رسول اكرم (صلوات الله علیه و آله) ميفرمايند:
مردي نيست که دست همسرش را عاشقانه بگيرد، جز آن که آفريدگار براي او 5 پاداش بنويسد. پس اگر او را در آغوش کشد، 10 پاداش ميبرد. اگر همسرش را ببوسد، 20 پاداش دارد. اگر با او درآميزد، پاداش اين کار براي او از دنيا و آنچه در آن است، بهتر است. پس زماني که مرد برميخيزد تا غسل نمايد، آب از هيچ قسمتي از بدنش عبور نميکند، جز آن که گناهش را ميزدايد و درجهاي بر او ميافزايد.
همانا خداوند والا براي اين غسل پاداشي بهتر از دنيا و آنچه در آن است، بدو ميبخشد و در برابر فرشتگان افتخار ميکند و ميفرمايد:"به بندهام بنگريد. در شبي سرد برخاسته است تا از جنابت و دوري از من، غسل کند. بر اين باور است که من پروردگار اويم. گواه باشيد که او را بخشيدم!"9
لذتجوييهاي زن و مرد از يکديگر محدود به آميزش نميشود، بلکه فضيلتهاي اخلاقي و شايستگيهاي شخصيتي و توسعة ميدان لذتجويي متقابل از مهمترين عوامل لذتساز به شمار ميروند.10
به همين دليل،«لذتجويي همهجانبه» و «توزيع لذت پاک و فراگير» در همة عرصههاي روابط خانوادگي، مهارتي است که بايد به همسران و زوجهاي جوان آموزش داده شود.
براي موفقيت و کاميابي در روابط جنسي با همسرتان به اين نکات توجه داشته باشيد:
* زن موجودي ظريف، لطيف و به شدت عاطفي است که تنها مرد هنرمند ميتواند از موهبتها و لطافتهاي او به طور کامل بهرهمند گردد؛
* مهم براي زن آن است که مردي او را در آغوش بگيرد که از فضايل اخلاقي و صفات برجسته انساني نيز بهرهمند باشد؛
روزي امّالسّلمه از پيامبر (صلوات الله علیه و آله) پرسيد: پدر و مادرم فدايت! زني در طول عمر خويش دو شوهر ميکند. اگر اين زن و هر دو شوهرش اهل بهشت باشند، زن با کدامين آنها در بهشت زندگي خواهد کرد؟ پيامبر در پاسخ فرمود: زن، مردي را که نسبت به خانوادهاش بهتر و خوشاخلاقتر بوده است، برميگزيند.11
* در ارتباط جنسي با همسرتان حيا و خجالت را کنار بگذاريد و از هر خلاقيت و هنري براي ايجاد نشاط، تازگي و پويايي در اين ارتباط استفاده نماييد؛ چنانچه امام محمدباقر (علیه السلام) درخصوص کنارگذاشتن حيا از سوي زن به هنگام خلوت با همسرش مي فرمايد:
بهترين زنان کسي است که هرگاه با همسر خود خلوت کرد و جامه از تن درآورد، جامة حيا را نيز درآورد و هرگاه جامهاش را پوشيد، جامة حيا را نيز بر تن کند.12
* در بستر استراحت هميشه درکنار همسر خود بخوابيد13 و از لباس خواب مناسب و عطر و بوي خوش استفاده کنيد؛
* اشتياقات و تمايلات جنسي خود را صميمانه و بدون خجالت با همسرتان مطرح کنيد؛
* به تميزي و نظافت بدن و آرايش و آراستگي خود اهميت دهيد؛ چنانچه توصية هميشگي پيامبر به مردان چنين بوده است:
لباسهاي خود را بشوييد، موهاي سر و صورت و بدن خود را پيرايش کنيد، مسواک بزنيد و همواره آراسته و پاکيزه باشيد. همانا مردان بنياسرائيل چنين نکردند و زنانشان زناکار شدند.14
آراستگي مرد بر عفت و پاکدامني زن ميافزايد. زنان ترک عفت نمودند، چون شوهرانشان به آراستگي خود اهميت ندادند.15
* اگر در محيط خانه و در ارتباط با همسرت آراسته نيستي، از خود بپرس آيا خوشداري همسرت را اين چنين آشفته و ناآراسته ببيني؟ حال که آشفتگي و ناآراستگي را از همسرت نميپسندي، بدان که او نيز نسبت به تو چنين توقعي دارد.
فوايد کاميابي موفق بين همسران
به گفته روانشناسان اغلب اختلافات موجود بين زوجين، ريشه در ناسازگاريهاي جنسي دارد و اگر روابط جنسي براي زن و شوهر ارضاکننده باشند، هر دو از ساير بيتناسبيها، ناسازگاريها و سوءتفاهمها ميتوانند چشمپوشي کنند.
درکتب روانشناسي درباره آثار و فوايد روابط زناشويي خوب و خلّاق بين همسران چنين آمده است:
* روابط زناشويي خلّاق و ارضاکننده، مقدار فراواني هورمون انرژيزاي آدرنالين و اندروفين را در بدن آزاد ميکند که سبب ايجاد آرامش جسمي و رواني ميگردد؛
* هنگامي که رابطة جنسي زن و شوهر مطلوب باشد، ساير عوامل فشارآور زندگي ناپديد ميشود؛
* تمکين زن، صيدگاه شوهر و عرصة فرمانروايي زن و عامل محبوبيت او نزد شوهر است؛
* اگر مرد کامجويي از همسرش احساس رضايت و موفقيت نمايد، براي زندگي به هر شکلي تن خواهد داد؛16
* آميزش براي زن و مرد، مانند يک کوهنوردي است که در طي آن مرد زودتر به قله و اوج جنسي ميرسد و زودتر نيز پايين ميآيد، اما زن ديرتر به قله و اوج مي رسد. از اين رو برمردان لازم است قبل از آميزش با نوازش و بازي و معاشقههاي مقدماتي زن را نيز براي اوجگيري در لذتجوييهاي ويژة زنان آماده سازد.17
در حديثي از پيامبر اکرم(صلوات الله علیه و آله) چنين آمده است: سه چيز از خشکي و جفاکاري محسوب ميشود: ...و آنکه مردي با زنش قبل از اين که بازي کند (و او را آماده سازد)، نزديکي نمايد.18
-----------------------
لینک مطالب مرتبط:
جهتیابی افکار انسان در سایه ازدواج
كاركردهاي خانواده در نظام هستي
رابطه زن و شوهر در زندگی چگونه باید باشد؟
پی نوشت ها:
1. رسولالله(صلوات الله علیه و آله): «جهاد المَرأةِ حُسنُ التَّبَعُّلِ» كليني، الكافي، ج5، ص9.
2. كليني، كافي، ج5، ص9؛ حرّاني، تحف العقول، ص60؛ طبرسي، مکارم الاخلاق، ص215.
3. علامه طباطبايي، تفسير الميزان، ج4، ص350.
4. امام علي(علیه السلام): «فَوَاللهِ... لا أغضَبَتني و لا غَضَبَت لي أمراً» اربلي، كشف الغمّه، ج1، ص492.
5. انسان (76)، 8 و 9.
6. از فرمودههاي مقام معظم رهبري در ديدار با جوانان به مناسبت هفتة جوان، 7/2/1377. دانشگاه اسلامي و رسالت دانشجوي مسلمان در بيانات مقام معظم رهبري، ص20ـ21.
7. رسول الله(صلوات الله علیه و آله):«خَيرُ نِساءِکُم العَفيفَةُ الغَلِمَةُ» شيخ کليني، فروع کافي، ج5، ص324.
8. شيخ حرّعاملي، وسائل الشيعه، ج14، ص76 (روايت از پيامبر اكرمصلوات الله علیه و آله).
9. شيخ صدوق، دعائم الاسلام، ج2، ص190.
10. ر.ک: نيليپور، مهدي، مديريت خانواده، ج2، ص22ـ26.
11. علامه مجلسي، بحارالانوار، ج73، ص334.
12. امام باقر(علیه السلام): «خَيرُ النِّساءِ مَنِ الَّتي إِذا دَخَلَت مَعَ زَوجِها فَخَلَعَتِ الدَّرعَ خَلَعَت مَعَهُ الحَياءَ وَ إِذا لَبِسَتِ الدَّرعَ لَبِسَت مَعَهُ الحَياءَ» شيخ طوسي، تهذيب الاحکام، ج7، ص399.
13. پيامبر اسلام(صلوات الله علیه و آله) در اينباره ميفرمايد: «وقتي زني دور از بستر شوهر خود شبي را به روز آورد، فرشتگان تا صبح او را لعنت کنند» نهج الفصاحه، ح1998.
14. رسول الله(صلوات الله علیه و آله): «إغسِلُوا ثِيابَکُم وَ خُذوُا مِن شُعُورِکُم وَ استاکُوا وَ تَزَيَّنُوا وَ تَنَظَّفُوا فَإنَّ بَني إسرائيلَ لَم يَکُونُوا يَفعَلوُنَ كَذلِکَ فَزَنَت نِساءُهُم» متقي هندي، كنزالعمال، ج6، ص640.
15. ريشهري، محمد، ميزان الحکمه، ح7875.
16. نيليپور، مهدي، مديريت خانواده، ج2، ص23ـ24.
17. بيميلي جنسي در زنان، ص74.
18. رسول الله(صلوات الله علیه و آله): «ثَلاثَةٌ مِنَ الجَفاءِ: ...وَ مُواقَعَةُ الرَّجُلِ أهلَهُ قَبلَ المُلاعَبَةِ» محدثقمي، سفينة البحار، ج2، ص46.
منبع: خانواده وتربیت مهدوی،ص175،آقاتهرانی وحیدری کاشانی
ارسال کردن دیدگاه جدید