آيت‌الله مصباح يزدي: مي‌دانستيم با تشكيل جبهه پايداري مورد تهمت‌ها و ناسزاها قرار مي‌گيريم

استاد اخلاق حوزه علميه گفت: اگر كسي بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، بايد ببيند آن حضرت چه چيزي را دوست دارد و حتي به قيمت بي‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در اين راه ثابت قدم بايستد. اگر كسي بگويد من براي رضاي خدا كار مي‌كنم، اما حاضر نيستم در اين راه آبرويم را از دست بدهم، اين نوعي شرك است

به گزارش تبيين به نقل از پايگاه اطلاع رساني آثار حضرت آيت‌الله مصباح يزدي، رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) در ديدار با اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري با تذکر اين نکته که اگر فرض كنيم همه صحبت‌هاي ما را مقام معظم رهبري مي‌شنوند، مسلماً سنجيده‌تر سخن مي‌گوئيم، گفت: امام عصر ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ بر همه اعمال ما احاطه دارند و توجه به اين حقيقت کمک بزرگي به رفتار صحيح خواهد داشت.

اين استاد برجسته حوزه با اشاره به اين‌که بسياري از اتفاقات بزرگ عالم از گفت و شنود‌هاي ساده نشأت گرفته است، ادامه داد: بعد از رحلت حضرت رسول اكرم ـ‌صل‌الله عليه و آله‌ـ چند عرب در مدينه، در خصوص جانشين پيامبر اكرم ـ‌صلوات‌الله عليه‌ـ گفت‌وگو كردند و هرگز فكر نمي‌كردند با اين گفت و شنود سرنوشت جامعه‌اي را براي هزاران سال رقم مي‌زنند.

ما هم بايد احتمال بدهيم اين نشست‌ها اگر نتيجه خوبي داشته باشد، چه بسا آثار آن تا سال‌ها ادامه يابد و اگر نتيجه بدي داشته باشد، ممکن است آثار آن تا سال‌ها، بلكه قرن‌ها به مردم ضرر بزند.

وي به شيوه شكل‌گيري جبهه پايداري از ابتدا اشاره كرد و افزود: چند نفر از دوستان كه دغدغه زاويه گرفتن فعاليت‌هاي سياسي كشور از مسير صحيح خودش را داشتند، لزوم طرح گفتمان جديدي را مبني بر پايداري بر اصول يادآور شدند.

عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم با يادآوري پيشنهاد خود در جلسه جامعه مدرسين براي انتخابات رياست جمهوري دور نهم در خصوص نحوه انتخاب کانديداي اصلح گفت: بنده پيشنهاد کردم كانديداهاي اصول‌گرا با يك‌ديگر همكاري داشته باشند و هركس رأي آورد، بقيه را به عنوان وزير خود انتخاب كند و با انسجام و هماهنگي، به اداره کشور بپردازند.

اما اين پيشنهاد مورد تصويب قرار نگرفت و با توجه به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات و احتمال رأي آوردن آنها، قرار شد جامعه روحانيت مبارز و جامعه مدرسين كانديدايي را معرفي كنند و اين مدل و روشي براي معرفي فرد اصلح از سوي دو نهاد مورد اعتماد جامعه باشد.

علامه مصباح يزدي با اشاره به اين‌كه اين مدل، در انتخابات اخير به شيوه صحيح پياده نشد و به جاي آن، زمينه براي تصميم‌گيري افراد، به‌جاي جامعتين فراهم شد، خاطر نشان كرد: با توجه به شرايط جديد با كساني كه بيني و بين‌الله آن‌ها را اصلح مي‌دانستم، صحبت شد و در نتيجه جبهه پايداري متولد گرديد.

وي به فرصت اندك ميان تشكيل جبهه پايداري و انتخابات مجلس اشاره كرد و افزود: دوستان سعي كردند در حد مقدور نفرات اصلح را براي تكميل ليست تهران و ديگر شهرستان‌ها معرفي كنند.

عضو خبرگان رهبري با بيان اين‌كه بسياري از افراد از ابتدا نسبت به تشكيل اين جبهه خوش‌بين نبودند، اما بعد‌ها با صداقت اظهار نظر كرده و از تغيير ديدگاهشان سخن گفتند، اظهار داشت: يکي از اعضاي مجلس خبرگان رهبري در اجلاس خبرگان صريحاً گفت: « هر چند تشكيل جبهه پايداري ظاهر خوبي نداشت و ظاهر آن شكستن وحدت ميان اصولگرايان به نظر مي‌رسيد؛ اما باطن آن خوب بود.»

وي ادامه داد: ما هم مي‌دانستيم كه مورد اتهامات و ناسزاها قرار مي‌گيريم، اما شرايطي پيش آمد که تشخيص داديم بايد اين خطرها را پذيرفته و حرکت جديدي را بر اساس اصرار بر حفظ اصول، و مقاومت و پايداري در برابر حرکت‌هاي انحرافي به وجود بياوريم.

آيت‌الله مصباح يزدي ابراز داشت: از همان ابتداي تشکيل جبهه پايداري مسأله تعيين مسئوليت‌ها و تقسيم كار مطرح بود؛ اما با توجه به زمان اندك باقيمانده تا انتخابات مجلس، قرار شد اين بحث‌ها بعد از انتخابات دنبال شود.

وي با بيان اين‌كه براي تعيين مسئوليت‌ها بايد تعريف روشني از اين جمع و هدف آن ارائه شود، گفت: گزينه اول اين است كه بگوئيم جبهه پايداري يك حزب نيست و نيازي به تشكيلات سياسي ندارد و تنها جنبه گفتماني داشته و فعاليتي شبه فرهنگي دارد و وظيفه اصلي آن، ترويج گفتماني با سه خصوصيت اطاعت از رهبري، برائت از فتنه‌جويان و مخالفت با خط انحرافي است و تمام سعي و توان خود را در جامعه به اين سمت و سو جهت مي‌دهد.

علامه مصباح يزدي ادامه داد: گزينه ديگر اين است كه بخواهيم حزبي به نام پايداري با تشكيلات سياسي در حد استانداردهاي متعارف جهاني، همراه با همان ويژگي‌ها تشكيل دهيم. البته ممکن است انگيزه تشكيل چنين حزبي همان سه محور اصلي اطاعت از رهبري، برائت از فتنه‌گران و مخالفت با جريان انحرافي باشد.

وي ادامه داد: گزينه سوم هم اين است كه بخواهيم بر اساس ارزش‌هاي اسلامي كه از امام(ره) و رهبري آموخته‌ايم، تشكلي جديد ايجاد كنيم؛ البته اين تشكل نيز ناچار بايد داراي ضوابط و مقرراتي باشد كه لزوما مانند ضوابط و مقررات حزب به معناي غربي نيست.

بلكه قرار است با توجه به قرآن و اسلام، تشكلي مبتني بر ارزش‌ها به وجود آيد و كساني كه در محدوده تعريف شده، افكارشان به هم نزديك‌تر است، با هم‌فكري، تصميم مشتركي اتخاذ كنند.

آيت‌الله مصباح يزدي ادامه داد: اين تشكل مانند حزب به معناي مصطلح نيست كه هر تصميمي از بالا و رأس هرم اتخاذ شد، همگان ملزم به پذيرش آن باشند؛ بلكه هر كسي در مواردي كه نزد خداي خود حجت شرعي داشته باشد، مي‌تواند طبق آنچه حجت دارد عمل کند.

وي هم‌چنين افزود: فعاليت در قالب چنين تشكلي طبعا بايد در بخش‌هاي مختلفي صورت بگيرد که يك بخش آن فرهنگي و تبليغاتي است؛ چرا كه هر اندازه هم كه نسبت به اسلام شناخت داشته باشيم، از امام و رهبري شناختمان بيشتر نخواهد بود.

لذا بايد همواره ارتباط فرهنگي داشته باشيم و بر معلومات خود بيافزائيم و هرگز تصور نكنيم كه فهم ما كامل شده و حتي اگر در يك قسمت فهم بيشتري داريم، خود را در همه قسمت‌ها برتر ندانيم و دچار غرور نشويم.

استاد اخلاق حوزه علميه با تأكيد بر اين‌كه دائما بايد از لحاظ اخلاقي و فهم ارزش‌هاي ديني رشد كنيم، وگرنه به ته دره سقوط خواهيم كرد، افزود: از اول انقلاب تاكنون اشخاصي را داشتيم و داريم كه در بسياري از موارد ممتاز بودند و در گذشته زحمات زيادي براي انقلاب كشيده و شكنجه‌هاي بسياري را در راه خدا تحمل كرده‌اند،اما در ادامه راه به خاطر دلبستگي‌ها يا غرور در اين خط نماندند و چه بسا امروز من و شما نسبت به آنها انتقاد داريم. لذا اين‌که كسي امروز زحمات زيادي براي انقلاب مي‌كشد، ملاك ثابت قدم بودن وي تا آخر مسير خواهد بود.

وي هم‌چنين گفت: اگر كسي بخواهد خادم امام زمان ـ‌عجل‌الله فرجه‌ـ باشد، بايد ببيند آن حضرت چه چيزي را دوست دارد و حتي به قيمت بي‌آبرو شدن و از دست دادن پست و مقام در اين راه ثابت قدم بايستد.

اگر كسي بگويد من براي رضاي خدا كار مي‌كنم، اما حاضر نيستم در اين راه آبرويم را از دست بدهم، اين نوعي شرك است؛ اين، يعني آبرو را در كنار خدا قرار داده است. البته اگر حفظ آبرو در طول رضاي خدا باشد اشكال ندارد؛ اما اگر شرايط اقتضا كرد بايد از آبرو، فرزندان، پست و مقام هم گذشت.

علامه مصباح يزدي در ادامه افزود: در اين تشكل افراد بايد يك سري اهداف، اصول و قواعد كلي را بپذيرند و بر آنها پايبند باشند؛ اما تاكتيك‌ها و روش‌ها مورد مشورت قرار گيرد و نظر و تصميمي كه به جبهه نسبت داده مي‌شود مورد موافقت اكثريت باشد؛ اما همان‌گونه كه گفته شد تصميم اتخاذ شده، اعضاء را ملزم به پذيرش آن نمي‌كند و اگر شخصي بر خلاف تصميم جمع، حجت شرعي بر نظر خود داشت، مي‌تواند آن تصميم را قبول نكند؛ و اين يكي از تفاوت‌هاي يك تشكل اسلامي با حزب به معناي مصطلح است.

اين استاد برجسته حوزه با بيان روايتي ازپيامبر اکرم ـ‌صلوات‌الله عليه‌ـ در خصوص لزوم وجود رهبر و راهنما حتي در جمع‌هاي كوچك، به لزوم وجود شوراي مركزي براي اين تشكل اشاره و خاطر نشان كرد: ممکن است اعضاي شوراي مركزي به صورت موقت انتخاب شوند، تا در مواردي كه نياز به تصميم و اقدام فوري است، بتوانند سريعاً تصميم بگيرند؛ البته بقيه اعضا نيز حق سؤال در خصوص تصميم‌ها و فعاليت‌ها را دارند و بعد از پايان دوره موقت، شوراي مركزي از سوي اعضا ارزيابي خواهند شد.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: نبايد كسي را كه در زمينه‌اي ضعيف است، كاملا كنار گذاشت؛ چه بسا چنين‌کسي در زمينه ديگري بتواند مؤثر و مفيد واقع شود.

در ادامه اين ديدار برخي از اعضاي جبهه پايداري سؤالات و نظرات خود را در خصوص تشكيلات جبهه پايداري مطرح كردند.

در ابتداي اين ديدار نيز حجت الاسلام والمسلمين دكتر آقاتهراني دبير كل شوراي مركزي جبهه پايداري گزارشي از اقدامات و نتايج نشست اعضاي اين شورا ارائه کرد.

گفتني است ديدار اعضاي شوراي مركزي جبهه پايداري با آيت‌الله مصباح يزدي پنجشنبه 28 ارديبهشت ماه در سالن تشسريفات مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) برگزار شد.

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

اطلاعات بیشتر در مورد قالب های ورودی