يك پژوهشگر: قفقاز استعداد الحاق به ايران را دارد

نويسنده كتاب فرزانگان قفقاز گفت: امروزه ايده آذربايجان واحد مطرح مي شود كه بسيار خطرناك است و عده اي مي خواهند با طرح اين ايده ادعا كنند، روس ها آذربايجان را تجزيه كردند و بعد هم ايران قسمتي از آن را گرفته است و حتي در شبكه هاي تلويزيوني خود آب و هواي اردبيل و اروميه را نيز همراه با ديگر مناطق آذربايجان اعلام مي كنند واين مسأله بدين معناست كه در واقع همه اين قسمت ها تحت يك عنوان واحد آذربايجان بوده است، كه ادعايي دروغ و بي اساس اما در عين حال خطرناك است.

به گزارش خبرنگار تبيين، حجت الاسلام عادل مولايي د نشست علمي " دوقرن مقاومت عالمان ديني قفقاز" با اشاره به اينكه دو جلد كتاب در زمينه قفقاز و علماي آن مقاومت ديني آنها در قفقاز در دست چاپ است، ادامه داد: مسأله قفقاز ،مسأله مهمي براي ايران است، چرا كه با توجه به آنچه امروز در قفقاز مي گذرد، هويت ملي و ديني ما در خطر است و از طرفي كساني كه امروز در قفقاز هستند، نياز به احياي فرهنگ و دين دارند.

وي با اشاره به توضيحاتي در خصوص منطقه قفقاز ادامه داد: قفقاز در اصل نام رشته كوه هايي است كه از شبه جزيره آنايا درشرق درياي سياه تا شبه جزيره آبشوران در غرب درياي مازندران به طول1100 كيلومتر است.

حجت الاسلام مولايي با اشاره به توضيحاتي در خصوص مشخصات جغرافيايي قفقاز ادامه داد: قسمت شرقي قفقاز را در سال 1918، آذربايجان ناميدند، كه يك نامگذاري خطرناك و فتنه خيز مانند نامگذاري خليج فارس به خليج عربي است و لذا بايد به اين نامگذاري حساس بود.

وي ادامه داد: امروزه ايده آذربايجان واحد مطرح مي شود كه بسيار خطرناك است و عده اي مي خواهند با طرح اين ايده ادعا كنند روس ها آذربايجان را تجزيه كردند و بعد هم ايران قسمتي از آن را گرفته است و حتي در شبكه هاي تلويزيوني خود آب و هواي اردبيل و اروميه را نيز همراه با ديگر مناطق آذربايجان اعلام مي كنند كه بدين معناست كه در واقع همه اين قسمت ها تحت يك عنوان واحد آذربايجان بوده است، كه ادعايي دروغ و بي اساس اما در عين حال خطرناك است.

وي ادامه داد: اين ها با تحركات خود قصد دارند، آذربايجان ايران را هم جزء خود معرفي كنند كه از آن جدا شده است و متأسفانه گاهي تبعات آن را در آذربايجان ايران نيز مي بينيم.

اين پژوهشگر با اشاره به اينكه حاكميت و مالكيت قفقاز در طول تاريخ عمدتا از آن ايران بوده است، ادامه داد: زمان حكومت هخامنشينان را مي توان سرآغاز پذيرش اين قسمت به عنوان ايران دانست.

وي با اشاره به وجود مولفه هايي در زمينه شكل گيري هويت ايراني اسلامي در منطقه قفقاز ادامه داد: ورود اسلام از سال 22 هجري قمري به ايران و گسترش آن در سمت قفقاز و از طرفي حضور امامزادگان و سادات در آنجا و كاركرد حضور سادات و امامزادگان در آن منطقه از جمله مولفه هاي هويت ايراني و اسلامي منطقه است.

وي به بيان نمونه هايي پرداخت و خاطر نشان كرد: راويان حديث و علماي زيادي نيز در اين منطقه مانند تفليس و لنكران حضور داشته اند.

حجت الاسلام مولايي ادامه داد: از ديگر مولفه هاي تشيع در منطقه قفقاز حضور عرفاي بسيار زياد در آن منطقه است كه مسلما تأثير بسزايي در سوق مردم به تشيع و بقاي ديني و شيعي داشته اند.

وي با اشاره به اهميت جغرافيايي منطقه قفقاز خاطر نشان كرد: قفقاز پل ارتباطي آسيا واروپا و داراي مواهب طبيعي بوده است و لذا همواره مطمع نظر همسايگان زياده خواه ايران قرار داشته است، روس ها و عثماني ها بارها حمله كردند و گاهي اين منطقه به مدت 20 سال از تسلط ايران خارج بوده است، اما در دوران جنگ هاي ايران و روس اين جدايي قفقاز از ايران بيشتر مي شود و منجر به تجزيه كامل قفقاز از ايران مي شود.

اين پژوهشگر با اشاره به اينكه بسياري از اين مناطق به خاطر عهدنامه هاي ننگين گلستان وقفقاز از ايران جدا شد، ادامه داد: در طول تاريخ بسياري از مناطق از ايران جدا شدند، اما داغ هيچكدام مانند قفقاز نبوده است و ما هنوز هم داغدار اين قصه هستيم.

وي تأكيد كرد: قفقاز در حال حاضر نيز استعداد و آمادگي الحاق به ايران را دارد، اين در حالي است كه بنده خود را جزء خوش بينان نمي دانم.

اين نويسنده خاطر نشان كرد: روزي كه هيمنه استكباري دول متجاوز آمريكا و روس و صهيونيسم برداشته شود، منطقه قفقاز و به خصوص قفقاز شرقي آمادگي كامل براي الحاق به ايران را دارد.

وي ادامه داد: در 200 سال گذشته مي توان قفقاز را در دو برهه تقسيم كرد، دوره اول كه از زمان همان معاهدات ننگين آغاز شده و تا 1991 ميلادي ادامه دارد، كه در اين دوران هر چند حضور ارمني ها، گرجي ها و روس ها سبب تشديد تهاجم فرهنگي شده بود، اما مقاومت علما در اين دوره بسيار خوب و مقاومتي فرهنگي و نه نظامي بود و در اين زمينه بسيار قدرتمند عمل مي كردند.

وي افزود: در برهه زماني دوم كه از 1917 ميلادي آغاز شد، قضيه دگرگون شد. كمونيستهايي كه قبل از رسيدن به حكومت شعارهايي مانند آزادي و برخورداري شهروندان از حقوق سر مي دادند، بعد از رسيدن به حكومت برخوردي بدتر از قزاق هاي روس داشتند و حتي به حذف فيزيكي و كشتار هاي وحشتناك دست زدند.

حجت الاسلام مولايي ادامه داد: از سال 1922 يعني روي كار آمدن استالين تا 1953 كه اين ديكتاتور به كام مرگ فرو رفت، دوران وحشتناكي براي همه مردم شوروي و مسلمانان بود و به خصوص شيعيان به خاطر فرهنگ هايي چون جهاد، شهادت، مقاومت، عاشورا بيشتر تحت فشار بودند.

وي ادامه داد: در1928 كليه مدارس علميه ديني در قفقاز تعطيل شد و در سال 1929 از بزرگترين فجائع براي قفقاز رقم خورد و آن تغيير الفبا به لاتين بود، چرا كه ملتي را يك شبه از تمام فرهنگ خود و منابع خود جدا مي كردند و حتي دشمنان قصد اجراي اين پروژه در ايران را هم داشتند كه با عنايت حضرت صاحب الامر (عج) و زحمات علما نتوانستند.

اين استاد حوزه افزود: در سال 1939 دوباره زبان را به روسي تغيير دادند و اين تغيير زبان را چند مرتبه انجام دادند و ديگر اثري از منابع باقي نماند.

وي با اشاره به فعاليت علما و مقاومت آنها در خصوص اين تحولات ادامه داد: در سال 1930 ميلادي كليه موقوفات مصادره و مساجد تعطيل و كشتار هاي علماي ديني و روحانيون به صورت رسمي آغاز شد و بسياري از علمايي كه براي حمايت از فرهنگ به مقاومت پرداختند، به شهادت رسيدند.

حجت الاسلام مولايي به بيان گوشه هايي از فعاليت هاي برخي از علماي قفقاز و زحمات آنها براي احياي فرهنگ و دين پرداخت و خاطر نشان كرد: در حال حاضر وضعيت فرهنگي قفقاز به مراتب از دوره هاي قبلي بهتر است.

انتهاي پيام/

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی